Re: Ha, koffie fanaten

41
Zo, ik heb de Graef es 86.

Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Druk metertje erop, voor de rest wat andere knopjes voor 1 kopje, twee kopjes, door laten lopen, stomen, power.

Direkt gevuld met water en aangezet. Ik kon eigenlijk niet wachten om de temperatuur nu te weten te komen, dus toen het lampje zei dat ie warm was, meteen op manual geklikt en het metalen dingetje eronder van de thermometer.
Ik werd hier niet blij van om eerlijk te zijn, 76 graden...
Ik hoopte erop dat dit ook nog door de korte opwarm tijd zou kunnen komen.
Dit is trouwens de thermometer die ik heb:
Afbeelding

Hem met kokend water getest, hij geeft de temperatuur van kokend water goed weer. Ook de kamer temperatuur van 21 graden moet volgens mij kloppen.
Goed, ding langer laten opwarmen. Maximaal, in het begin, komt er 86 graden heet water uit.
Zou dit lager kunnen zijn dan de echte temperatuur door het feit dat ik dat metalen dingetje onder de straal hou, zo dicht mogelijk tegen de douchekop? IPV dat het in een afgesloten ruimtetje van de piston gemeten zou worden?

Vervolgens aan de slag met de diemme decaf boon. Verschillende malingen, steeds 14 gram. Uiteindelijk hier volgens de richtlijnen een perfect bakkie mee gezet. De druk zat midden in het groene druk gebied van het metertje, wat de ideale druk zou moeten zijn, doorlooptijd van 25 seconden voor een dubbele espresso. Er zit een knop op voor 2 kopjes wat precies 60 ml afgeeft, dus das mooi voor de noobs om de consistentie te behouden! :D
En weer was het bakkie zuur :?

Toen de tre forze boon maar uit de vriezer getrokken. Boon in de molen, op kamertemperatuur laten komen, malen, afwegen, tampen met 15 kg kracht, en de maling steeds weer aanpassen.
Uiteindelijk is het me niet weer gelukt om de druk precies in het midden te krijgen met 25 seconde doorlooptijd. De druk was of iets te hoog, of iets onder het midden. Uiteindelijk in de buurt van het midden gekomen, maar toen was de doorlooptijd iets van 14 seconden. Op zich wel een lekker bakkie. Niet zuur in ieder geval. De bakkies die met een te hoge druk in ong. 25 seconden doorliepen waren wat aan de bittere/sterke kant.
Oh, de druk veranderingen steeds voor elkaar gekregen met de malingen aanpassen. Tampen, hoeveelheid koffie, hoeveelheid water en temperatuur water waren steeds nagenoeg hetzelfde.

Iemand nog tips?
De druk meter geeft niet precies aan wat de druk is, alleen een gebiedje van groen/donker groen, waarin volgens de handleiding, het midden, de goede druk is. Kan ik me beter concentreren op de doorlooptijd van 25 seconden en dat de druk in het groene gedeelte blijft? Zal dan waarschijnlijk aan het maximum zitten in het donker groen. Hoeveelheid koffie hou ik steeds op 14 gram en tampen op 15 kg.

Ik ga sowieso iets van een kilo versgebrandde bonen halen en daar mee aan de slag.

Wat ik me afvraag is toch echt die temperatuur. De meeste analyses geven je een temperatuur van 92 tot 96 graden als richtlijn. Er zijn er ook sommige die geven je 86 als laagste temperatuur.
Wat denken jullie, 86 graden genoeg om een lekker bakkie espresso mee te zetten?
Zou het binnen in de portafilter heter zijn dan 86 graden? Die 86 graden daalde trouwens vrij snel na een vier- of vijftal seconden. Gemeten zonder druk en portafilter.

In ieder geval smaakte de koffie niet meer overdreven zuur met de tre forze boon.

Eventueel nog mensen in of in de buurt van Den Haag die me een handje willen helpen?

42
Nou, het lijkt er toch op dat je in de buurt begint te komen.

Ik geloof best dat de watertemperatuur op de koffie iets hoger ligt dan de gemeten 86C. Toen ik iets gelijks deed scheelde het meen ik 3C. Dan zou je alsnog redelijk laag uitkomen, maar ik meen dat Illy 88C als ondergrens aanhoud?

Als je bonen uit de vriezer haalt, liever in het zakje laten ontdooien, anders krijg je snel last van condens op de boontjes. Ik weet niet wat het precieze effect van vochtige boontjes op de smaak is, eerlijk gezegd.

Als altijd heeft testen/proeven volgens mij alleen maar zin met echt verse bonen, aangezien de defecten van oude bonen al het andere overstemmen.

Over die druk zou ik me niet als eerste zorgen maken. Ikzelf heb niet eens een drukmeter. Je zou er wellicht makkelijk mee kunnen zien dat je echt veel te grof hebt gemalen, maar dat zie je dan ook in het kopje.

Het is goed dat je steeds maar een ding tegelijkertijd verandert, waarbij ik de maling inderdaad als eerste zou aanpakken.

Die waterhardheid heeft misschien te maken met wanneer je het ding zou moeten ontkalken?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

43
Over die ondergrens, zijn er meer mensen die dit weten?
Over die temperatuur maak ik me nog de meeste zorgen. Als die niet goed is, heb ik gewoon een apparaat wat zinloos is om espresso mee te willen zetten. Ik geloof inderdaad best dat de gemeten temperatuur onder de douchekop heter zou moeten zijn dan dat je het zo in de open lucht meet. Maar dat zou inderdaad niet veel meer als 3 graden moeten schelen? Misschien 5 max. Dan zou ik net op de grens van 92 graden zitten.
Iemand gehoord dat je het water kort door kan laten lopen voordat je je espresso zet? Dit zodat de boiler opnieuw een beetje gevuld wordt en gedwongen wordt weer te gaan verwarmen en dat je daarna het heetst mogelijke water hebt?

Ik heb coffee vacs waar de bonen in zitten. Laat ze ook meestal daarin ontdooien, of pak daaruit en doe dat in de molen. Weet ook niet of het veel verschil uitmaakt.

Verse bonen ga ik zeer binnenkort halen :D

De waterhardheid heb ik later gevonden, is voor het apparaat die dan een signaal gaat geven na zoveel tijd dat je moet ontkalken. Heb een brita optimax water filter bak, dus zal binnenkort het espresso apparaat op zacht instellen.

44
Ik heb mijn twijfels over de temperatuur die dat apparaat levert, moet ik zeggen. Het lijkt me verstandig om hem minstens een half uur van tevoren aan te zetten. Vlak voordat je koffie gaat zetten doe je dan een opwarmflush en als het lampje daarna weer uit gaat zet je pas de koffie. Het lijkt me dat je dan de maximaal haalbare temperatuur hebt te pakken.

Dan ben ik benieuwd wat je dan meet. Dat zou minstens 91C mogen zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

45
Dat heb ik al precies op die manier gedaan.
De maximale temperatuur met de manier waarop ik het meet is 86 graden.

Goed, even contact gehad met Duitsland weer.
Zij hebben de temperatuur gemeten binnen in het portafilter, met koffie erin.
Ze gaan me zo terug bellen om te laten weten wat zij gemeten hebben.

Re: Ha, koffie fanaten, Het Vervolg

46
Ik geef het op.... :(

Gister van Fascino een kilo italiano espresso binnen gekregen en een mandheling 250 gr uit de overstock.
Allebei vers gebrand.
Allebei niet te zuipen zo zuur...
Precies goede druk, onder extractie en over extractie geprobeert. In alle gevallen is het zo zuur als ik weet niet wat.
Alleen de tre forze was enigszins te drinken en niet zuur. Ik gok dat die boon een niet al te hoge temperatuur nodig heeft...

Ik heb inmiddles alles al wel geprobeert om de temperatuur hoger te krijgen van de espresso machine.
Stomen voor je hem laat doorlopen, heet water voor je hem door laat lopen, lange tijd laten opwarmen, ga zo maar verder.

Ik geloof dat ik gewoon 200 nogwat euro weg gegooid heb. Ik ga nog wel even bellen met duitsland en eventueel bij Redcoon aankaarten dat het apparaat niet warm genoeg wordt, anders naar thuiswinkel.org om m'n beklag te doen. Als ik voor die tijd dat apparaat niet van 3 hoog naar beneden laat kletteren....

Ben er goed klaar mee. Energie, moeite en geld in gestopt in dat ding...

47
Bucky schreef:Dat heb ik al precies op die manier gedaan.
De maximale temperatuur met de manier waarop ik het meet is 86 graden.
Goed, even contact gehad met Duitsland weer.
Zij hebben de temperatuur gemeten binnen in het portafilter, met koffie erin.
Ze gaan me zo terug bellen om te laten weten wat zij gemeten hebben.
Wat hebben de Duitsers gemeten onder gelijke omstandigheden met dezelfde machine en verukkelijke koffie?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Ha, koffie fanaten, Het Vervolg

50
Als je Mandheling zuur smaakt dan is er echt iets aan de hand. Vrees toch dat dit een dure les is waarom velen van ons toch net iets meer geld uitgeven aan espresso-apparatuur...