Re: Wat drink je nu?

3393
Marc O. schreef: ma 15 aug 2022, 09:32 Bezig met de Myanmar van HK. Moet eerlijk zeggen dat ik dit de minst lekkere vind die ik sinds tijden gedronken heb. Wellicht zijn het juist tonen die een ander er zeer in waardeert, maar persoonlijk vind ik 'm dus wat minder. Volgende kilo alweer besteld: De Colombia La Guamara, eveneens van HK. Die hebben we al meermaals gehad en beviel altijd meer dan prima.

Ik denk dat ik toch wat moet terugkomen op bovenstaand bericht. Ik weet niet of 4 dagen zo'n verschil kan maken, maar die Myanmar bevalt me nu een heel stuk beter. Toen ik bovenstaande schreef waren de boontjes zo'n anderhalve week oud, nu dus twee weken. Smaak en reuk bevallen me een heel stuk beter. Het 'specifieke' smaakje (wat ik omschreef als de lucht van olijfvelden) lijkt wat gematigder te zijn geworden. Alsnog blij mee!
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

3396
Ik heb van het Hoofdkwartier de Myanmar & Rwanda in gebruik, de Myanmar was na 5 dagen erg scherp van smaak, maar veranderd nu snel naar wat milder en vriendelijker, meer zoet nu ook, de Rwanda (uit koffie gebrek na de vakantie) al drie dagen na ontvangst in gebruik, was aardig aan de start, maar een beetje all over the place, is nu heel soepel, uitgesproken zoet ook, heel erg lekker!
Met de Myanmar heb ik wel veel problemen om hem onder controle te houden, hij start goed met de doorloop, zo een 10 seconden na de start van de pomp (dus fijn zat gemalen lijkt mij) om dan na 10 seconden al sterk te blonderen en sneller te gaan stromen, fijner malen dus dacht ik, 15 seconden voor eerste druppel, en hetzelfde patroon volgde.
Nu smaakt ie prima, ook met een blonde minimale crema kop, maar ik vraag me af of ik er niet alles uithaal wat er in zit, of is dit gewoon zo een boon die heel kritisch is qua inregelen?

3397
RoosW schreef: do 18 aug 2022, 16:39 Met de Myanmar heb ik wel veel problemen om hem onder controle te houden, hij start goed met de doorloop, zo een 10 seconden na de start van de pomp (dus fijn zat gemalen lijkt mij) om dan na 10 seconden al sterk te blonderen en sneller te gaan stromen
Ja, dat heb ik dus inderdaad ook. 20 gram in het bakje, eerste druppel na 10 seconden, maar de 40 gram output is dan meestal al binnen de 20 seconden na die eerste druppel, waar ik normaal gesproken eigenlijk probeer te richten op 25 - 30 seconden. Desalniettemin is het resultaat naar mijn beleving inmiddels prima, maar weet ik dus ook niet of het wellicht beter zou kunnen.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

3399
Pti schreef: do 18 aug 2022, 18:05 Zelf ook wel ff lopen stoeien met die Myanmar hoor, vooral omdat ik hem te snel wilde drinken, lange rust (minimaal 10 dagen) en wat kortere doorlooptijd deed bij mij wonderen.
Ik heb deze boon ook langer dan 10 dagen. Als ik de looptijd verkort wordt ie juist zuurder.
Zojuist getest
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

3400
Pti schreef: do 18 aug 2022, 18:05 Zelf ook wel ff lopen stoeien met die Myanmar hoor, vooral omdat ik hem te snel wilde drinken, lange rust (minimaal 10 dagen) en wat kortere doorlooptijd deed bij mij wonderen.
Ik heb geen klachten over de smaak, laat hem nu alleen niet meer de volle 25 seconden doorlopen, maar haal hem eronderuit als ik veel blondering zie. Dat lijkt goed te werken, maar fijner malen maakt alleen de wachttijd voor ie begint door te lopen langer, waarna hij toch weer doorschiet.
Soms heb je van die bonen :)
Vreemd vind ik dat ik in de geur (na het malen) meen gefermenteerde bonen te bespeuren, dat funky geurtje zweeft er dan wel rond, maar niet in de smaak [HOERA!] heel apart.
De Rwanda, daar ben ik een groot fan van, ik zal scherp in de gaten houden wanneer jullie die bij het Hoofdkwartier weer hebben, Jummie!