Re: La Marzocco Linea Mini

333
bmateijsen schreef: do 02 nov 2023, 15:52
Frup schreef: do 02 nov 2023, 15:40 en de dubbelwandige stoompijp, mocht je die niet hebben ...
Nee, die heb ik volgens mij niet...Op zich werkt mijn stoompijp prima. Ik heb me nog niet verbrand ;-).
Waar kan je die evt. bestellen?
Dan heb je ook geen noodzaak om een andere te kopen toch?
Schoonmaken van het pijpje gaat wél makkelijker heb ik begrepen.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

334
bmateijsen schreef:
gilleko B. schreef: do 02 nov 2023, 13:38 Even terug in deze thread, het matje dat ik heb aangeschaft waarop de kopjes kunnen worden geplaatst. Erg fijn.

Afbeelding
Zag ik langskomen. Leuk! Ik heb vooral dat het rooster waar de kopjes op staan soms rommelt als de pomp aangaat. Dat zou ik nog weleens willen oplossen.
Rammelen van kopjes ben je dan vanaf en krassen van het metaal.

Afbeelding

335
Frup schreef:
bmateijsen schreef: do 02 nov 2023, 15:52
Frup schreef: do 02 nov 2023, 15:40 en de dubbelwandige stoompijp, mocht je die niet hebben ...
Nee, die heb ik volgens mij niet...Op zich werkt mijn stoompijp prima. Ik heb me nog niet verbrand ;-).
Waar kan je die evt. bestellen?
Dan heb je ook geen noodzaak om een andere te kopen toch?
Schoonmaken van het pijpje gaat wél makkelijker heb ik begrepen.
Ja dat gaat makkelijker immers de buitenzijde wordt niet zo reteheet als de enkelwandige. Zit ook geen siliconen slang in, maar is echt een metalen buis in buis.

Afbeelding

338
Mijn Linea Mini is deze week 2 jaar oud geworden en mocht op voor zijn eerste onderhoudsbeurt. De laatste dagen hoorde ik wat gesis en geplop, wat na een simpele tip om het vacuum ventiel even aan te draaien verholpen was.

Zo te zien zijn alle O-ringen (10x) rondom de kranen en boiler en de asjes van de draaiknoppen vervangen. Daarnaast zijn een nieuwe vacuum breaker geplaatst (op de foto's rechts aan de boiler) en een siliconen groepsring. Ook heb ik een kleinere restrictor laten plaatsen (0.8mm naar 0.6mm) die de watertoevoer beperkt. Standaard is de Linea Mini flowrate nogal sterk wat kanaalvorming in de hand werkt. Consumenten La Marzocco's (o.a. Mini en Micra) worden met een grotere (0.8mm) nippel geleverd omdat deze eerder verstopt kan raken door slecht water. Meeste horeca La Marzocco machines worden met de kleinere nippel geleverd omdat bij speciaalzaken water beter geoptimaliseert wordt en machines vaker onderhouden.
Oud: Nieuw: Heb voor de rest geen spoor van kalk kunnen ontdekken en de machine zag er na 2 jaar dagelijks gebruik nog perfect uit, dus dat is ook de bevestiging dat Oscar90 bilt zakjes goed hun werk doen. Voor die vacuum breaker zul je iedere 2 jaar wel terug moeten komen, maar voor de rest verwacht ik eigenlijk niet zoveel onderhoud nodig te zijn. De machine oogt en functioneert na 2 jaar nog als nieuw en hoop er ook nog 10+ jaar mee verder te kunnen.
Laatst gewijzigd door Ypuh op ma 27 nov 2023, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.