Ik begrijp hieruit dat ik een andere flush doe dan jij. Ik begrijp niet helemaal wat je met deze zin bedoelt: "Ik flush altijd een seconde of 3-4 tot de top van de temperatuur op Eric's. Vervolgens laat ik hem ongeveer 30 seconde teruglopen alvorens ik de shot trek."
Als ik je staatje onderaan zie, begrijp ik daaruit dat je stopt met flushen als het water ongeveer 96C is. Ikzelf flush door totdat het water 91C. Opvallend, omdat de temperaturen in jouw staatje juist wat lager liggen dan de mijne?!
Ook opvallend dat het verloop in shot-temperatuur bij jou kleiner is. Causaal verband?
Als je het water lang in een warme machine laat staan, wordt het bij jou dan niet heter dan 24C, of komt dat omdat je toch niet al te lang van tevoren het reservoir hebt bijgevuld?
En lukt het jou ook om eens met een hetere groep te werken? (gewoon een pannenlap er op leggen).
Ik zal eens flushen als Erik, kijken wat er dan gebeurd. Kortom: er moet weer geëxperimenteerd worden!
Re: Watertemperatuur bij het vullen
31La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder