Dit weekeinde de Bezzera BB005 ontvangen, de master blend van Dutch Barista Coffee (wat ruikt dat al heerlijk...) en vandaag de Gaggia Classic
Nu 10 kopjes verder en nog niet tevreden. Had dat ook nog niet verwacht maar resultaat gaat zo mis dat ik vast iets over het hoofd zie.
Maler begonnen op de middelste stand. Koffie drupte dus grover gezet. Hij staat nu op zijn grofst en resultaat is in de fotos te zien. Straal is net geen straal maar meer gedruppel, na 25 seconden is dit het resultaat. Klein bakkie met lelijke cremalaag, en als ik de houder verwijder dan kan ik nog zwemmen in de filter houder
-Zie nu dat het apparaat geleverd is met de perfect crema filters, las daar weinig goeds over maar is nu even alles wat ik heb. Ik gebruik de grote, en die is zowel voor 1 als 2 kopjes.
-Bij de maler zit een maatschep, daar precies 1 maatschep van in de filterhouder gedaan
-Zacht aangedrukt
Dat hij nog steeds druppelt op de grofste maalstand had ik niet verwacht, en ook niet dat de filterhouder zo drijfnat zou zijn na het zetten. Iemand een eerste idee wat ik hier als noob mis?
noot: ook zonder koffie in de filterhouder blijft daar water in staan, hoort dat?
noot 2: de knop op de bezzera bb005 kan je meerdere keren ronddraaien terwijl de schaal van 15.00 tot 21.00 loopt....eens kijken of hij niet een paar keer "over de kop" is.
Nogal wazige foto zie ik nu maar dan nog zie je gelijk het zwembad
Re: Gaggia Classic + Bezzera bb005 eerste hulp gevraagd
2Doe eens een dubbele maatschep en een klein beetje in de PF licht tampen en dan voor twee bakkies zetten, kijken wat die dan doet.
Zo'n filter kan gewoonweg niet geschikt zijn voor 1 en 2 bakkies pleur, teveel ruimte boven je puck geeft zo'n waterige massa.
Zo'n filter kan gewoonweg niet geschikt zijn voor 1 en 2 bakkies pleur, teveel ruimte boven je puck geeft zo'n waterige massa.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Ik maak de allerbeste shots met een single dose in mijn tweeshot zeef.
Dan heb ik echt een plens ruimte boven in mijn zeef.Maar geweldige espresso.De enkele porta gebruik ik niet eens meer.
Dan heb ik echt een plens ruimte boven in mijn zeef.Maar geweldige espresso.De enkele porta gebruik ik niet eens meer.
4Ja maar jij hebt een hendel machine en die hebben zowiezo geen natte puck.
en ze zijn behoorlijk vergevingsgezind !!

en ze zijn behoorlijk vergevingsgezind !!
5Dank ben weer aan het prutsen. Meer koffie hielp nog niet echt dus eerst de maalgraad onder handen nemen. Vraag me echter hard af of je de Bezzera bb05 meer dan 180 graden kan of moet draaien. Op het apparaat staat een mooie schaal van - op 21.00 zeg maar tot plus op 15.00 maar je kan daar doorheen draaien, een heel rondje en dan sta je weer op dezelfde plek. Heb nu wat zitten draaien maar vraag me af of dat goed is, wil de boel ook niet gelijk vernagelen. Kan iemand dit bevestigen? Handleiding zegt niets. Zonder te weten hoeveel rondjes je kan maken weet je ook niet wat de neutraalstand is.
Filter ligt in bakje gekookt water. Kan ook geen kwaad. Morgen verder. Misschien ook maar zoeken naar ander filter, Cream filter komt niet goed uit de bus als ik zo verder zoek.
Filter ligt in bakje gekookt water. Kan ook geen kwaad. Morgen verder. Misschien ook maar zoeken naar ander filter, Cream filter komt niet goed uit de bus als ik zo verder zoek.
6Zo eerst even een plaatje erbij gezocht, kon de maler me niet zo snel voor de geest halen.
Je moet eerst even de stekker uit het stopcontact halen en dan de hoppersluiting dichtdoen en de hopper afnemen, de molen even op z'n kop houden en de bonen uitschudden, als het goed is kan je nu bij de puntstuk van de onderste draaischijf komen met je vingers en deze draaien, dan doe je elke keer een stukje de fijnverstelling iets naar fijner toe draaien en dan handmatig de schijf draaien dit doe je in kleine stapjes net zolang totdat de schijf vaststaat, dan doe je de verstelling iets terugdraaien terwijl je de schijf draait op een gegeven moment voel je dat deze niet meer raakt, dat is je nulpunt, deze is vaak <meestal> anders dan de fabrieksinstelling, nu weet je in elk geval je nulpunt en dan zet je hem een paar slagen grover en dan een keer malen en koffie zetten, net zolang hiermee spelen totdat je een goede extractie hebt zo rond de 25 seconden ( die nul-instelling moet je wel even aantekenen met een viltschrijver )
Succes, en als dit niet gaat lukken met deze koffie is het zaak goede en verse koffie aan te schaffen.

Je moet eerst even de stekker uit het stopcontact halen en dan de hoppersluiting dichtdoen en de hopper afnemen, de molen even op z'n kop houden en de bonen uitschudden, als het goed is kan je nu bij de puntstuk van de onderste draaischijf komen met je vingers en deze draaien, dan doe je elke keer een stukje de fijnverstelling iets naar fijner toe draaien en dan handmatig de schijf draaien dit doe je in kleine stapjes net zolang totdat de schijf vaststaat, dan doe je de verstelling iets terugdraaien terwijl je de schijf draait op een gegeven moment voel je dat deze niet meer raakt, dat is je nulpunt, deze is vaak <meestal> anders dan de fabrieksinstelling, nu weet je in elk geval je nulpunt en dan zet je hem een paar slagen grover en dan een keer malen en koffie zetten, net zolang hiermee spelen totdat je een goede extractie hebt zo rond de 25 seconden ( die nul-instelling moet je wel even aantekenen met een viltschrijver )
Succes, en als dit niet gaat lukken met deze koffie is het zaak goede en verse koffie aan te schaffen.

7Wow dank, zit inmiddels boven maar hier moet ik mee aan de bak. Begrijp alleen nog niet waar ik met mijn vinger bij die schijven kom maar wellicht zie ik dat als de hopper er af is. Thanks!
Koffie is de masterblend van Dutch Barista coffee, vers van vorige week.
Edit: al googlend toch nog even bezig. Dat crema perfetta filter schijnt ook iets bijzonders te zijn, net twee Lm bakjes besteld (1p/2p) - neem aan dat dat plastic tuutje er dan uit moet straks?
Koffie is de masterblend van Dutch Barista coffee, vers van vorige week.
Edit: al googlend toch nog even bezig. Dat crema perfetta filter schijnt ook iets bijzonders te zijn, net twee Lm bakjes besteld (1p/2p) - neem aan dat dat plastic tuutje er dan uit moet straks?
8Je hebt alles nieuw hè? Kan me ook voorstellen dat de boel nog een beetje moet inlopen.
Hoe voelt het maalsel? het moet grover zijn dan meel, maar fijner dan tafelzout. Uiteindelijk kunnen we pas goed aan de slag als je die cremaenhancers niet meer in het spel zijn, vrees ik. En gebruik de eerste tijd inderdaad alleen het 2-kops filter.
En meet ook eens uit hoeveel (hoe weinig, moet ik zeggen) 30ml is, dat is 1 espresso.
Hoe voelt het maalsel? het moet grover zijn dan meel, maar fijner dan tafelzout. Uiteindelijk kunnen we pas goed aan de slag als je die cremaenhancers niet meer in het spel zijn, vrees ik. En gebruik de eerste tijd inderdaad alleen het 2-kops filter.
En meet ook eens uit hoeveel (hoe weinig, moet ik zeggen) 30ml is, dat is 1 espresso.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9Jep alles nieuw - kom over na een tijdperk Nespresso. Ik denk ook sterk dat ik pas echt kan beginnen als de nieuwe filters er - hopelijk woensdag zijn - zal dan ook letten op de hoeveelheid water en de koffie wegen.
Andere vraag van de BB005 staat nog open, zal de tio hierboven vanavond na het werk rustig oppikken en bel denk ik de winkel over de stelknop en >180 graden draaien.
Andere vraag van de BB005 staat nog open, zal de tio hierboven vanavond na het werk rustig oppikken en bel denk ik de winkel over de stelknop en >180 graden draaien.
Spironski schreef:Je hebt alles nieuw hè? Kan me ook voorstellen dat de boel nog een beetje moet inlopen.
10Wat je ook zou kunnen proberen is om bij de supermarkt eerst is een kilo van de goedkoopste bonen te halen en die er doorheen malen om de schijven wat in te breken. Let wel op dat je de molen max 1 minuut continu moet gebruiken en dan 2 min rust wegens overhitting.
Mocht je met de nieuwe filterbakjes nog steeds een hele natte puck hebben dan zou je ook is kunnen proberen om na het tampen een 50cent stuk op de puck te leggen en de filterhouder in de machine te draaien en vervolgens deze weer uit de machine halen. Je zou nu net aan een kleine afdruk van het muntstuk in de puck moeten kunnen zien. Dit om te controleren of je genoeg ruimte hebt met het douchescherm. Deze truc werkt niet bij alle machine hetzelfde maar bij mij werkte het wel.
Zonder echt verse bonen ook geen mooie crema (< 2-3 weken geleden gebrand). Dit is wel een vereiste. Verder inderdaad even wachten op de normale filterbakjes en dan weer proberen.
Mocht je met de nieuwe filterbakjes nog steeds een hele natte puck hebben dan zou je ook is kunnen proberen om na het tampen een 50cent stuk op de puck te leggen en de filterhouder in de machine te draaien en vervolgens deze weer uit de machine halen. Je zou nu net aan een kleine afdruk van het muntstuk in de puck moeten kunnen zien. Dit om te controleren of je genoeg ruimte hebt met het douchescherm. Deze truc werkt niet bij alle machine hetzelfde maar bij mij werkte het wel.
Zonder echt verse bonen ook geen mooie crema (< 2-3 weken geleden gebrand). Dit is wel een vereiste. Verder inderdaad even wachten op de normale filterbakjes en dan weer proberen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60