Re: Een Rocket, twee OPV's

32
Een manometer portafilter moet zich eerst vullen met water voordat de druk begint op te bouwen. Een betere test zou zijn om te wachten totdat de druk volledig is opgebouwd en dan de schakelaar om doen naar 6 bar en vervolgens een paar seconden later weer naar 9. Als je het portafilter van te voren al vult met water zal de drukopbouw veel sneller gaan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

33
Ja, blijkt te kloppen. Als ik de PF tot de nok vul met water, zodat er bij het indraaien water overheen gutst, dan loopt de druk vrijwel gelijk op volgens beide manometers. Maar ja, die situatie doet zich niet voor bij het bereiden van espresso.

Wanneer er koffie & lucht in de portafilter zit, zal de druk wel meer geleidelijk oplopen dan de interne manometer aangeeft, vermoed ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

34
Bij 9 bar lijkt de espresso wat kruidiger en bij 6 wat ronder/zachter maar een voorkeur voor de een of de ander heb ik niet en je kunt ook door te schakelen van beide voordelen gebruik maken.

Als ik de Mazzer hier bij de Rocket plaats, zal er wel meer uitgesproken smaak uit te halen zijn verwacht ik. Met de HG One helemaal, maar die staat thuis naast de Londinium.

Daarstraks heb ik de druk voor de hoge schakelaar op 7 bar gezet en de lage naar 4 bar teruggeschroefd, zodat een langzame klim naar de 7 bar te halen is en een lage eind-druk ook mogelijk wordt.

De 12mm sleutel die Peter voor-boog maakt het makkelijk de originele OPV terug te draaien en met een schroevendraaier kan de kleine OPV omlaag afgesteld worden. Een houten plugje gaat dan tijdelijk in het slangetje waar de OPV normaal de overtollige druk met water heen afvoert.

Een spiegel voor de Rocket gezet zodat ik de druk makkelijk kan aflezen.

Foto's hieronder, ook een van een eerste lage-druk-espresso.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

35
Zelden zo'n mooie tijgerstreep gezien op dat koeievelletje! En dat dus met 4 bar?!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

38
Spironski schreef:Zelden zo'n mooie tijgerstreep gezien op dat koeievelletje! En dat dus met 4 bar?!
Dankje! Ik heb halverwege de extractie even opgeklikt naar 7 bar voor 5 seconden, maar dat maakte denk ik niet het grote verschil.

Voordat ik de aanpassing van vandaag maakte, nam ik foto's van de extracties op 6 en 9 bar en ook die lijken erg op elkaar. De 6 bar extractie is iets donkerder maar dat verschil verdwijnt al zowat in de normale nabewerking:

Afbeelding

Afbeelding

39
Ook vanochtend een lekker bakje kunnen trekken op slechts 4 bar. Het lijkt me dat de marge om goeie koffie te zetten best breed is, als de maalgraad en dosering er maar mee in overeenstemming wordt gebracht. (Trouwens daarnet even bij Piet van het KCC espresso gedronken, ook lekker! Plus zonnig daar en reuze gezellig.)

Afbeelding

40
Goh, gewoon op 4 bar een goede espresso trekken! Dat vind ik verrassend. Kan je ook wat vertellen over een eventueel smaakverschil? Het lijkt me toch dat een extractie op 9 bar met grover gemalen koffie en/of meer gedoseerd, anders smaakt dan eentje op 4 bar en heel fijn gemalen en/of minder gedoseerd?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder