Re: Daar gaan we! (Bezzera Magica)

31
jimmy_zeropm schreef:Onlangs was ik bij mijn lokale Italiaan te eten. Natuurlijk goed gekeken wat hij deed. Het eerste wat mij opviel is dat hij vooral heel weinig tot niets deed ;-). Gewoon, malen, tampen zonder te kijken, kopje eronder en laten lopen. Het resultaat is iets wat ik er hier nog niet uit heb gekregen. Vooral de dikte van de koffie, een bijna honing achtige koffie met een prachtige vette crema. Wat ik thuis vooral zie aan mijn crema is dat deze uit hele kleine fijne belletjes bestaat, zo droogt het ook op op de wand van het kopje. Bij de Italiaan was er een mooie glansachtige vettige laag aan de wand te zien. Echt een flink verschil.
Hij heeft vermoedelijk een andere blend, donkerder gebrand, met o.a. Robusta erin. Kan erg goed uitpakken. Je zou 'm kunnen vragen of je er een kilo van mag kopen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

32
Ha ha, herkenbaar hoor! Heb geduld, het zal allemaal goed komen.

Gebruik voorlopig gewoon lekker het dubbele filter, dat gaat inderdaad een stuk makkelijker. Ik kan me voorstellen dat je maler een tijdje moet inlopen en na verloop van tijd consistenter wordt. Vergeet ontkalken even, tenzij je giga-hard water hebt zal twee weken geen ravage aanrichten.

En inderdaad maak je zo nu en dan een onvoorstelbaar lekker kopje koffie, de ongrijpbare "Godshot". Zo'n zeldzaam geval waar kennelijk àlles precies op z'n plaats viel. En daar rennen we dan de rest van het jaar achter aan om het nòg eens te kunnen zetten.

Daarvoor zit je op dit forum! :mrgreen:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Nog even over de extractiedruk ... 9bar zie je meestal bij machines met een rotatiepomp, 12bar zie je meestal bij een vibratiepomp. Schijnt dus ook iets van een optimum voor de pomp zelf in te zitten. Afstellen wordt vaak gedaan door een schroef/veer/klep constructie in een drukventiel. Dat ventiel gaat dan open bij een bepaalde druk en laat overtollige druk/water een andere route dan naar de koffie nemen. Bij een goede onderhoudsbeurt wordt de druk nagemeten en afgesteld. Ik heb me laten vertellen dat de drukventielen meestal zo zijn gemaakt dat het enigszins moeilijk is om op 1 drukventiel zowel 9 als 12 bar betrouwbaar en zonder verloop te kunnen instellen. Ik denk dat de drukventielen waar het wel bij kan een paar dubbeltjes duurder zijn, terwijl het grotere bereik bijna nooit gebruikt wordt :)

36
Vibratie- of rotatiepomp maakt niks uit afgezien van de eerste paar seconden. Rotatiepomp levert nagenoeg meteen de volledige druk waar een vibratiepomp daar wat langer over doet.

Eenmaal op druk maakt het niks uit en geeft 12 bar een minder goede smaak dan 9 bar. Enige reden waarom er voor 12 bar is gekozen omdat veel mensen voorgemalen koffie gebruiken en er niks van snappen en je dan zeker weet dat het water er doorheen geperst gaat worden. Heeft niks met kwaliteit te maken maar meer met onkunde. Iedereen die wel iets van koffie snapt zet hem meteen lager.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

37
Pressure en flow rate kan je niet los van elkaar zien, kopieer werk (Home barista)

Adjusting Brew Pressure
Proper espresso extraction occurs at 8 to 10 bar of pressure. The higher pressures in this range intensify the flavors.

On low end home machines the pressure cannot be set. For the type of pump in this class of espresso machines, the brew pressure is inversely proportional to the flow rate (i.e., faster flow means lower pressure, slower flow means higher pressure). In order to stay within 8 to 10 bar, you limit the extraction to a flow rate that produces 1.5 to 2 ounces in 20 to 25 seconds. On better vibration pump machines, you can set the maximal pressure via an adjustable over pressure valve (OPV, also called an expansion valve). Use a blind filter or pressure measuring portafilter and set the pressure between 8.5 and 10.5 bar. The pressure during the extraction will be roughly half a bar less for standard or ristretto shots. Rotary pumps add a constant amount of pressure to that of the mains. They are also controlled by an OPV at the pump head, and in many cases, a constant pressure valve on the suction side. Use a blind filter or pressure measuring portafilter to set the pressure exactly at the desired shot pressure.
Profitec 700 pro dual boiler.(8 Bar)
Olympus Eureka E75

38
Edwin45 schreef:Proper espresso extraction occurs at 8 to 10 bar of pressure. The higher pressures in this range intensify the flavors
Je zet er wel bij dat je het citeert van iemand op Home-Barista maar niet van wie?

Dat "proper" vind ik wel een beetje aanmatigend van die persoon. Voor "usually" valt nog wel iets te zeggen. Hefboom-machines doen het heel anders, bijvoorbeeld en ook anderen ontdekken dat bijzonder lekkere espressos bij een lagere druk dan 8 bar kan worden verkregen. "Intensify" is ook wat simpel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino