Re: De koffie drinkende muziekliefhebbers

391
fransg schreef:https://youtu.be/uVlSVkzbJDA

Interessant dat ze hier (zoals iedereen herkent) HB-7 koptelefoons dragen die vnl voor militair gebruik waren.
Mooi om te zien hoe zo’n iconisch nummer tot stand is gekomen.
Hoe zit het dan met die HB-7 wat betreft geluidskwaliteit? Weet jij dat? Ik zou verwachten dat iets wat militair gebruikt wordt, vooral heel degelijk moet zijn. De geluidskwaliteit is dan misschien minder belangrijk.

394
omeCo schreef: vr 17 jun 2022, 08:49 Hoe zit het dan met die HB-7 wat betreft geluidskwaliteit?

A surprising sight but maybe not *that* surprising: Skipping the pre-war history, on the US market, the first commercially available headphones for music (Koss SP-3) were introduced only 1958 and they were quite expensive. Also, headphone usage in studios just had become a thing because “overdubbing” was still a new production concept that had just begun to pick up momentum and having larger quantities of performers needing them for monitoring was a new challenge. I guess the money for a single pair of Koss cans bought them their entire stock of surplus headphones.

🙂

Also, if I got that right, “HB-7” was just the designator for the head band number 7, which could be equipped with different “receivers” for different purposes (e.g. ANB-H1 , R14) and separate cushions for them. They were likely all 600 Ohms or similar, so it was relatively easy to have a whole bunch of them wired in parallel in a breakout box hooked up to pretty much any kind of amplifier.
https://swling.com/blog/2022/06/beach-b ... eadphones/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

395
fransg schreef:
omeCo schreef: vr 17 jun 2022, 08:49 Hoe zit het dan met die HB-7 wat betreft geluidskwaliteit?

A surprising sight but maybe not *that* surprising: Skipping the pre-war history, on the US market, the first commercially available headphones for music (Koss SP-3) were introduced only 1958 and they were quite expensive. Also, headphone usage in studios just had become a thing because “overdubbing” was still a new production concept that had just begun to pick up momentum and having larger quantities of performers needing them for monitoring was a new challenge. I guess the money for a single pair of Koss cans bought them their entire stock of surplus headphones.

Afbeelding

Also, if I got that right, “HB-7” was just the designator for the head band number 7, which could be equipped with different “receivers” for different purposes (e.g. ANB-H1 , R14) and separate cushions for them. They were likely all 600 Ohms or similar, so it was relatively easy to have a whole bunch of them wired in parallel in a breakout box hooked up to pretty much any kind of amplifier.
https://swling.com/blog/2022/06/beach-b ... eadphones/
Kijk, leuk!

396
fransg schreef:
gilleko B. schreef: ma 13 jun 2022, 18:58
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Mooi voor de cultuur dat een aantal mensen weer naar concerten en dergelijke gaat.

Ik mijd nog een poosje grote groepen. Mijn zusje die alle prikken en boosters heeft gehad ging laatst naar twee salsafeesten en een paling-eetfestijn in een vissersdorp (niet handig) en had daarna hetzelfde als Mick Jagger ;-)
Cory is erg in de Heer. Misschien dat dat helpt voorkomen
Afbeelding

Afbeelding

397
In januari had ik een Denon versterker en cd speler besteld, evenals een Heos link om te kunnen streamen. Versterker kwam in maart, de cd speler in april en de Heos was er nog steeds niet. Gezegd werd nu dat het niet voor september geleverd kon worden. Die laatste bestelling heb ik toen vandeweek geannuleerd. En heb vervolgens het hele land rond gemaild en gebeld. Een zaak in Tilburg had er nog een op voorraad en die heb ik gisteren ontvangen. Eindelijk! Ik kan nu muziekzenders uit de hele wereld ontvangen, en bijvoorbeeld Spotify, Tidal en Deezer.
Nu ben ik ook de jongste niet meer en hoor de verschillen in geluidskwaliteit misschien niet allemaal meer. Ik heb een brede smaak en maar niet het actuele top40 werk. Welke zouden jullie kiezen, Spotify, Deezer of Tidal?
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

De koffie drinkende muziekliefhebbers

398
Wat leuk! Er valt zoveel moois te ontdekken!
Wat betreft het aanbod in aantallen maakt het niet uit welke dienst je kiest. Ze beschikken allemaal over miljoenen Tracks en je zult niet snel misgrijpen. Het zit hem meer in het gebruiksgemak van de user interface/de app, de kwaliteit van de muziekbestanden en misschien de kosten.

Zomaar wat overwegingen:
Spotify kent een gratis abonnement. Je hoort dan regelmatig reclame.
Spotify heeft (nog) geen lossless of hi-res bestanden.
Tidal heeft een mooie app en hoge kwaliteit muziekbestanden.
Apple heeft ook een muziekdienst met ook een fijne app en hoge kwaliteit muziekbestanden.
Over Deezer kan ik niets melden. Ik heb ooit een gratis account gehad maar dat is jaren geleden.

De tarieven ontlopen elkaar niet erg is mijn indruk.

Hier nog wat leesvoer met nog meer diensten: https://techacademy.id.nl/blog/beste-st ... ergeleken/

400
Hoewel ikzelf niet stream ben ik wel fan van Hi Res. Voornamelijk omdat ik daar uren achter elkaar naar kan luisteren terwijl ik van low res na een kwartier al hoofdpijn krijg, bij wijze vanspreke dan. Ik zou dus daar op letten.
O ja, Qobuz lijkt mij wel wat.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.