Re: Schoonmaken La Pavoni Europiccola

31
Laten we maar gewoon afwachten. Nadat de topic starter zijn kg kruidvat bonen opheeft zal hij vers gebrande bonen kopen. We zullen zien wat daaruit komt en de terugkoppeling afwachten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

32
Er zijn zeker lekkere Italiaanse melanges, maar ook deze moeten enigsinds vers zijn, niet 2 weken maar ook zeker geen 2 jaar op de plank. Illy daargelaten, dat is sowieso een geval apart, maar ook de betere italianen zitten zomaar rond de 15-20€ per kg. Dit is echter een ander soort espresso, meer comfort food, alledaags of "voor door de melk" espresso.

Verse koffie daarentegen is altijd goed om espresso mee te zetten. De smaak zal altijd meer naar voren komen en de espresso zal een veel sprankelender "wakker" karakter hebben. Het is dan een kwestie van smaak en kunde van de gene die de bonen geselecteerd en gebrand heeft of de koffie ook lekker is, maar over smaak valt niet te twisten.

Het verschil is toch een beetje als supermarktbrood VS. Brood van de bakker. Er zijn gerust redelijke broden in de supermarkt en ze zijn ook wat langer houdbaar. Maar een vers brood van de bakker, of dit nu jouw smaak is of niet zal dit altijd overtreffen in kwaliteit.

33
[quote="Pti"]

Verse koffie daarentegen is altijd goed om espresso mee te zetten. De smaak zal altijd meer naar voren komen en de espresso zal een veel sprankelender "wakker" karakter hebben.[quote]

Die ervaring heb ik ook. Alleen mijn partner heeft liever koffie van de bonen die ik in 't Italiaanse winkeltje koop hier om de hoek. En daarmee blijkt dus ook genietbare koffie mee te zetten in een La Pavoni. Dat is wat ik hier probeer duidelijk te maken
"Verhuizen kost beddestro!"

34
Dat is in elk geval al wat anders dan zeggen dat je met Kruitvatbonen uitstekende espresso kan zetten met de Pavoni.

Ik raad iemand met zo'n apparaat toch liever aan om verse goed gebrande bonen te gebruiken, zeker aangezien deze machine snel oververhit. Het is echt wat anders dan een superautomaat, waar de beperkte smaakextractie wellicht baat kan hebben bij die extra bitterheid, als je er een cappuccino me zet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Spironski schreef:Dat is in elk geval al wat anders dan zeggen dat je met Kruitvatbonen uitstekende espresso kan zetten met de Pavoni.

Ik raad iemand met zo'n apparaat toch liever aan om verse goed gebrande bonen te gebruiken, zeker aangezien deze machine snel oververhit. Het is echt wat anders dan een superautomaat, waar de beperkte smaakextractie wellicht baat kan hebben bij die extra bitterheid, als je er een cappuccino me zet.

Ik neem aan dat de dames van Kruidvat niet zelf koffie lopen te branden, die koffie is ingekocht. Wellicht is dat een espresso branding Italiaanse stijl. Als die net zo oud zou zijn als de Italiaanse bonen die ik voor de cappucino van mijn partner gebruik zie ik niet in waarom je daar geen genietbare koffie van zou kunnen zetten met een La Pavoni. De tip die in je tekst verborgen zit, nl. dat je bij dat soort brandingen de machine zeker niet te heet moet laten worden is heel waardevol, dáár hebben we wat aan. Niet aan dat dwingende gehamer op 't gebruik van verse, hoogop 2 weken oude bonen
Alles begint bij goede, vers gebrande bonen. Geen Kruidvat dus, dan gaat niets lukken. Dan heeft verdere hulp/instructie eigenlijk ook geen zin meer. quote Spironski

36
dirk020 schreef:....
Hou nou op, je helpt hier niemand mee. Oude koffie smaakt oud, extractie is lastig goed te krijgen en iemand die net zo'n machine heeft gekocht ga je daar niet mee laten aanklooien om het maar goed proberen te krijgen. Dus los van het idee dat jij ons vergelijkt met een kerkelijk gebroed met een overtuiging dat maar 1 ding goed genoeg is, is het gewoon niet handig om een beginner te laten klooien met oude koffiebonen. Daarnaast durf ik te wedden dat jouw vrouw cappuccino drinkt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: RE: Re: Schoonmaken La Pavoni Europiccola

38
Spironski schreef:Dat is in elk geval al wat anders dan zeggen dat je met Kruitvatbonen uitstekende espresso kan zetten met de Pavoni.

Pas maar op met je Kruitvat, op deze manier steek je er een lont in?!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: RE: Re: Schoonmaken La Pavoni Europiccola

40
bobbee schreef: Beetje triest, maar goed hier komt ie:

https://apps.nrc.nl/stijlboek/cappuccin ... o-capucino" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuk man zo'n forum! Ga je nu Spironski ook aanpakken?

Spironski schreef:
...waar de beperkte smaakextractie wellicht baat kan hebben bij die extra bitterheid, als je er een cappuccino me zet.