Re: Umikot Planetary Distribution Tool

41
Jan kwam langs met zijn 3D print. Dat liep eerst wat stroef maar ging al beter nadat we met een borsteltje Loxeal#4 vet erin hadden gesmeerd.

De naalden moesten er nog in maar de gaatjes ervoor waren te klein of zaten verstopt. Met wat prikkers en een dunne priem hebben we die wat open gekregen. Het 'handvat' van de naalden paste er niet helemaal in maar die knipte ik deels af.

Steeds leken we een naald nog te moeten doen tot bleek dat diverse naalden er aan de onderkant al uit waren gevallen. Iets was dus nog niet helemaal perfect vermoeden wij.

Met wat zoekwerk vonden we alle naalden op een na op het tapijt rondom waar we eraan hadden gewerkt.

Die ene zoekgeraakte naald vond ik een beetje onrustbarend want hoewel zulke naalden een weldadige en geneeskrachtige werking hebben als je erop stapt zou het kunnen zijn dat mijn vriendin daar 's ochtends de humor niet van inziet.

Ik liet de kleine Roomba iRobot stofzuiger zijn rondjes maken en ja hoor, de ontbrekende naald zat later tussen de dot stof die eruit kwam.

Hoewel het dus allemaal doodsimpel lijkt, is het geen sinecure om zo'n planetoïde distributie instrument te vervaardigen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Umikot Planetary Distribution Tool

42
Vind ik een mooi verhaal want nu weet ik dat ik voorlopig niet aan 3D printer begin...gelukkig zijn er mensen zo ook hier op het forum die precies weten hoe hoe moet, scheelt mij een hoop stress.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Umikot Planetary Distribution Tool

44
Ja, de toleranties zijn erg laag voor deze tool. Ik heb één keer een dichtzittend gaatje gehad. Ik heb toen de naald verhit en toen smolt het mooi open. Maar bedenk dat de naalden 0,35 mm dik zijn. Het onderste gaatje waar de naald doorheen gaat is maar 1,1 mm en de bovenste, waar de verdikking in valt, 1,8 mm. Als je printer ook maar iets te veel filament naar buiten duwt smeert dat zo dicht.
Canters Coffee

Re: Umikot Planetary Distribution Tool

45
Hij bevalt nog steeds prima!
Enige kritiekpuntje zou zijn dat de bovenste ring (waar het draaiknopje op zit) wat veel speling heeft. Anders zou hij nog soepeler draaien. Maar dat is vooral voor de feel, niet voor de effectiviteit.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Re: Umikot Planetary Distribution Tool

46
manduca schreef: ma 12 jun 2023, 12:47 Hij bevalt nog steeds prima!
Enige kritiekpuntje zou zijn dat de bovenste ring (waar het draaiknopje op zit) wat veel speling heeft. Anders zou hij nog soepeler draaien. Maar dat is vooral voor de feel, niet voor de effectiviteit.
Ja, dat komt door de laatste aanpassing van het ontwerp. De toleranties zijn groter waardoor het risico van vastplakken van de tandwielen veel kleiner is geworden, maar het ook een stuk meer rammelt en losser zit. Een eerdere versie was 'strakker' maar had weer het nadeel dat je de tandwielen moest los wrikken wat soms tot beschadigingen leidde. Je zou voorzichtig de vier schroefjes wat strakker kunnen aandraaien, maar de schroefdraad wordt getapt door de schroefjes en het kunststof is niet supersterk dus je draait zo te ver door.
Canters Coffee