Geen Mahlkonig PROM of K30

1
Enige tijd geleden maakte ik mij sterk om te gaan voor de PROM .
Mijn vrouw vond hem er goed uitzien en ik had wel vertrouwen in de prestaties.
Sommige zullen zeggen dat ik helemaal overtuigd was van de kwaliteit, en ik heb zelfs de eigenschappen van de Mazzers en Macaps en Compaks ter discussie gesteld in vergelijking met deze PROM.
Recent ben ik samen met mijn eega naar een winkel gegaan die ook wat molens had staan.
Daar stond ook weer de PROM die nu door mijn vrouw beter bekeken kon worden.
Ik nam de tijd om de molen wat beter te bestuderen en trok enkele conclusies.

. de instellingen zitten aan de zijkant en zijn bij nadere beschouwing voor mij niet zo makkelijk af te lezen. ( voor dichtbij heb ik een leesbril nodig)
. De verkoper gaf aan dat er een functie was waarbij een lampje gaat knipperen, alleen het zicht op dat lampje wordt gehinderd door de maalinstelling knop.
. directe commentaar van mijn vrouw:"hij is bruin!"

Jullie moeten weten dat de apparatuur geplaatst zal worden op een zwart natuurstenen aanrechtblad, met een grijze moderne keuken op de achtergrond. Exit PROM dus.
De K30 valt ook af omdat ik hem gewoon niet mooi vind, dik en gedrongen zeg maar.

Ik ben toen dus eigenlijkk weer op nul begonnen om te bepalen welke richting ik op moet gaan.
Eerst ben ik weer het eerdere draadje gaan doornemen waarin ik jullie probeerde te overtuigen dat de PROM de molen moest worden.
Vooral de geestdrift van jullie reacties liet ik nog eens goed tot mij doordringen; En plotsklaps begreep ik waar die geestdrift vandaan zou kunnen komen , en ook waarom die PROM niet past in het plaatje.

Ik ga koffie zetten met een halfautomaat, een apparaat die bestaat uit mooie massieve chroom messing onderdelen. Onderdeel van die liefhebberij is precies te weten wat er allemaal gebeurt aan de binnenkant en hem te onderhouden,en zoveel mogelijk zelf problemen op lossen ( met jullie hulp natuurlijk).
De vergelijking met de stoommachine die ik voor mijn verjaardag kreeg toen ik klein was dringt zich hier op.

Daarbij past natuurlijk die PROM helemaal niet! Ik moet een molen hebben die ik ontelbare keren lekker kan schoonmaken. Incidenteel even inspecteren hoe de maalschijven er voor staan. Na gebruik hem weer even gereed te maken voor zijn nieuwe opdracht.

Daar past natuurlijk alleen maar een kloeke Mazzer, Macap of Compak bij!

Hieronder volgt dus een aantal nieuw geformuleerde eigenschappen die ik aan de molen stel, en graag wil ik jullie mening daarover, en welke molen daar het best bij past.

Voor het gemak neem ik een ruim budget van +/- 1500 Euro.

. de molen moet bijvoorkeur hoogglans chroom danwel zwart zijn.
. hoogte van de molen wil ik beperken tot max 60 cm inclusief standaard hopper of evt leverbare optionele hopper
het moet een grind on demand molen zijn
.een zo laag mogelijke retentie.
. conische maalschijven

met de laatste twee eigenschappen, retentie en conische schijven worstel ik het meest, omdat ik nog niet goed weet hoe die te wegen bij een keuze.

Op welke molen zou jullie keuze vallen?

Groeten,

Peter.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

2
Mazzer Kony electronic? Randje budget, dat wel...

Hebben wij er twee van op het werk staan. Topmalers.
Retentie weet ik niet, is op het werk niet echt aan de orde. Hele dag staat hij te draaien, koffie wordt niet oud. Aan het begin van de dag maal ik wel voor de zekerheid ff een dubbele en gooi ik die weg.

http://www.coffeehit.co.uk/mazzer-kony- ... black/p719
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

4
Ergens een Nino opduikelen!

Wel mooie vergelijking trouwens met de stoommachine uit je jeugd. Ik had zo'n ding ook, en inderdaad heb ik bij mijn espresso machine nu wellicht dezelfde gevoelens als toen met die stoommachine. Elke keer spannend, net zo heet, je brandt je klauwen, er komt stoom uit en het sist en pruttelt, het glimt en is een samenstelsel van boiler en allerhande pijpjes en hendels...

Dàt is het dus....: gewoon jeugdsentiment! :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

7
Een grote Anfm directmaler is anders ook niet verkeerd hoor...kijk maar eens bij Caffenation in Antwerpen of Insipre in Breda...

Wat te denken van de bijna te verschijnen HG One...

En er is een hele goede Eureka maler...de Mythos dacht ik...

Macap heeft nog een "Compak K10 GOD" concurrent voor minder geld met eveneens 68 mm conisch, maar iets zwakkere motor...

Bedenk ook even wat je eisen zijn m.b.t. retentie en de mogelijkheid tot single dosing...afhankelijk daarvan valt er een in ander vanzelf af...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

9
Ik weet dat Karel -van Hopper, in Rotterdam- een Nino heeft staan en er erg tevreden over is.

Ik heb het ding daar zien staan en was onder de indruk van de verschijning. Het is een monster, maar wèl mooi!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

10
Spironski schreef:Ik weet dat Karel -van Hopper, in Rotterdam- een Nino heeft staan en er erg tevreden over is.

Ik heb het ding daar zien staan en was onder de indruk van de verschijning. Het is een monster, maar wèl mooi!
Ik vond het ding ook een monster maar erg lelijk.Maar hij schijnt nul retentie te hebben.En dat is zeer prettig.