Re: Keuze ‘stress’

41

cremalover schreef:
bobbee schreef: za 29 jan 2022, 16:32
cremalover schreef: Ik begrijp niet waar je die 68 plat als minimum vandaan tovert?

64mm plat. Als je kleiner gaat wordt het afstellen van de maalgraad lastiger en iedere dag opnieuw bijstellen voor een goede extractie noodzakelijk.
Ik moest met mijn 83 Major meer verstellen dan met mijn 65 K30.
Super! Dat is fijn. De mk k30 is ander laken en pak hoewel ik denk dat de mazzer major minstens net zo goed presteert met zijn 80mm plat.

Dus ik blijf bij het advies om minimaal 64mm te kopen voor wie een nieuwe maler gaat aanschaffen. De mk k30 is ook 64mm dus past goed in dat advies.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

42
bobbee schreef: za 29 jan 2022, 19:00
Starred schreef:We dwalen een beetje af, haha
Ben je er al uit wat het gaat worden?

Ja, de Lagom P64 mijn voorkeur vanwege looks en kwaliteit, maar de wachttijd vind ik een groot nadeel.
Ik denk dat ik daarom voor de Mignon XL ga. Kan ik redelijk goed proberen of SD echt iets voor mij is (met wat modding), maar ook gewoon met een hopper werken. En de Mignon ziet er ook wel goed uit eerlijk gezegd.
Ik wacht vervolgens wel even af hoe de strijd in de €2000 zone zich gaat afspelen, want ik denk dat daar nog wel het een en ander komt en als dat zich een beetje heeft uitgekristalliseerd verkoop ik de Mignon en koop ik wat op dat moment voor mijn smaak de beste oplossing is

43
Starred schreef:
bobbee schreef: za 29 jan 2022, 19:00
Starred schreef:We dwalen een beetje af, haha
Ben je er al uit wat het gaat worden?

Ja, de Lagom P64 mijn voorkeur vanwege looks en kwaliteit, maar de wachttijd vind ik een groot nadeel.
Ik denk dat ik daarom voor de Mignon XL ga. Kan ik redelijk goed proberen of SD echt iets voor mij is (met wat modding), maar ook gewoon met een hopper werken. En de Mignon ziet er ook wel goed uit eerlijk gezegd.
Ik wacht vervolgens wel even af hoe de strijd in de €2000 zone zich gaat afspelen, want ik denk dat daar nog wel het een en ander komt en als dat zich een beetje heeft uitgekristalliseerd verkoop ik de Mignon en koop ik wat op dat moment voor mijn smaak de beste oplossing is
Mooi plan! En wellicht bevalt de XL prima en kun je van het over gebleven geld heel veel goede koffie kopen!
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

44
bobbee schreef: zo 30 jan 2022, 13:53
Starred schreef:
bobbee schreef: za 29 jan 2022, 19:00 Ben je er al uit wat het gaat worden?

Mooi plan! En wellicht bevalt de XL prima en kun je van het over gebleven geld heel veel goede koffie kopen!
Afbeelding
Dat is altijd de beste keuze.

45
bobbee schreef: za 29 jan 2022, 21:03 De mk k30 is ander laken en pak hoewel ik denk dat de mazzer major minstens net zo goed presteert met zijn 80mm plat.

Dus ik blijf bij het advies om minimaal 64mm te kopen voor wie een nieuwe maler gaat aanschaffen. De mk k30 is ook 64mm dus past goed in dat advies.
De MK K30 wordt niet meer gemaakt toch? De opvolger is dan de E65S?

Als je een beetje goed zoekt is deze verkrijgbaar voor zo'n €1.600 en de Anfim Pratica (zelfde maler, andere behuizing) voor zo'n €1.150. Zijn dat dan ook malers die 2x zo goed zijn als een Eureka XL, ook al hebben ze beide 65mm platte schijven? En waarin zitten dan die verschillen?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

46
Zijn dat dan ook malers die 2x zo goed zijn als een Eureka XL
Nee hoor. De MK heeft een wat zwaardere motor en is fraaier afgewerkt. De XL is wat compactet en heeft inder retentie.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

48
zo'n €1.600 en de Anfim Pratica (zelfde maler, andere behuizing) voor zo'n €1.150
De MK heeft traploze afstelling (Anfim gerasterd) en duurdere schijven (ander staal). Die schijven kunnen uiteraard ook in de Anfim. Verder grotendeels gelijk. Weet niet of er nog andere verschillen zijn in fit & finish.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs