Weer eens een keer bij uitzondering gebrande boontjes bij Fascino besteld. Gister een espresso van gebrouwen. Deze boon ligt wel beduidend zwaarder op de tong dan de verrukkelijke Ethiopiërs uit Amstelveen. In de melk werkt het prima, noem het chocola, licht zoet bittertje, al die smaken die de gemiddelde koffiedrinker bij mij thuis als koffie herkennen. Maar aangezien ik nu in een fase zit dat ik voornamelijk espressi drink, mis ik een geschakeerd palet van elegante (fruitachtige) zuren door de gebruikelijk koffie smaakjes heen. Niet alleen het HK slaagt daarin, maar bijvoorbeeld ook Björn Aarts van Dutch Barista. Waarom ik dit wat uitgebreider onder de aandacht breng is dat ik ineens besefte dat ik jaren geleden dit nooit gezegd zou (kunnen) hebben. Ik had gelijk voor een boon met zwaardere smaken gekozen.
De boon vind ik goed werken in een latte, maar werkt voor mij niet in een espresso (met alle subjectiviteit vandien). Luipaardenprint in een 200ml kopje goed zichtbaar. Ik
Ben er inmiddels ook achter dat dat niet veel over de smaak zegt. Heb genoten van koffie's die geen luipaardenstipje in de crèmelaag achterlieten. Maar heb weer eens genoten van een latte zoëven met deze bonen van Fascino. Laat ik dat ook meegeven.
️
Re: Wat drink je nu?
4142Leuk is dat he, om je eigen smaakontwikkeling te ervaren.
Vroeger prefereerde ik ook alleen Italiaanse bonen. Tegenwoordig ook wel eens bonen met meer fruitsmaken er in. Vooral de colombia van edward vond ik erg lekker. Dat was een light roast met zowel chocolade als fruittonen. Sindsdien kan ik de verschillende smaken in een boon erg waarderen. Maar het liefst wel 1 die ik ook in mijn cappuccino kan drinken want ik drink voornamelijk melkdranken.
Echt puur espresso drinken doe ik nog niet. Maar dat komt vast nog wel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vroeger prefereerde ik ook alleen Italiaanse bonen. Tegenwoordig ook wel eens bonen met meer fruitsmaken er in. Vooral de colombia van edward vond ik erg lekker. Dat was een light roast met zowel chocolade als fruittonen. Sindsdien kan ik de verschillende smaken in een boon erg waarderen. Maar het liefst wel 1 die ik ook in mijn cappuccino kan drinken want ik drink voornamelijk melkdranken.
Echt puur espresso drinken doe ik nog niet. Maar dat komt vast nog wel
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
4143Als je steeds meer bedreven wordt in het maken van een espresso worden ze steeds beter en lekkerder. Maar regel is ook dat je voor 12:00uur een milk based beverage neemt, na 12:00 espresso. Maar die regel overtreed ik inmiddels al.
️
️
4144Ach regels zijn er om overtreden te worden, dat houdt het leven een beetje spannendgilleko B. schreef:Als je steeds meer bedreven wordt in het maken van een espresso worden ze steeds beter en lekkerder. Maar regel is ook dat je voor 12:00uur een milk based beverage neemt, na 12:00 espresso. Maar die regel overtreed ik inmiddels al.
️
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
4145Heeft iemand enig idee waar die regel van na 12:00 uur geen melkbased drankjes meer?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
4146Gebruik in Italië!Dirk Jan schreef:Heeft iemand enig idee waar die regel van na 12:00 uur geen melkbased drankjes meer?
️
414711:00 zelfs. Het is een gebruik maar heeft ook met de lactose vertering te maken voor de rest van de dag aldus mijn Italiaanse collega.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”
4148Zuidelijke mensen kunnen dat ook minder goed verteren dan de doorsnee volbloed Hollander.Tekork schreef: wo 23 aug 2023, 18:58 11:00 zelfs. Het is een gebruik maar heeft ook met de lactose vertering te maken voor de rest van de dag aldus mijn Italiaanse collega.
https://aboutcoffeeandtea.nl/kennisbank ... na-11-uur/In de koudere landen werd de melk vroeger minder snel slecht, waardoor ze in de Noordelijke regio’s van Europa minder last hebben van lactose intolerantie dan in de Zuidelijke regio’s, waar ze minder melkproducten consumeren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
4149Ja, dat het een gebruik is in Italië, dat heb ik vernomen. Wat Tekork zegt, dat heb ik ook wel eens gelezen. En ik kan het ook begrijpen. Ook ik heb een lichte intolerantie voor zuivelproducten. Bij mij geldt: des te minder tot geen, des te beter.Tekork schreef: wo 23 aug 2023, 18:58 11:00 zelfs. Het is een gebruik maar heeft ook met de lactose vertering te maken voor de rest van de dag aldus mijn Italiaanse collega.
Dat van het tijdstip moet ik ook maar eens gaan uitproberen. Als ik dan een stukje kaas neem, niet vlak voor het naar bed gaan, maar voor 11:00 uur!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
4150Ja, nu je Hoffmann aanhaalt herinner ik mij dat ik dat filmpje van Hoffmann ooit eens gezien te hebben. Ik heb ook van een diëtist gehoord dat er ook verschil zit in wat men jonge, zoete zuivel en oudere zuivel noemt. En ook zoete melk of karnemelk, of jonge kaas of oude kaas. In karnemelk en oude kaas zou dan minder lactose zitten. Evenzo in oudere zuivel.