Re: Starter.

41

wh090263 schreef:Ik geef het op. Lezen is soms best moeilijk!
Ok dan. Je doelt nu op mij?

Ik wil je alleen maar uitleggen waarom ze op GOD overstappen in de horeca.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

42
Voor thuis is een molen met doser uitermate geschikt.Dus daar zou ik het zeker niet voor laten.Mazzers zijn onverwoestbaar.
De doser van de Mazzer zorgt trouwens ook gratis en voor niks voor mooi klompvrij maalsel.Dat hoef je van de Bb005 niet te verwachten.

43
Pti schreef: za 24 nov 2018, 10:43 Wb. Molen;
Wij hebben bij de eureka mignon specialita deze week slechts 1,5 gram retentie gemeten. In combinatie met de bekende eureka features een fantastische keuze op het instapniveau. Zeker in verhouding tot de dinosaurus Mazzer.
In vergelijking met Mazzer is alles beter. Dat zijn dosermalers waar achteraf een GOD van is gemaakt en die zijn belabberd qua retentie.

Die 1,5 gram ga je niet redden en is waarschijnlijk na leegmalen wat een verkeerde test is, doch veel gemaakte fout. Als je eerst leeg gaat malen ben je al het maalsel om de schijven kwijt en de kleine stukjes bonen en dat zit er bij normaal gebruik wel. Een gram of 5 gaat die toch zeker wel hebben. Minder is onmogelijk gezien het design van een GOD.

De enige juiste test om retentie te meten is zorgen dat er nog 20gr bonen in de maler zit en die er handmatig uithalen totdat je geen hele bonen meer hebt. Dan het hele ding uit elkaar halen en alles meten. Dan zul je zien dat je op veel meer dan die 1,5 gram uit gaat komen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

44
Erik82 schreef: za 24 nov 2018, 19:00
Pti schreef: za 24 nov 2018, 10:43 Wb. Molen;
Wij hebben bij de eureka mignon specialita deze week slechts 1,5 gram retentie gemeten. In combinatie met de bekende eureka features een fantastische keuze op het instapniveau. Zeker in verhouding tot de dinosaurus Mazzer.
In vergelijking met Mazzer is alles beter. Dat zijn dosermalers waar achteraf een GOD van is gemaakt en die zijn belabberd qua retentie.

Die 1,5 gram ga je niet redden en is waarschijnlijk na leegmalen wat een verkeerde test is, doch veel gemaakte fout. Als je eerst leeg gaat malen ben je al het maalsel om de schijven kwijt en de kleine stukjes bonen en dat zit er bij normaal gebruik wel. Een gram of 5 gaat die toch zeker wel hebben. Minder is onmogelijk gezien het design van een GOD.

De enige juiste test om retentie te meten is zorgen dat er nog 20gr bonen in de maler zit en die er handmatig uithalen totdat je geen hele bonen meer hebt. Dan het hele ding uit elkaar halen en alles meten. Dan zul je zien dat je op veel meer dan die 1,5 gram uit gaat komen.
De bonen die verbrokkelt zijn.In twee of drie stukken.Reken je die tot de retentie?

45
Nee, maar wel het maalsel om de schijven heen. Met eerst leegmalen raak je nog zeker 3-4gr kwijt wat er normaal gesproken wel zit.

Sommige mensen rekenen wel de halve boontjes (en kleiner) wel mee en daar hebben ze ergens wel een beetje gelijk maar dan kom je al snel op 10gr of meer uit en dat is gewoon onzin. Als bonen in kleinere stukjes zijn gemalen gaan ze ook al achteruit maar lang niet zo hard als echt gemalen. Des te kleiner de stukjes des te harder het achteruit zal gaan.

Voor een GOD met kleinere schijven zit je rond de 4-6gr en met grotere schijven op 8-12gr afhankelijk van het design. De Olympus die op zich weinig retentie heeft voor een maler met grote schijven had toch ook nog wel 7gr retentie ondanks de kleine ruimte tussen schijven en maalkamer.

Pas als je echt de moeite gaat nemen om de retentie goed te meten kom je erachter hoeveel het wel niet is. Dat viel me ook telkens weer tegen vandaar dat ik ben overgestapt. Wat dat betreft vind ik malers met dosers voor thuis nog het meest geschikt maar dan lever je in op gemak en in deze tijd heeft men liever wat meer gemak en minder kwaliteit. Niks mis mee zolang je het maar weet en er vrede mee hebt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

46
De retentie moet natuurlijk niet mega zijn, een beetje lijkt me ook niet te voorkomen.
Maar belangrijker lijkt me de maalkwaliteit, hoe consistent de molen daarin is, makkelijk in gebruik en schoonmaak.

Even voor mijn duidelijkheid, als ik het goed begrijp dan is de doser op de Mazzer mini electronic toch geen echte doser waar een “voorraad” gemalen koffie in blijft zitten?
Maar is het een g.o.d. Of zit ik er compleet naast?

47
Het is een GOD maar....

Het is een normale mazzer mini waar ze ipv de doser een trechter op hebben geplakt. En juist het stukje tussen maalkamer en de doser of in dit geval trechter is de grootste boosdoener wbt opgeslagen maalsel, retentie dus.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

48
bobbee schreef: zo 25 nov 2018, 10:10 Het is een GOD maar....

Het is een normale mazzer mini waar ze ipv de doser een trechter op hebben geplakt. En juist het stukje tussen maalkamer en de doser of in dit geval trechter is de grootste boosdoener wbt opgeslagen maalsel, retentie dus.
Dekseltje er af nemen en uitborstelen.Dat gaat sneller dan een trechtertje op de porta zetten en vervolgens het maalsel roeren.
Ik heb nu een K30 en die is makkelijk in gebruik.Maar dat waren mijn Mazzers ook.

50
Een hendel met veer:
Neemt meer ruimte in;
Is in handen van gebruikers zonder voldoende inzicht een potentieel (zelf)moord wapen;
Biedt niet meer mogelijkheden voor pre-infusie dan een pompmachine.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk