Re: Espresso uit een afgestelde Jura Impressa

51
Grijze gemiddelde is geen doel op zich, het is slechts een middel om meer mensen over te halen naar het zwarte goud. Ik bedoel het goed en probeer openingen te maken die er niet zijn op dit forum. Dat is geen goed nieuws om sponsoren aan te trekken en bezoekers die naar meer op zoek zijn dan de perfecte espresso aan het forum te binden. Er is m.i. meer onder de zon...
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

52
Dit is toch een forum voor mensen die hun koffie willen verbeteren?

De éérste stap die 'wij' dan aanraden is verse koffie gebruiken, en níet een superautomaat kopen. Verse koffie uit een filterapparaat smaakt beter dan oude koffie uit een superautomaat - in mijn ervaring en met mij vele anderen geloof ik.

Wat is dan het bredere doel waarvoor mensen hier komen? Mensen die tevreden met Senseo zijn, komen hier niet. Mensen die tevreden zijn met hun filterapparaat, met hun superautomaat meestal ook niet. Mensen die hun koffie willen verbéteren komen hier, en dat is toch precies het doel van dit forum?

Wat wil jij dan precies bereiken met een breder publiek hier? De kernvraag zal toch blijven: het verbeteren van koffie?

Overigens nofi hoor, ik probeer alleen goed te begrijpen wat je wilt zeggen :)

53
Jura_Impressa schreef:Grijze gemiddelde is geen doel op zich, het is slechts een middel om meer mensen over te halen naar het zwarte goud. Ik bedoel het goed en probeer openingen te maken die er niet zijn op dit forum. Dat is geen goed nieuws om sponsoren aan te trekken en bezoekers die naar meer op zoek zijn dan de perfecte espresso aan het forum te binden. Er is m.i. meer onder de zon...

Maar laat nu eens een mooi shot uit die Jura zien.

54
@ SteefM
De groep volautomaten gebruikers is zo ontzettend aan het groeien...dat zijn vaak mensen die van Senseo, Nespresso of filterkoffie afkomen. 95% prijst zich gelukkig met het gemak van volautomaten en terecht, 5% groeit door naar halfautomaten met losse molens (ook terecht).

Voor mij als eigenaar van The Coffee Factory en sponsor van dit forum is koffiepraat alleen maar interessant als er niet gelijk gehakt gemaakt wordt van een superauto, koffie van 2 weken 'oud' (of 'prehistorisch' 2 maanden oud) en er ruimte blijft om andere concepten te waarderen om wat ze goed doen.

De tunnelvisie van het ultieme espresso'tje snap ik wel, maar vind ik te beperkt voor een forum dat koffiepraat heet. Op Baristapraat.nl of espressopraat.nl zou die beperking wel passen, als je het koffiepraat noemt niet. Maar dat is, nogmaals, mijn beleving.

Ik verklaar niet dat ik met een Jura en koffie van 2 maanden de perfecte espresso maak, ik ben van mening dat ik er een zeer goede en acceptabele espresso, caffe creme of cappuccino mee maak waarmee ik meer mensen blij maak dan de ultieme espresso: die vinden nog steeds heel veel Nederlanders niet lekker. Daar moet je ze mee in aanraking brengen en er aan laten wennen. Dan zijn concepten als Nespresso en superauto's geen verkeerd middel. Bedankt voor je nofi ;)
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

56
Maar de mensen die filter/senseo/volauto gebruiken gaat helemaal niet naar dit soort fora (over het algemeen). Die drukken een knopje in en gaan. Behalve als er iets kapot is. Mensen die wel op fora over koffie willen praten zijn de mensen die betere koffie willen. Dus dan praat men over hoe je koffie beter kan maken, en dat is: Verse bonen, het liefst niet automatisch, en dan daarna de diepte in met tampmethodes, temperatuur, etc...

Echter, zitten we nu wel in het volautomaten subforum, dus hier moet men idd over volautomaten praten en moet er plaats voor zijn.

Je koffie ziet er IMHO niet echt top uit, je crema is wit en bubbelig ;)

58
Ik ben het wel met Jura_Impressa eens dat er een platform moet zijn voor volautomateneigenaren om te praten over hoe zij het beste resultaat uit hun apparaat krijgen zonder dat ze alleen maar te horen krijgen dat ze het verkeerde apparaat hebben gekocht. Los van het feit of het waar is of niet. Maar verse bonen staat los van of het een superauto is of niet. En oude koffie is niet 'een ander concept'. Oude koffie is oud.

Daarnaast laat je vol trots zien dat je iets uit een Jura kan krijgen wat espresso genoemd kan worden. Als je dan de Jura medemensen laat weten hoe je dat gedaan hebt, dan help je mensen echt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

60
Ik kan nu wel zeggen dat het schuim wat bleekjes is maar dat is natuurlijk een beetje spijkers op laag water etc.

De enige waarheid is een blindtest en of ik die aan zou durven weet ik niet.
Smaak is voor een gedeelte een subjectieve beleving.Ziet iets er mooi uit smaakt het al voor de helft beter.
Ik heb zo'n blindtest vroeger wel eens met zgn wijnkenners gedaan.Bleken dus idd ZGN wijnkenners te zijn.
:o