Onlangs hebben wij van mijn overleden opa een garage uitgeruimd waar een ook een La Pavoni machine stond welke eigenlijk jaren ongebruikt is geweest. Nu mocht ik deze zo meenemen als gedachtenis stukje welke ook nog is heel leuk staat in de keuken

Het is een machine na het jaar 2000 heb ik mij laten vertellen (+10 jaar oud wel). Ik heb deze eerst helemaal schoon gemaakt en ontkalt, beestje heeft jaren stil gestaan. Koffie gehaald bij SimonLevelt in utrecht en een poging gedaan om een goede bak te zetten. Wat natuurlijk niet echt lukt, where is the crema!?
Nu heb ik een aantal vragen en ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik heb het forum, zoals iedereen die hieraan begint denk ik, flink afgestruint maar nog steeds lukt het niet echt en ik zou graag mijn koffie game uppen en ook mijn pa natuurlijk een mooie bak kunnen aanbieden van zijn vader zijn machine

1. bij simonlevelt, als jullie daar koffie halen, welke maalgraad zitten jullie en adviseer je een bepaalde boon voor deze machine? Zij adviseerde mij maalgraad 3, maar dit stroomde direct door. Maalgraag 2.25 ging aanzienlijk beter maar ik krijg er nog steeds geen Crema op wat volgens internet 1 van de signalen van een goede espresso is.
2. Nu gaan jullie mij waarschijnlijk een bonenmaler adviseren. Ik zou, gezien de grote van mijn keuken, graag beginnen met gemalen koffie bij een koffie winkel. Maar mocht ik het overwegen, wat is een goede en betaalbare instap machine? Ik dacht bijv. aan de greaf CM 800 : https://www.amazon.de/Graef-CM800-Kaffe ... aef+cm+800
3. Er zit een standaard tamper bij van plastic die vrij klein is. Zou dit een goede upgrade zijn? https://www.amazon.de/Kitchenware-Kaffe ... itchenware
4. Ik lees veel over een single hole stoomtip en dat een vervangingen van de stock 3 gaats een mega verschil is voor het opschuimen. enige bestel mogelijkheid die ik kon vinden was vanuit de USA of zelf een gaatje boren. Wat raden jullie aan?
5. Ik heb best met het zetten van de koffie best vaak het gevoel dat ik helemaal geen kracht hoef te zetten, op de filmpjes op internet zie je best veel mensen flink op de lever leunen. Waar kan dit aan liggen? De koffie loopt er niet echt uit ofzo.
Sorry van mijn geratel, zoals je merkt begin ik net maar sta ik open om te leren! Het is best ontspannend om een mooi bakkie te zetten en zou natuurlijk ervoor willen zorgen dat ik de machine mag laten staan op het aanrecht haha! dat lukt alleen als het ook nog is daadwerkelijk lekker wordt.
Hoor graag naar jullie feedback!