Re: Machines met korte opwarmtijd

51
Ben70 schreef: ma 19 sep 2022, 13:39 Heel lang verhaal zonder interpunctie.
Ik probeerde alleen maar antwoord te geven op je (blijkbaar retorische) vraag met mijn (blijkbaar zeer) beperkte kennis van koper :’)

Maar op de vraag waarom een dual boiler een HX heeft, heb ik nog steeds geen antwoord.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

52
Verenjano schreef: ma 19 sep 2022, 14:47 Maar op de vraag waarom een dual boiler een HX heeft, heb ik nog steeds geen antwoord.
Die vraag had ik nog niet gezien.

Volgens mij staat de vraag "zullen we de zetgroep voeden met een warmtewisselaar, als dipper of anders" los van de vraag of je een extra boiler hebt voor het krachtige stoomwerk.

Heb je een dipper en zet je er een stoomboiler naast dan stoom je wat krachtiger maar er is geen noodzaak ineens de zetboiler om te bouwen naar een met een warmtewisselaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

54
Verenjano schreef: ma 19 sep 2022, 15:28 Dan heb je eigenlijk 2 stoomboilers en loop je dus onnodig te flushen.
Ja dat je in beide boilers stoomdruk hebt zou je kunnen interpreteren als 'twee stoomboilers' ;-) Maar de ene boiler hoeft maar 0.7 bar te hebben om de HX voldoende te verwarmen en de andere zet je misschien wel op 2bar om als een dolle te kunnen stomen.

Hoezo 'moet' men flushen?

De Rocket die bij een goede vriendin staat, daar is het goed om na de shot even te flushen om douchescherm schoon te maken en voor de shot om de zetgroep te vullen indien die wat droog en heet was geworden (al doet niemand dat daar). Mijn HX Londinium flush ik na elk shot vnl om een ietsiepietsie lucht dat in de 'sleeve' zit eruit te poefen.

Sommige machines hebben een flinke 'cooling flush' nodig vooraleer er een shot wordt gezet, bedoel je dat?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

55
Ben70 schreef:In jullie ogen is mijn apparaat waarschijnlijk 3 x niks of zelfs 4 x niks de Solis Barista Triple Heat - 1011 maar deze jongen heeft wel na 5 minuten een apparaat wat op bedrijfs temperatuur is en een bak heerlijke espresso ,wat kan het koffie leven toch simpel zijn.
Das een leuk apparaat. Is dat dezelfde als de Sage Dual boiler maar dan onder Solis vlag?
Ik vind die machine interessant. Kun je zelf een pressure profiling mod op toepassen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

56
Een (korte) cooling flush bedoel ik inderdaad. Dat doe ik bij mijn Rocket na ieder shot omdat ie anders te heet wordt. En om de koffie resten eraf te spoelen.

Bij mijn weten is het voordeel van een dual boiler dat je een aparte stoomboiler hebt en de boiler voor de koffie dus heel precies kunt afstellen qua temperatuur. Door een HX erin te stoppen doe je dat toch teniet, aangezien het water in de HX een andere temperatuur heeft dan dat in de rest van de boiler?

Of anders gezegd: wat zou het voordeel zijn van een dual boiler mét HX?

57
Verenjano schreef: ma 19 sep 2022, 16:09 Bij mijn weten is het voordeel van een dual boiler dat je een aparte stoomboiler hebt en de boiler voor de koffie dus heel precies kunt afstellen qua temperatuur.
De rocket kun je ook heel goed afstellen op temp, alleen is die dan lager dan je zou willen als je wilt 'knallen' met je stoompijp.

Doordat de boiler binnenin de 'buitenwanden' van de machine zit (daar is het rond de 55ºC) koelt die niet snel af als er ergens een raam opengaat en doordat de E61 een kanjer van een paar kg is is de temp daarin ook redelijk stabiel. Doe je altijd een flush en altijd dezelfde flush voor een shot en is de temp dan goed, dan is die vrijwel altijd goed. Op een snikhete dag zal die wat heter zijn dan als de machine in je onverwarmde keuken staat 's winters maar doorgaans is de kamertemp wel 20-25ºC

Verenjano schreef: ma 19 sep 2022, 16:09 Door een HX erin te stoppen doe je dat toch teniet, aangezien het water in de HX een andere temperatuur heeft dan dat in de rest van de boiler?

Of anders gezegd: wat zou het voordeel zijn van een dual boiler mét HX?
Je moet het water uit de boiler op enigerlei wijze de E61 in knotsen. Door de in- en uitgang van de HX op een E61 te benutten zorg je ervoor dat de zetgroep kalmpjes opwarmt en de flow in de HX houdt die mooi op temp. Met de pressostaat of de PID die boilertemp bestuurt kun je ook die HX beïnvloeden.

58
Het idee van het water voor je koffieboiler door je stoomboiler laten lopen is niet zo spannend. Schadelijk is het ook niet.

In de koffieboiler mengt het wel weer met het overige water. Je voorkomt er in ieder geval mee dat je zetwater temperatuur (zeker bij een kleine koffieboiler) erg hard instort tijdens de extractie.

59
Dat ja.
Bij bijna alle dubbele boilers volgens mij loopt de vulleiding voor de koffieboiler door de stoomboiler (Heat Exchanger) zodat er voorverwarmd water de koffieboiler in stroomt. Het element daar hoeft dan minder hard te werken om de temperatuur in de koffieboiler constant te houden. De thermosiphon van de E61 zit gewoon aangesloten op de boven en onderzijde van de koffieboiler (zonder HX). Dat water is dus onder de 100C, en daarom loopt een dubbele boiler vaak wat koud (in tegenstelling tot een HX machine).
De enorme massa van de E61 stabiliseert natuurlijk de hele boel. Helaas moet iets met een grote warmtestabiliteit (koelt langzaam af) helaas ook lang opwarmen. En andersom; iets wat heel snel opwarmt, koelt ook snel af.

Dat is tenminste zoals ik het altijd heb begrepen.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

60
Dank voor jullie antwoorden!

Mijn vraag had betrekking op de solis barista triple heat van ben70, dus geen e61. Maar goed, ik denk dat het daar eigenlijk om een dual boiler gaat en kookpunt met “dual boiler met warmtewisselaar” eigenlijk doelt op dat systeem waarbij warm water van de stoomboiler naar de koffie boiler stroomt.

Wellicht dat de enige ervaringsdeskundige op het forum nog iets kan bijdragen ;) anders moeten we maar weer ontopic gaan.

Ontopic: ik weet niet of dit al besproken is, maar zijn er hier ook mensen die, net als ik, zich een beetje bezwaard voelen over de lange opwarm tijd van hun e61 beest ivm de absurde energieprijzen?