Re: Even Voorstellen

51
Als het goed is moet je de schijven gewoon tegen elkaar kunnen draaien. Kun je met je vingers testen. Je kan dan de onderste maalschijf niet meer draaien met de hand (wel stekker uit het stopcontact, we willen geen gemalen vingers :) ).

Als je ze niet tegen elkaar krijgt is er nog iets aan de hand. Die beveiligings-pinnetjes die in sommige molens zit (weet niet of dat ook bij een K3 is) zijn vrij onzinnig en kun je gewoon weglaten.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

52
manduca schreef: ma 18 jan 2021, 09:51 Als het goed is moet je de schijven gewoon tegen elkaar kunnen draaien. Kun je met je vingers testen. Je kan dan de onderste maalschijf niet meer draaien met de hand (wel stekker uit het stopcontact, we willen geen gemalen vingers :) ).

Als je ze niet tegen elkaar krijgt is er nog iets aan de hand. Die beveiligings-pinnetjes die in sommige molens zit (weet niet of dat ook bij een K3 is) zijn vrij onzinnig en kun je gewoon weglaten.
Ah, goede tip! Ik zie deconstructie deel 5 aankomen, en ik vermoed dat ik dat schroef-palletje er maar uithaal eens kijken hoever ik dan kan draaien en of ik die onderste nog kan bewegen als ie op zijn diepst staat, dan alleen uitvlooien hoe ver ik hem terug moet draaien na op de onderplaat gestoten te zijn.
Die doser weer (goed) leeg krijgen is ook wel een dingetje hoor, ik heb nu nog steeds dat er grotere brokjes van vorige malingen mee komen, geen idee waar die nog vandaan komen, de huidige maalgraad is mooi fijn (al is de doorloop van de Gaggia nog steeds geen 30 seconden, eerder 15 voor mijn espresso kopje gevaarlijk naar 'te vol' neigt te gaan).
Een ding waardoor ik met meer vertrouwen die pal verwijderen ga, die stelkop gaat echt niet uit zichzelf verstellen, bij de Graef hoef je er alleen maar verkeerd naar te kijken en je bent al een streepje verder, de Compak heeft een vaste hand en een beetje kracht nodig om te verstellen, een hele geruststelling, aangezien ik een beetje ibbel was van die Graef, alleen al de hopper met bonen verwijderen en je kon weer opnieuw gaan afregelen :(

53
Ik weet niet waar je woont, maar wil best wel even met je meekijken hoor. Scheelt misschien wat frustratie met elke keer dat ding in en uit elkaar ;).
Ik heb zelf ook een Compak met doser (een tikkie grotere), maar heb niet zo'n probleem met die doser leeg krijgen eigenlijk. Bij mijn vorige molen (Mazzer SJ) had ik een sweeper mod toegepast (stukje ductape als vegertje aan een van de vaantjes). Werkte ook erg goed.

Punt dat de schijven elkaar raken is het nulpunt. Dat kun je dan ook markeren (zal op jouw molen elke keer dezelfde plek zijn) en kun je vanaf daar terugrekenen.

54
manduca schreef: ma 18 jan 2021, 10:49 Ik weet niet waar je woont, maar wil best wel even met je meekijken hoor. Scheelt misschien wat frustratie met elke keer dat ding in en uit elkaar ;).
Ik heb zelf ook een Compak met doser (een tikkie grotere), maar heb niet zo'n probleem met die doser leeg krijgen eigenlijk. Bij mijn vorige molen (Mazzer SJ) had ik een sweeper mod toegepast (stukje ductape als vegertje aan een van de vaantjes). Werkte ook erg goed.

Punt dat de schijven elkaar raken is het nulpunt. Dat kun je dan ook markeren (zal op jouw molen elke keer dezelfde plek zijn) en kun je vanaf daar terugrekenen.
Almere, geen idee of dat ver of dichtbij is voor jou ;)
Voordeel van het vele in en uit elkaar halen, het blok waar de boven maal schijf aan vast zit gaat steeds makkelijker losgeschroefd worden, langzaam maar zeker komt het siliconenvet overal in de groeven, het was echt spierballen werk de eerste twee keer om hem 'uit' te draaien..

56
Ik heb hem uit elkaar gehaald, de pal-schroef verwijderd, en aangedraaid tot je de onderste maalschijf (moeilijk draaien door zo een klein gat) met geen mogelijkheid meer in beweging kon krijgen.
Toen een kwart slag terug gedraaid, de doser met de stofzuiger leeg gezogen en opnieuw gemaald.
De doorloop is nog niet waar ie wezen moet, de maling ziet er nu fijner en gelijkmatiger uit.
Dit moet het dan maar zijn, al vind ik het vreemd dat de maling nog steeds geen 30 seconden doorloop geeft, bij de Graef was een streepje te ver al een maling waar geen water meer door kwam, dat gaat mij hier niet mee lukken..

57
Als de schijven tegen elkaar kunnen, dan heb je in ieder geval de hele range van fijnheid onder bereik. Het is overigens niet erg als de schijven even tegen elkaar komen bij het verstellen. Daar gaan ze niet stuk van (is niet het maaldeel wat raakt). Zodra je het zingen hoort, natuurlijk wel stoppen met verder draaien :).

Naast maalgraad wordt het vervolgens vooral spelen met dosering. En de kwaliteit (versheid) van de koffie maakt ook erg uit. Met supermarktkoffie zal het water er altijd doorheen gutsen, hoe fijn je ook maalt. Die koffie is gewoon te oud.
En naarmate koffie ouder wordt zul je ook merken dat je wat fijner moet gaan malen.

Op mijn maler is dat overigens maar een paar graden draaien; dus verwacht geen halve slagen of zo.

58
Zo een doser is dan best onhandig, ik kreeg, met Illy bonen op de Graef gemalen, de beste resultaten met 18gr (bakje best flink vol).
De verse Honduras bonen in de Compak uit mikken op 18 gr valt niet mee, of te weinig of te veel. Ik heb begrepen dat je de doser porties kunt instellen, daar moet ik nog mee rommelen om met drie keer op 18gr uit te komen aangezien ik nu elke keer teveel krijg (en mors, maar goed een vul trechter is onderweg).

59
Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik vermoed dat ik nu te fijn maal, de doorstroom is wisselend, maar ik zie vooral na de laatste slok veel sediment in mijn kopje, heel fijn koffiegruis naar het schijnt, is dat normaal, of ben ik één stap te ver met malen gegaan?
Met de Graeff kwam er geen water meer door de koffiepuck als ik hem te fijn maalde (1 streepje verder gezet als gewenst) maar ik heb nog steeds geen 30 seconden extractie, na 23 seconden zit ik met 17,5 gr koffie op 40 gram eindproduct, dus tegen de 1:2,5
laat ik hem doorgaan naar 30 seconden dan heb ik zurige en waterige koffie, en mijn mini espresso bakje vloeit over..

Dat doet mij vermoeden dat ik nog niet fijn genoeg maal, of dat ik naar 18 of 18,5 gr toe moet, maar met die doser mikt dat echt moeilijk uit.

Ik overweeg de doser er af te slopen, op Tweakers wees iemand me op een draad in een ander forum: https://www.home-barista.com/grinders/c ... 49898.html
Al is de 'spout' die daar gebruikt word in de UK 14 Pond en in Nederland 40 euro [zucht], waarbij je dus nog niet weet of ie ook op de K3 Elite past, aangezien dit de K6 was.

60
Je moet de molen gewoon leegmalen (single dosen).

18 gr bonen afwegen.
Die erin gooien (voor dat doel heb ik de hopper vervangen door een vitaminepillenpotje (pastte precies).
Alles doormalen.
Shute schoon schrapen (eventueel nog even kort de maler aan om de kamer goed leeg te malen, en weer schrapen)
Doser leeg "tjakken" in je PF.

18gr in = 18gr uit (bij mij tenminste).

Die instelling van zo'n doser werkt alleen als de doser vol is; dus nutteloos voor thuisgebruik.

Nadeel van zo'n shute ipv een doser is dat je het gangetje naar de maalkamer niet meer goed schoon kan vegen. En daar heb je dan flink wat retentie dat je dan elke keer moet wegmalen en weggooien.

Wat betreft de doorloop vind ik het lastig om zonder beeld iets van te zeggen. Wellicht kun je je zetroutine eens filmen.
Hoe vers zijn die bonen? En had je al nieuwe maalschijven?