Toch even over de maler: ik merk dat ik voor mijn espresso per zak nog de maler aan moet passen dus een vaste "goede stand" is er niet. Wel een bereik. Een tandje meer of minder op de Quamar maakt een wereld van verschil. Net als een goede maler maar dat zal iedereen roepen

Maar los daarvan: of wat er in je kopje komt lekker is hangt af van niemand anders dan jou. Toen ik bij Kookpunt binnen liep (was Brabant een keertje uit) kreeg ik te horen dat hij me geen Pavoni wilde verkopen "omdat ik daar toch geen lekkere koffie mee kon zetten". Was veel te moeilijk, bla bla. Precies net datgene dat je tegen mij niet moet zeggen. Dus in Italië mijn Pavoni gekocht

Maar hij had in zoverre wel gelijk dat het geen druk op de knop verhaal is. De moeite die je er in stopt krijg je terug, niet bij het eerste kopje, ook niet bij het 10e of 50e misschien maar ik ben nu zo ver dat ik kan voorspellen of het kopje dat er uit komt lekker genoeg is om zelf op te drinken of aan de senseo bezoekers te geven.
Bonen? Ik gebruik, en daar durf ik als achterkleinkind van een koffiebrander voor uit te komen, Australian Dark Roast uit de supermarkt. Heb zelf ook gebrand maar voor elke dag is dit een prima boon voor mij. Dit is echt een smaken verschillen verhaal. Dus experimenteer en wees niet bang om ook een keer naar de "niet nerdy" bonenwinkels te gaan.
Opschuimen. Een verhaal apart en zeker ook weer een stukje oefening baart kunst. Ik gebruik gewoon het drie gats pijpje wat er standaard bij zit en maak meer dan acceptabel schuim. Ik heb gemerkt dat de handigheid hem vooral zit in het op de juiste hoogte houden van de kop van het pijpje, eigenlijk net onder het oppervlakte. Ik gebruik magere houdbare melk (andere reden dan koffie) en dat gaat prima. Maar ook met andere melk soorten gaat het prima. Voordat ik ga schuimen wel even stoom afblazen, druk weer opbouwen en dan pas beginnen.