Re: Man en mes

41
Op de "25" zit de fabrieks-snede nog, die was al behoorlijk scherp en op de Small heb ik nu de "Bling & Bite" snede laten zetten, een gepolijste versie van een 'gewone' extra scherpe snede:

Afbeelding


Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Man en mes

42
Hier een "Japanse Opinel". Het is een eenvoudig klapmes en zeer vriendelijk geprijsd. Vooral als je bedenkt dat het staal uit 3 lagen bestaat, waarbij binnenste heel hard en dus bros is, en de buitenste wat zachter maar ook taaier zijn. De hardheid van het binnenste staal ligt rond de 62 Rockwell. Het is gemaakt van Aogami #1 "Blue paper" carbonstaal en met de hand gesmeed. Het kleurverschil tussen de lagen is op het lemmet goed te zien.
Een zakmes dat veel Japanse jongetjes van allerlei leeftijden in de broekzak hebben.

Jan
hikonogami.jpg
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Re: Man en mes

44
Wat leuk. En aan wat voor prijs moeten we dan denken?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Man en mes

47
Ik heb een stuk of 8 messen.Heb altijd een mes op zak en gebruik het meerdere keren per dag.
Het mes dat ik feitelijk continu op zak heb heeft een Emerson opener.Zelfgemaakt met mijn dremeltje.
Als ik het mes uit mijn zak trekt klapt het automatisch open.
Al die one hand systemen zijn in de praktijk eigenlijk helemaal niet zo handig. :(

Dan nog een stuk of 6 goede waterstenen .Die gebruik ik veel om mijn open scheermessen mee te slijpen.Fijnste steen is geloof ik 15000.

En het allerbeste mesje is feitelijk mijn oude Opinel 9.
Carbonstaal dus roest als de ziekte maar altijd vlijmscherp na een paar halen over mijn aanzetstaal.
Ideaal om een appeltje mee te schillen.Endat voor maar 12 e. :mrgreen:

Re: Man en mes

48
Spironski schreef:En ik maar denken dat ik de enige was... :lol:

@t-men: die Fallkniven zij toch convex geslepen? Ik heb de S1, en die slijp ik met een blaadje heel fijn schuurpapier.
Ga je in Groningenstad ook wel eens een paar takken kappen om een schuilplaats voor de nacht te bouwen? :mrgreen:

Re: Man en mes

49
Ha ha, je zou het bijna denken hè?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder