Ik heb ook mijn pakketje van de Brandmeesters ontvangen. Mijn buurman had aanvankelijk het pakketje aangenomen en vervolgens was die enkele dagen niet thuis, dus ik moest helaas even geduld hebben
.
Branddatum 15 september, dat is nu een goede 2 weken geleden. Op zich nog vers genoeg om lekkere espresso te zetten, dus ik ging aan de slag
.
En gezien ik prive mijn camera weinig gebruik leek me dit een goede reden om hem eens weer erbij te pakken
.
Voor alle shots vandaag mijn naked gebruikt met een 18grams bakje, waar met prettig gemak zo'n 21gram in gaat. Dat is bij meerdere bonen zo, dus dat was geen verrassing:
Vrij snel viel op dat de espresso mooi dik van viscositeit is en de oliën goed merkbaar zijn in de boon:
De boon zelf glimt ook best wel van die oliën, zeker in verhouding tot mijn andere veel gebruikte boon de Indo Raja Batak, die je hier naast elkaar ziet liggen: Het verschil is vrij duidelijk. Die glimmers maken ook duidelijk dat de boon vrij ver doorgebrand is.
De boon loopt verder mooi met de naked en de extractie zag er goed uit verder:
Eenmaal gezet, in 27seconden, was dit het resultaat:
Veel crema en met het bijgeleverde glaasje goed vol kom je uit op een gewicht van:
27gram:
Dat smaakte op zich niet verkeerd, maar wel aan de zware vlakke kant. Ik miste de nuances en kreeg vooraal een licht bittere volle smaak. Niet heel complex. En ik kreeg het gevoel dat deze koffie zich niet zo goed leende voor een 1:1,5 verhouding extractie.
Dus, een ander groter glaasje en een wat andere afstelling van de maler gingen we het nogmaals proberen.
Uiteraard met steeds 21 gram aan gemalen koffie
Wat na 28 seconden resulteerde tot:
Een 60ml glaasje (43 gram vocht) met een mooie gelaagdheid die actief aan het stijgen was:
Qua smaak vond ik dit al een stuk fijner, er komt veel meer los qua smaken en nuances.
Maar nog steeds had ik niet het gevoel dat het een complexe boon was. Hoewel de extracties, de tijden en de verhoudingen mooi uitkwamen, met ook een nette tigerstriping:
Dus alle parameters en het visuele bevestigden mij dat ik een mooie dubbele espresso had gezet, maar de smaak vond ik nog niet heel bijzonder.
Het blijft een beetje zwaar en ietwat bitter. Het fruitige lichte en de complexiteit mis ik wel. Hoewel ik ook wel donkere brandingen kan waarderen, heb ik het gevoel dat bij deze boon de branding iets te ver door gegaan is waardoor er smaken verloren zijn gegaan. Ik moest een beetje denken aan chocola en walnoten. Morgen ga ik verder proberen en stoeien met de boon en eens kijken of ik die smaken nog wat duidelijker naar voren kan krijgen.