Re: Gaggia Classic + Bezzera bb005 eerste hulp gevraagd

51
Spironski schreef:Jammer dat de lol er af is gegaan. En in tegenstelling tot wat ik altijd beweer, heb ik het idee dat het probleem hier wel eens de Gaggia kan zijn geweest (de rest leek toch voor elkaar). Ik heb die Classic ook gehad en ik moet zeggen dat ik er, achteraf gezien, nooit een goed kopje uit heb weten te halen. Inderdaad van die "intens-laurier-droppige" espresso waarvan het bitter nog ruim een uur in je mond hangt...
Hoe zou dat kunnen komen? Slechte temperatuurcontrole of iets dergelijks?

Ik heb zelf een Gaggia Classic en geniet wel de espresso's die ik ermee maak, maar misschien ben ik er gewoon aan gewend geraakt.

Re: Gaggia Classic + Bezzera bb005 eerste hulp gevraagd

52
Tja, wie zal het zeggen? Ik vermoed -en achteraf niet te checken- dat de temperatuur veel te hoog was. Maar ik heb indertijd binnen redelijk korte tijd ook mijn maler vervangen, en daar hangt ook veel van af nietwaar?

Ik weet wel dat ik met mijn oude set up vaak heel lang zo'n bittere smaak in mijn mond had, en enorm behoefte aan water drinken. En dat ik vaak in m'n eentje koffie dronk.
Toen ik de nieuwe maler kreeg werd het al een heel stuk beter, maar toen ook het nieuwe espresso apparaat binnenkwam was de verandering minstens zo groot. Opeens was de koffie zoals in Italië, zacht, romig en vol: heerlijk! En mijn vriendin lustte opeens ook koffie.

Hoe had ik al die tijd genoegen kunnen nemen met wat er uit de Gaggia+ Astoria malertje was gekomen??? Ik dacht dat het goed was en was er aan gewend, maar dat vroeg ik me toen wel af, ja.

Het besef komt vaak pas als je de verandering al hebt gemaakt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder