Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

52
Ypuh schreef:Een Acaia Lunar ter vervanging van een Brewista. Fijne upgrade, wat is ie snel!

Afbeelding

Hier moeten we het voorlopig even mee doen. De Rocket bevalt super. Ik zou nog wel eens een andere/betere maler willen proberen (Lagom P64), maar vind ze nog iets te prijzig. Wie weet doet de concurrentie het komende jaar nog wat (Weber Key, Acaia Orbit etc.) of komt er een leuke tweedehands voorbij. Ik heb het optimale ook nog niet consistent uit mijn huidige setup kunnen behalen dus eerst die maar eens 'uitspelen' voor ik door mag naar het volgende level :geek:.
Duur maar mooi spul van dat Acaia.

Afbeelding

53
Ik zou nog wel eens een andere/betere maler willen proberen (Lagom P64), maar vind ze nog iets te prijzig. Wie weet doet de concurrentie het komende jaar nog wat (Weber Key, Acaia Orbit etc.) of komt er een leuke tweedehands voorbij.
Met de XL heb je al een dijk van een maler! Veel beter gaat het echt niet worden. De Key gaat is met zijn conische maalwerk vooral voor medium/dark roast goed. Voor light/medium zit je met de XL eerder beter. En de Lagom gaat het alleen met de SSP unimodale schijfjes voor light roast beter doen. Kortom, de XL is heel veelzijdig en ook nog eens stil.

Desondanks is er veel moois te koop. Maar eerder anders dan beter. Of je moet echt naar de topklassa gaan.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

56
Dirk Jan schreef:
bobbee schreef: za 09 okt 2021, 14:21 Met dank aan Redspresso / Hanr voor het leveren en meedenken.

Afbeelding
Que? of te wel: wat is dit?
Ja wat Frans zegt. Een ontkalker voor tussen de waterkraan en MIJN (
Afbeelding
) Londinium.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

57
Ah, helder, wij hebben dat op de gehele waterleiding staan, dus net na de hoofdkraan en meter.
Mag ik ook vragen wat de reden is dat je hem nu aanschaft? Je bent immers al jaren met koffie bezig?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

58
Dirk Jan schreef:Ah, helder, wij hebben dat op de gehele waterleiding staan, dus net na de hoofdkraan en meter.
Mag ik ook vragen wat de reden is dat je hem nu aanschaft? Je bent immers al jaren met koffie bezig?
Ik had geen machine op vaste wateraansluiting. Altijd reservoir waar ik een ontkalkingzak in had liggen.

Ik had zo'n apparaat ook overwogen voor op de waterleiding maar omdat we al redelijk zacht water hebben vind ik de aanschafwaarde te hoog incl installatie materiaal voor het apparaat en daarbij het 2 jaarlijks onderhoud en het risico op onderdelen die stuk kunnen gaan.
Vind het wel een mooie oplossing maar wij hebben in NL en zeker in Drenthe goed fris schoon water.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

60
bobbee schreef: za 09 okt 2021, 20:27
Dirk Jan schreef:Ah, helder, wij hebben dat op de gehele waterleiding staan, dus net na de hoofdkraan en meter.
Ik had geen machine op vaste wateraansluiting. Altijd reservoir waar ik een ontkalkingzak in had liggen.

Ik had zo'n apparaat ook overwogen voor op de waterleiding maar omdat we al redelijk zacht water hebben vind ik de aanschafwaarde te hoog incl installatie materiaal voor het apparaat en daarbij het 2 jaarlijks onderhoud en het risico op onderdelen die stuk kunnen gaan.
Vind het wel een mooie oplossing maar wij hebben in NL en zeker in Drenthe goed fris schoon water.
Helder! :)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.