Re: Kweek u eigen paddenstoelen

31
fob schreef:
gilleko B. schreef: ma 10 jun 2024, 08:53 Werken ongewenste schimmels anders op paddenstoelen dan bij voorbeeld op een snee brood? Als je de zichtbare schimmels eraf haalt zit nl. er in het brood een niet zichtbaar uitgebreid net werk aan schimmeldraden.

Afbeelding
Ja, dat werkt anders in zoverre dat alle schimmel op een snee brood ongewenst is en in een schimmelcultuur niet. Groei van ongewenste schimmels kunnen de gewenste schimmels wel beconcurreren, waardoor je minder opbrengsten hebt. Ook zouden ze ze geheel kunnen overwoekeren, waardoor de gewenste cultuur het niet overleeft en je helemaal geen opbrengsten hebt. Zo werkt het met alle fermentatie, of het nu met schimmels, gist of bacteriën is. Brood is ook gefermenteerd door bakkersgist, maar er treedt natuurlijk altijd verontreiniging op met andere microben als je niet in een steriele omgeving werkt. Doordat je bakkersgist in overvloed toevoegt geef je de gewenste gist een grote voorsprong op andere wilde gisten. Zuurkool is gefermenteerd door melkzuurbacteriën. Deze geef je een voordeel boven andere microben door veel zout toe te voegen. Bovendien maken de melkzuurbacteriën melkzuur, wat zoals de naam al suggereert een zuur milieu creëert waar andere microben ook niet van houden. Het is dus een dynamisch gebeuren.
Voorsprong van goede schimmels, dank voor het vergroten van mijn inzicht! Ik ga er eens wat meer over lezen.

Afbeelding

32
Het is ongetwijfeld heel gemakkelijk en bovendien erg leuk om zelf een rijke oogst aan verrukkelijke paddenstoelen te kweken.

Deze ga ik echter maar weggooien. Het idee dat ik daar iets van zou opeten trekt me niet echt aan...

:lol: :lol: :lol:
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

33
Op de foto ziet het er helemaal niet zo erg uit en lijkt het alsof je maar een klein beetje groen hoeft weg te scheppen of schrapen om het weer zwart te laten zien.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

39
Frans, mijn vrouw zegt dat dit er zo niet goed uitziet. Maar dat er best nog iets goeds uit kan groeien. Ze raadt aan nog te wachten totdat het groter is gegroeid. Geduld dus.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.