Re: La Pavoni Beginner (need some help)

31
Omdat het nu voornamelijk over malers gaat wil ik wel even terug komen op je oorspronkelijke vragen. Ben zelf verre van een expert (daarom lees ik hier altijd zo graag) maar heb al wel een paar jaar een Pavoni Prof staan dus ik kan na honderden kopjes enigszins meeleven met wat je doormaakt.

Toch even over de maler: ik merk dat ik voor mijn espresso per zak nog de maler aan moet passen dus een vaste "goede stand" is er niet. Wel een bereik. Een tandje meer of minder op de Quamar maakt een wereld van verschil. Net als een goede maler maar dat zal iedereen roepen ;-)

Maar los daarvan: of wat er in je kopje komt lekker is hangt af van niemand anders dan jou. Toen ik bij Kookpunt binnen liep (was Brabant een keertje uit) kreeg ik te horen dat hij me geen Pavoni wilde verkopen "omdat ik daar toch geen lekkere koffie mee kon zetten". Was veel te moeilijk, bla bla. Precies net datgene dat je tegen mij niet moet zeggen. Dus in Italië mijn Pavoni gekocht ;-)

Maar hij had in zoverre wel gelijk dat het geen druk op de knop verhaal is. De moeite die je er in stopt krijg je terug, niet bij het eerste kopje, ook niet bij het 10e of 50e misschien maar ik ben nu zo ver dat ik kan voorspellen of het kopje dat er uit komt lekker genoeg is om zelf op te drinken of aan de senseo bezoekers te geven.

Bonen? Ik gebruik, en daar durf ik als achterkleinkind van een koffiebrander voor uit te komen, Australian Dark Roast uit de supermarkt. Heb zelf ook gebrand maar voor elke dag is dit een prima boon voor mij. Dit is echt een smaken verschillen verhaal. Dus experimenteer en wees niet bang om ook een keer naar de "niet nerdy" bonenwinkels te gaan.

Opschuimen. Een verhaal apart en zeker ook weer een stukje oefening baart kunst. Ik gebruik gewoon het drie gats pijpje wat er standaard bij zit en maak meer dan acceptabel schuim. Ik heb gemerkt dat de handigheid hem vooral zit in het op de juiste hoogte houden van de kop van het pijpje, eigenlijk net onder het oppervlakte. Ik gebruik magere houdbare melk (andere reden dan koffie) en dat gaat prima. Maar ook met andere melk soorten gaat het prima. Voordat ik ga schuimen wel even stoom afblazen, druk weer opbouwen en dan pas beginnen.
Kei veel groeten!

Joost

32
Hey lieve koffie mensen, kleinte update:
Ik heb een shotje getapt met Cream laagje! Beetje zuur alleen nog. Om mijn game te verbeteren opzoek naar een maler die past op het aanrecht (max 40cm hoog) en goedgekeurd kan worden door mijn wederhelft :p

Via marktplaats kom ik dan op een demoka 0230 (175 euro) en een quick Mill 060 EVO (220 euro) beiden nog geen jaar oud. En twijfel nog voor een nieuwe mignon Silentio voor 330 euro bij van Pommeren. Maar dat is een aanzienlijk hoger bedrag. Wat vinden jullie?

33
R1200C schreef: wo 05 dec 2018, 10:51
Toch even over de maler: ik merk dat ik voor mijn espresso per zak nog de maler aan moet passen dus een vaste "goede stand" is er niet. Wel een bereik. Een tandje meer of minder op de Quamar maakt een wereld van verschil. Net als een goede maler maar dat zal iedereen

Bonen? Ik gebruik, en daar durf ik als achterkleinkind van een koffiebrander voor uit te komen, Australian Dark Roast uit de supermarkt. Heb zelf ook gebrand maar voor elke dag is dit een prima boon voor mij. Dit is echt een smaken verschillen verhaal. Dus experimenteer en wees niet bang om ook een keer naar de "niet nerdy" bonenwinkels te gaan.

Opschuimen. Een verhaal apart en zeker ook weer een stukje oefening baart kunst. Ik gebruik gewoon het drie gats pijpje wat er standaard bij zit en maak meer dan acceptabel schuim. Ik heb gemerkt dat de handigheid hem vooral zit in het op de juiste hoogte houden van de kop van het pijpje, eigenlijk net onder het oppervlakte. Ik gebruik magere houdbare melk (andere reden dan koffie) en dat gaat prima. Maar ook met andere melk soorten gaat het prima. Voordat ik ga schuimen wel even stoom afblazen, druk weer opbouwen en dan pas beginnen.
Dank voor de tips! Ga zeker ff spelen met het ubaurhapt zetten van koffie zodra ik een maler heb. Nu schiet dat niet zoveel op met voorgevallen koffie bij Simon levelt . En No shame voor je bonen, ieder zijn smaak. Is dat wel een beetje constant?

Ga volgende week even voor een 1gat stoomkopje zorgen om het melk wat beter te schuimen maar ga jou manier zeker even proberen. Ik had hier ook ergens gelezen dat in een beetje water met schoonmaak middel ook een goede oefen manier was. Meer daarover later!

34
Via marktplaats kom ik dan op een demoka 0230 (175 euro) en een quick Mill 060 EVO (220 euro) beiden nog geen jaar oud. En twijfel nog voor een nieuwe mignon Silentio voor 330 euro bij van Pommeren. Maar dat is een aanzienlijk hoger bedrag. Wat vinden jullie?
Die QM laten staan. Dan nog liever die Demoka. Maar koop dat een Bezzera BB005. Is stuk beter!

En nog beter de Eureka Specialita kopen. Ik weet het, die is duurder dan de Silentio maar wel de betere maler.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

35
bvds schreef: za 08 dec 2018, 22:45
Die QM laten staan. Dan nog liever die Demoka. Maar koop dat een Bezzera BB005. Is stuk beter!

En nog beter de Eureka Specialita kopen. Ik weet het, die is duurder dan de Silentio maar wel de betere maler.

Ja dan blijf je maar bijleggen... dank btw voor de demoka vs qm!

36
De kleine hevels zijn ontzettend gevoelig voor de kwaliteit van het maalsel. Des te beter de maler des te fijner het zal zijn. Spaar dus nog lekker door en ga voor de Mignon Specialita. Anders begin je over een paar maanden weer opnieuw en heb je alleen maar geld weggegooid. Dat zul je moeten accepteren, anders kun je net zo goed je Pavoni verkopen en voor Nespresso gaan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

37
Eens. Dus doe je zelf een plezier en koop als het budget moet een Bezzera BB005 en spaar anders door. Als alternatief kun je nog aan een handmaler denken: Kinu M47.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

38
Lastig dit :(

ik zie dat de specialita gebruiken met de strietman dus hij zal idd goed zijn. Bezerra kost ook al 300 euro, hoe groot is de verbetering van de Silentio van de bezerra zou je zeggen? En natuurlijk de bezerra vs de specialita?

Ik wilde eerst de mignon advanced aanschaffen maar deze zijn uit de schappen gehaald en de Silencio is de vervanger ervan. De pavoni is een erfenis dus alleen een maler kopen is niet perse teveel geld natuurlijk.

Ps. Interessant die m47. Hoe weerhoudt die zich tot de 3 bovengenoemde en hoelang ben je eigenlijk bezig met malen? Ook eenvoudig meten kan ik mij voorstellen - lees meet de hoeveelheid bonen en maal tot je klaar bent. Alleen niet in nl te koop of lijkt dat zo?

40
Tommie schreef:Lastig dit :(

ik zie dat de specialita gebruiken met de strietman dus hij zal idd goed zijn. Bezerra kost ook al 300 euro, hoe groot is de verbetering van de Silentio van de bezerra zou je zeggen? En natuurlijk de bezerra vs de specialita?

Ik wilde eerst de mignon advanced aanschaffen maar deze zijn uit de schappen gehaald en de Silencio is de vervanger ervan. De pavoni is een erfenis dus alleen een maler kopen is niet perse teveel geld natuurlijk.

Ps. Interessant die m47. Hoe weerhoudt die zich tot de 3 bovengenoemde en hoelang ben je eigenlijk bezig met malen? Ook eenvoudig meten kan ik mij voorstellen - lees meet de hoeveelheid bonen en maal tot je klaar bent. Alleen niet in nl te koop of lijkt dat zo?
Ik heb zelf de M47. Heerlijke maler voor erbij (en voor filter), maar als ik jou was zou ik een maler met snoer nemen. Daar ga je echt blij van worden. Nu investeren in een goede mignon of bezzera ga je zeker geen spijt van krijgen. Iedereen heeft in zekere zin een beperkt budget, dus dat begrijpen we goed. Je gaat er in gemak, maar vooral kwaliteit van koffie enorm op vooruit. Dan weet je in ieder geval dat het niet aan je middelen ligt. Daar zou ik zeker iets extra's voor over hebben.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500