Re: Proefpanel; Little Roastery

53
bvds schreef: vr 12 mei 2023, 19:10 Ik ben wat shotjes verder en moet helaas constateren dat het niet mijn smaak is. Er zitten nagenoeg geen complexe tonen in. Ook geen duidelijke bitters. Ik vind de koffie vooral wat vlak, waarbij de aardse tonen wat mij betreft te nadrukkelijk aanwezig. Als basis voor een cappuccino gaat het best, maar als espresso puur krijg ik de associatie met tabak. En dat is niet positief bedoeld. Nu wil ik deze koffie niet gaan lopen afkraken en ben ik de brander vooral dankbaar dat ik hem mag testen. Hoe dan ook, zoals vaker bij Indonesische koffies, ben ik er op dit moment (nog) niet zo enthousiast over. Het zal dus ook liggen aan mijn specifieke smaakvoorkeur. Ik zal nog even wat gaan stoeien met de maalgraad en dosering.
Welke van de twee heb je binnengekregen?
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

55
Vandaag is de Rancilio Silvia weer aan de beurt voor een espresso van de No 42 Sumatra Giling Basah. Nu dubbelbaks: 18 gram, gemalen met de Mazzer Major op de stand van de Malabar boon. 38 Gram koffie in 30 seconden, maar met tussenstops. De aan/uitschakelaar drie x gebruikt, de koffie liep te snel door. Volgende moet dus of iets fijner gemalen zijn of drie gram meer koffie. Smaak is lekker vol, zacht maar wel aards, ook proef ik cacao en vandaag kwam het woord 'rond' bij mij op.

De crema is een dun laagje maar vandaag is de kleur iets donkerder. (en dat is niet omdat het kopje in de schaduw staat, ik zeg het alvast maar)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

56
Dirk Jan schreef:Vandaag is de Rancilio Silvia weer aan de beurt voor een espresso van de No 42 Sumatra Giling Basah. Nu dubbelbaks: 18 gram, gemalen met de Mazzer Major op de stand van de Malabar boon. 38 Gram koffie in 30 seconden, maar met tussenstops. De aan/uitschakelaar drie x gebruikt, de koffie liep te snel door. Volgende moet dus of iets fijner gemalen zijn of drie gram meer koffie.
Ae_20230514_102204.jpg
Smaak is lekker vol, zacht maar wel aards, ook proef ik cacao en vandaag kwam het woord 'rond' bij mij op.

De crema is een dun laagje maar vandaag is de kleur iets donkerder. (en dat is niet omdat het kopje in de schaduw staat, ik zeg het alvast maar)
Leuk om je belevenissen te lezen!

57
OmeCo, ik vind het ook erg leuk om te doen merk ik. Eigenlijk is het een vastleggen van het doen van een proef, zoals we vroeger op school deden, bijvoorbeeld bij schei- of natuurkunde, en dat vond ik toen ook al leuk.

En de tweede vandaag: de Rancilio Silvia voor een espresso van de No 42 Sumatra Giling Basah. Nu dubbelbaks en 21 gram, gemalen met de Mazzer Major op de stand van de Malabar boon.

Al snel bleek dat dit weer iets te veel grammen zijn, want de doorlooptijd voor 40 gram koffie uit, is bijna een minuut. De crema is iets dikker en ook nu weer donkerder dan de eerste bakkies. De koffie ruikt wat ik nu maar zacht aards noem. En dat vind ik erg lekker ruiken.
De smaak is die van volle cacao, aards, zachte kruidig, romig en rond. En de koffie blijft lekker lang in de mond hangen. Daar kan ik wel een uurtje mee vooruit.
Wat grappig is, is dat ondanks de 1 minuut doorlooptijd de koffie niet als bitter of te bitter overkomt, ik ervaar het meer dat nu de cacao iets meer naar voren treed. Dus ook nu weer zeg ik dat de balans tussen bitter en het zuurtje prima is.

Wat ik me realiseer is dat ik het woordje ZOET niet heb gebruikt. Ik vind de koffie dan ook niet zoetig, maar misschien komt het woord ROND daarvoor in de plaats. Het is maar een overpeinzing.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

58
Hier het eerste bakkie gezet met de no42 sumatra. Niche op standje 12. 17gram boontjes gemalen en er met de sylvia in exact 30 seconden 40 gr espresso mee gezet.

Lekker! Ik ruik met mijn ongeoefende neus wat kruiden, tabak. Proef geen zuurmaar ook geen vervelende wrange bitters. Vind hem mild en zacht. Lekker. Wil er graag nog mee experimenteren de komende dagen. Ben erg benieuwd naar een americano maar dat is voor morgen anders krijg ik een overdose :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

59
En de derde espresso vandaag: ik gebruik de Rancilio Silvia voor een espresso van de No 42 Sumatra Giling Basah. Nu dubbelbaks en 19 gram, gemalen met de Mazzer Major op de stand van de Malabar boon. En nu zit ik goed qua maalgraad. De koffie komt er de eerste seconden druppelsgewijs uit; lekkere dikke druppels. Dan gaat het over naar een dun straaltje om uiteindelijk bijna te snel door te gaan. Doorlooptijd voor de nu 43 gram koffie uit, is 28 seconden. En het lijkt of alle smaken net iets intenser zijn.
Volle cacao, aards, zacht kruidig, romig en rond. En de koffie blijft ook nu lekker lang in de mond hangen. De crema is nu wat dikker en donkerder.

60
Zo, mijn proeverij zit erop. Ik denk dat ik ongeveer 200 gram heb gebruikt om mijn ervaringen te kunnen delen met de No 42 Sumatra Giling Basah op drie machines: de QuicMill Aquaviva, de La Pavoni Europiccola en de Rancilio Silvia.
Ik vond het erg leuk om te doen. Het was ook lekker, want de boon spreekt mij zeker aan. Eigenlijk begin ik nu wel nieuwsgierig te worden hoe ik zo'n verslag zou maken van een boon die mij zelf niet zo zou smaken.
De laatste honderd gram drinken mijn vrouw en ik samen in alle stilte en plezier op.
Littleroastery, OmeCo en Bobbee, bedankt dat ik mee mocht doen.