Re: Waarom brander kopen..

41
Het waarom is me wel duidelijk, zelfs met een popcorn-brandertje is de versheid van vers gebrande bonen te proeven.
Echter zijn de resultaten vrij wisselend met zo'n dingetje en ben ik op zoek naar iets beters.

De Behmor en Genecafe zijn voor mij de enige (verkrijgbare) opties qua formaat en beschreven kwaliteit.

Wat is wijsheid tussen deze twee?
De behmor is uiteraard goedkoper, maar dat vind ik niet doorslaggevend.

De brandmethode verschilt (straling vs lucht) toch? Levert dat verschil in smaak?

Het vermogen en de koeling van de behmor lijkt beter voor wat ik er zo van lees.
Aan de andere vind ik het een voorkeur van de Gene dat hij beter instelbaar is.
Of de profielen van de behmor moeten "zo goed" zijn dat je toch niks anders wilt?

Kortom, te weinig ervaring om de keuze goed te kunnen maken.
Wie met ervaring heeft advies?
Laatst gewijzigd door R&B op vr 06 jan 2012, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

42
Je beschrijft zelf al enige verschillen, en dan wordt het werkelijk een keuze. Als er echt eentje simpel beter was werd het eenvoudig een optelsom, niet echt een keuze.

Ik lees van beide branders goede verhalen, en elk heeft z'n voor-, en nadelen. Met beide branders is goed te branden. Dan komt het dus aan op dingen als verstelbaarheid, gemak, en hoeveelheid (de Behmor kan 500 gr. branden), en wat daarin belangrijk voor je is.

Ik heb de Gene en ben er blij mee. Jammer dat ik er niet net een wat grotere hoeveelheid mee kan branden en dat je de bonen buiten de brander moet koelen (moet niet per sé), fijn dat ie zo makkelijk instelbaar is en je dus volledige controle hebt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

43
Ik heb sinds een maand ofzo de Genecafe via dit forum weten te bemachtigen. Ik vind de hoeveelheid die je kunt branden eigenlijk wel goed zo. Het ligt er voor jezelf aan hoeveel koffie je drinkt en dat zal bepalen hoe vaak je zult gaan branden. Het uiteindelijke doel van "thuisbranden" is toch dat je altijd verse bonen hebt.
Wat ik nu al makkelijk vind van de Gene is dat ie toch wel een stukje compacter is. De behmor is meer het formaatje magnetron. Maar dat is meer het praktische gedeelte, qua branden zullen er misschien ook wel verschillen zijn alleen daar heb ik geen ervaring mee.
Succes met je beslissing.

44
Ik sta ook op het punt om een brander te kopen. De versheid is voor mij het belangrijkste punt. Het plannen met bonen op tijd bestellen, niet teveel bestellen en elke 1,5-2 weken verzendkosten betalen loopt ook wel in de papieren. Ook het goed plannen van bestellen en dan 2 keer niet thuis zijn met bezorgen en het dan ergens in een depot op moeten halen zorgt voor irritatie. Dit is wel lastig als je een baan hebt waar je elke dag bij klanten zit en dus niet met 100% zekerheid een goed afleveradres op kan geven behalve thuis na werktijd :? .

Ik weet wel bijna zeker dat het een Gene gaat worden omdat ik hier veel goede dingen over heb gelezen en deze inderdaad vrij compact is en genoeg kan branden voor mijn verbruik. Tevens lijkt het me gewoon erg leuk om zelf bonen te branden. Denk alleen dat mijn vriendin nog gestoorder wordt van mijn koffie-obsessie als ik er een brandr bij heb :D .
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

45
Jouw verhaal is mijn verhaal Erik82. Daarom heb ik ook een brander gekocht en eigenlijk vind mijn vriendin het ook steeds leuker worden dat koffiegedoe. Dus ik hoop voor je dat dat bij jou hetzelfde word. Als ik zie wat ik nu al gebrand heb dan heeft me dat al een hoop verzendkosten bespaart. Ik kan me voorstellen dat een hoop mensen het ook een gedoe vinden dat thuisbranden en zeker als er om de hoek een winkel zit die "verse" bonen verkoopt. Ik heb dat geluk niet want de dichtsbijzijnde winkel zit in Utrecht en dat is toch gauw drie kwartier rijden voor mij.

46
Winkel Oostendorp, Waterstraat 100-104, 4001 AR - Tiel

Deze heeft ook groene bonen, althans toen ik er een keer was, ik zou gaan kleiduiven schieten in Ommeren, was alleen veel te vroeg, toen daar maar eens langs geweest.

http://www.huistuintiel.nl/index.php?op ... Itemid=239
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

47
Haha nee Adriaan ben ik al geweest, is hetzelfde liedje als altijd. Denken en zeggen dat ze verse koffie verkopen maar staan alleen maar uiterste houdbaarheidsdatum op. Dan laat ik die groene bonen maar ff voor wat het is.
En heb je nog een paar kleiduiven kunnen raken toen? :lol:

48
Das geen probleem, dat is m'n vaste baan, maar ik was eerst ergens anders naar toe geweest, ergens in de buurt van Weert, maar dat ging allemaal veel vlotter dan als de verwachting was, dus was ik om 9:30 al in Tiel en de baan gaat rond 11:00 uur open. http://www.ksv-debetuwe.nl/
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

49
Dank voor de antwoorden!
Had Cremalover niet een Behmor?
Zo ja, wat is jouw idee over de vaste profielen?

Is dat te star? zou je iets anders willen?
Gebruik je veel verschillende of maar één?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30