Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

3112
cremalover schreef:
lemmet 32
Ik laat morgen weten of ik het mes neem...
Welke herder heb je gekocht?

Hier nog broodje van vanochtend. 1kg.

74% water
50% bloem
50% tarwe/rogge vers gemalen met de mockmill graanmolen.

[img]https://up.picr.de/39073090sv.jpg[/img]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3114
Kamut brood
Kamut of Khorosan geloof ik is een soort oergraan uit het middellanands zee gebied.
Eens gekocht bij een Italie winkel om pasta van te maken.
70% zelfgemalen Kamut. 30% bloem
Brood is vrij plat door 80% hydratatie.
Ik had verwacht dat het meel meer water zou absorberen maar dat gebeurde niet.
Aparte smaak.Structuur is harder dan met ander graan.Iets gelig van kleur.
Heerlijk brood.
Laatst gewijzigd door cremalover op zo 26 jul 2020, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

3115
cremalover schreef:
IMG_0630.JPG
Kamut brood
Kamut of Khorosan geloof ik is een soort oergraan uit het middellanands zee gebied.
Brood is vrij plaat door 80% hydratatie.
Heerlijk brood.
Ik zie minder rijs en Ovenspring dan dat ik van je gewend ben. Ligt dat aan het meel? Mooie structuur met die gaten in het brood. Ga zo weer een tarwebroodje maken met desem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

3116
bobbee schreef:Voorkeur voor soort gist?

Nou, voor deze simpele broodjes gebruik ik droge gist en dat bevalt mij prima. Ik zal het binnenkort eens met verse gist proberen en kijken of ik verschil merk of proef.
In Duitsland bij kaufland verkopen ze biologische verse gist en dat zou ik daarom wel prefereren maar dat heb ik in Nederland nog nooit gezien.

Droge gist is gewoon makkelijk, goed te bewaren. Zeker omdat ik nu niet thuis ben.
Dank, mijn schoonouders brachten dit mee uit Duitsland, het is natuurlijk altijd biologisch maar hoe biologisch dit biologisch is weet ik niet.
Afbeelding

3117
gilleko B. schreef: zo 26 jul 2020, 12:27
cremalover schreef:IMG_0630.JPG

Kamut brood
Brood is vrij plaat door 80% hydratatie.
Heerlijk brood.
Ik zie minder rijs en Ovenspring dan dat ik van je gewend ben. Ligt dat aan het meel? Mooie structuur met die gaten in het brood. Ga zo weer een tarwebroodje maken met desem.

Hydratatie was erg hoog. Dan loopt je brood uit.

3118
gilleko B. schreef: zo 26 jul 2020, 12:33
bobbee schreef:Voorkeur voor soort gist?

Nou, voor deze simpele broodjes gebruik ik droge gist en dat bevalt mij prima. Ik zal het binnenkort eens met verse gist proberen en kijken of ik verschil merk of proef.
In Duitsland bij kaufland verkopen ze biologische verse gist en dat zou ik daarom wel prefereren maar dat heb ik in Nederland nog nooit gezien.

Droge gist is gewoon makkelijk, goed te bewaren. Zeker omdat ik nu niet thuis ben.
Dank, mijn schoonouders brachten dit mee uit Duitsland, het is natuurlijk altijd biologisch maar hoe biologisch dit biologisch is weet ik niet.
Afbeelding

Ik heb jaren lang met verse gist gebakken. De gist smaak is absoluut meer aanwezig in het brood. Sinds ik zuurdesem heb leren kennen heb ik geenm gist meer aangeraakt.

3120
gilleko B. schreef:Dus hydratie maakt je brood luchtiger,. Maar omdat het vochtiger is loopt het meer uit. Ahaa weer wat geleerd, en eigenlijk logisch.

Niet per definitie, soort meel speelt ook een rol en dan specifiek de eiwitten. Niet alleen de hoeveelheid eiwitten maar ook de kwaliteit van de eiwitten. En vezels etc.... Het is een synergie in het hele proces van ingrediënten en handelingen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’