Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

41
Zoals zo vaak ook weer de verkeerde volgorde, eerst een dure machine en dan eventueel eerst starten met een mindere molen. Je had beter een machine die goedkoper is kunnen kopen (tweedehands if zo) en gelijk een goede maler dan andersom. Die machine gaat weinig verschil maken in de kwaliteit van je espresso, de maler wel.
Beste Nauta,

Die volgorde is onvermijdelijk als ik jullie adviezen naar waarde schat.
Ik heb nog een maand om een keuze te maken, maar als ik er niet op tijd uitkom heb ik een machine zonder maler.

Als ik nl moet upgraden door tijdgebrek is dat eenvoudiger met een maler dan met de machine.
Ook is er consensus dat de bonen toch belangrijker zijn.

Ik heb jullie advies gevraagd wat te kiezen bij een budget van 1500 Euro, en daar zijn we niet uitgekomen. Met name retentie en vlak of conisch blijft nog te veel "hangen".

Adriaan begint over warmte en komkommers, dus dat maakt het nog ingewikkelder.
Adriaan wil je aub het hele draadje doornemen; je hebt genoeg verstand van de hele materie om een bijdrage te leveren bij mijn uiteindelijke keuze.

Dus mannen help me dan!

Jullie zouden wat meer de nek kunnen uitsteken, in de zin van:
"Pet je hebt 1500 euro, ik zou deze kopen want hij is max 60 cm hoog, zwart of chroom, doserless, retentie is x gram maar je kan de chute makkelijk enz enz"

Ik kan dan een knoop doorhakken, ipv dat ik gewoon veel meer tijd moet steken in het zoeken/proeven naar molens in die prijsklasse die uit te proberen zijn.

Groetjes,

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

42
Als 1500 euro je budget is zou ik zeker voor een Mahlkönig K-30 Vario gaan met kleine hopper. Deze is ongeveer 50 cm hoog. De retentie is maar een gram of 3-4, is doserless, in meerdere kleuren leverbaar en uiterst nauwkeurig. Retentie zul je bij een doserless altijd houden en is onvermijdelijk. De K-30 doet het hier heel goed. Je bent dan voor de rest van je leven klaar voor wat betreft de maler. De K-30 is niet voor niks een aantal jaren op rij DE maler geweest bij het WBC.

Of een Compak K-10 fresh. Hier heb ik veel goede dingen over gelezen maar nog nooit zelf geprobeerd dus kan ik verder ook niks over zeggen.

Mijn Mazzer Super Jolly of andere maler met doser heeft minder retentie maar daar moet je dan wel moeite voor doen. Dit betekent bonen afwegen, malen, mond schoonvegen, bovenkant uitvegen, weer even kort malen, doser uitvegen en klaar. Van wat ik gelezen heb is de retentie bij de Mahlkönigs en de Compak K-10 fresh het minste van de GOD-maler (doserless).

De keuze tussen conisch en vlak zou ik me niet te druk over maken. De bonen zullen een groter verschil geven in chocolade/fruitig dan de platte/conische schijven. Zelf ben ik uiterst tevreden met mijn K-30 en wil ik nooit meer iets anders. Zelf heb ik ook een zwart natuurstenen aanrechtblad met licht behang daarachter. De K-30 die ik heb staat er mooi bij en heeft een gedeeltelijk witte body (http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =19&t=3926).

wat mij betreft mag je best een keer langskomen om het een en ander te bekijken als dat helpt in de keuze.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

43
Dus mannen help me dan!
Ik had de indruk dat je overtuigd was van het grote belang van de maler (een stuk belangrijker dan het espresso apparaat), vandaar dat die tussenstap naar een goedkope en lichtgewicht maler nogal vreemd overkwam. En op de eerste bladzijde van dit draadje is toch precies gedaan waarom je vroeg?

Genoemd zijn:

-Mazzer Kony electronic
-Compak K10 Fresh
-Elektra Nino
-Een grote Anfm directmaler (de HG One)
-Eureka Mythos

-Erik noemt nu nog de Mahlkönig K30

Voilá!

Van sommige malers zal je de hopper moeten verwijderen vanwege de hoogte, maar voor de rest zullen ze op een uitstekende manier voldoen aan al je eisen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

44
Adriaan wil je aub het hele draadje doornemen; je hebt genoeg verstand van de hele materie om een bijdrage te leveren bij mijn uiteindelijke keuze.

Dus mannen help me dan!
Er is er maar 1 die deze keuze kan maken, daar zijn we het allemaal over eens en als je dan met een raar verhaaltje aankomt als je dit, wat zou je dan, mits het maar blikkerig aanvoelt mee de schuilkelder innemen??

Juist Ja m'n Vrouw en m'n Hond en niet te vergeten de Kat, de rest kan me gestolen worden het is niks waard.
Je werkt in een uitermate goed uitgeruste espressozaak. Plots schalt door de radio dat een ieder op last van de overheid de omgeving voor onbepaalde tijd moet verlaten. Alleen mensen in het bezit van een goede bonenmaler onder de vier kilo zullen opvang genieten :D

Met welk apparaat melden jullie zich bij de overheidsfunctionaris?
Een pistool voor de zekerheid als die mij en m'n gevolg zou weigeren. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

45
@adriaan- jammer dat ons gevoel voor humor zo ver uit elkaar ligt.

@spironski- ik ben echt wel overtuigd dat de maler belangrijk is, alleen ik moet toch wat als ik die uiteindelijke keus tegen die tijd nog niet heb kunnen maken.
Spironski, ik wil de hopper niet van de maler af laten.
Ik zal niet teveel wakker meer liggen van het conisch/vlak verhaal mits ik natuurlijk wel voor ruim bemeten vlak zou gaan.

gelukkig wat meer over de retentie, dank je erik. Ik ben wel overtuigd dat de K30 een geweldige molen is; maar ik vind hem gewoon niet mooi. althans tov K8, K10.

Graag zou ik nog wat meer praktijk ervaringen horen over retentie, met name wil ik weten of ik daar niet te krampachtig mee om ga.

Ik neig meer naar de K8 op moment (budget) en maat.
Is de retentie bij de K8 ook niet minder dan K10, vanwege het vlak/conisch verhaal.

Jullie merken wel dat ik erg met dat retentie verhaal zit, maar ik wil natuurlijk de overtuiging hebben dat ik altijd verse koffie in het portafilter krijg.

Groeten,

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

46
Zijn genoeg malers genoemd die voldoen, de k30, k10, anfim super Caimano, een aantal mazzers. Zijn allemaal top malers. Dobbelsteen gooien en klaar. Budget is blijkbaar toch niet zo een probleem.

Of je kan de winkelier vragen, die heeft laten Zien dat hij er verstand van heeft. :D
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

47
Ik denk dat je je met dat budget niet echt heel druk hoeft te maken dat je een kat in zak koopt. De genoemde malers zijn allen goed en hebben hun eigen voor én nadelen. Uiteindelijk moet jij de keuze maken. Dat kunnen wij niet voor je doen.

Mocht ik zelf in de positie zijn dat ik 1500 euro voor een maler neer ga tellen, dan zou ik de Nino of de K30 nemen, met op dit moment een lichte voorkeur voor de K30. Zeker zoals Erik hem heeft staan in 't wit is deze erg mooi. Zou ik wel direct mijn achterpaneel van de Ponte Vecchio in dezelfde kleur laten spuiten. Ben ik de rest van m'n leven klaar met zowel machine als maler 8-)
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

49
Spironski, ik wil de hopper niet van de maler af laten.
Realiseer je wel dat die hoppers bijna altijd voor horeca-gebruik zijn bedoeld. Dat wil zeggen: veel te groot voor thuisgebruik, je bonen zitten dan veel te lang in die hopper.
Je bonen bewaar je het best in een licht-, en luchtdichte pot. Wat je op dat moment gebruikt doe je dan in de maler, het liefst met wat gewicht erop tegen het "popcornen". Ergo: die hoppers zitten alleen maar in de weg.
Ikzelf gebruik naar tevredenheid een jamtrechter in de hals van mijn maler.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder