Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

52
Pet Boon schreef:@merten- de macap M7D is ook een overweging; merten zou jij het nul retentie argument kunnen toelichten?

@spironski- ik zou hem dan uitrusten met de kleine doser. daar laat ik weliswaar geen bonen in zitten maar komt het uiterlijk wel ten goede vind ik.

groeten,
Ten aanzien van de M7D staat het volgende op hb;

I regularly waste far more than 2 grams from over-grinding with my K10. Also, an innovative design like the Elektra Nino retains far less coffee, requiring much smaller purges every shot session. I agree there isn't much of a difference between a doser and doserless version of the same grinder if they just slap a chute on the front and call it a day. In some cases the doserless version actually retains MORE, like with the Robur E.

I would imagine the M7D is no different from the M7K internally, so it is probably not particularly interesting aside from the fact that it's less ugly than the K10 doserless. The price seems to be similar.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

54
Erik82 schreef:Ben het helemaal met Nauti eens en heb dit zelf ook ondervonden. Een goedkope maler werkt gewoonweg niet voor espresso. Minimaal 64mm schijven en 350W motor (met uitzondering van de Mahlkönig Vario). Vorige week overgestapt van een Mazzer Super Jolly naar een Mahlkönig K-30 Vario en een wereld van verschil in smaak. Hier kan echt geen machine tegenop.

Maar als de OP matige espresso wil omdat hij het nut van de maler niet inziet dan is dat zijn eigen keuze. Hij begon goed met een ProM of K-30. Als ik nu zou moeten kiezen tussen een Rancilio Silva met mijn K-30 of een KvdW Speedster met een Rocky dan is het de Silvia met een K-30.
Die K30 heeft toch maar 65 mm schijfjes?
Zelfsuggestie can be a bitch. :D

Doe eens een serieuze blindtest tussen de Super Jolly en je Vario. :mrgreen:

Trouwens 30 lbs.
das geeneens 15 kg.it's a toy. :mrgreen:

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

55
@3aan schreef:
Adriaan wil je aub het hele draadje doornemen; je hebt genoeg verstand van de hele materie om een bijdrage te leveren bij mijn uiteindelijke keuze.

Dus mannen help me dan!
Er is er maar 1 die deze keuze kan maken, daar zijn we het allemaal over eens en als je dan met een raar verhaaltje aankomt als je dit, wat zou je dan, mits het maar blikkerig aanvoelt mee de schuilkelder innemen??

Juist Ja m'n Vrouw en m'n Hond en niet te vergeten de Kat, de rest kan me gestolen worden het is niks waard.
Je werkt in een uitermate goed uitgeruste espressozaak. Plots schalt door de radio dat een ieder op last van de overheid de omgeving voor onbepaalde tijd moet verlaten. Alleen mensen in het bezit van een goede bonenmaler onder de vier kilo zullen opvang genieten :D

Met welk apparaat melden jullie zich bij de overheidsfunctionaris?
Een pistool voor de zekerheid als die mij en m'n gevolg zou weigeren. 8-)
:mrgreen:

Koffiezooi zou bij mij ook het laatste zijn wat ik mee zou nemen naar een schuilkelder.Niet vergeten mensen dat het hier maar om een bakkie pleur gaat he. :mrgreen:

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

56
Die K30 heeft toch maar 65 mm schijfjes?
Zelfsuggestie can be a bitch. :D
Ja, zelfsuggestie kan erg sterk zijn. Maar het gaat allicht niet alleen maar om : "groter is beter" hè? Mahlkönig gebruikt waarschijnlijk toch een iets andere vertanding, reden waarom die Vario met z'n minieme schijfjes het toch kan opnemen tegen een Super Jolly.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

57
Ik zou graag eens een keer willen vergelijken aangaande de K30 tegen mijn Nueva Simonelli MDX ,hebben volgens mij weinig verschillen,ja de K30 is groter :lol:
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

58
grad schreef:Ik zou graag eens een keer willen vergelijken aangaande de K30 tegen mijn Nueva Simonelli MDX ,hebben volgens mij weinig verschillen,ja de K30 is groter :lol:
Weet je het zeker?

Nuova S.

21 breed
36 diep
59 hoog

K30

24 breed
32 diep
55 hoog
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

59
Bluecold schreef:Dat is dus heel anders dan 'bijna nul' en ik zou wel eens wat harde data willen zien van _echte_ retentie ipv wat wilde schattingen van iemand die heel blij is met zijn apparaat.
Ik heb wel eens met de poster van onderstaande link gemailed over de retentie van de M7D, nav deze

http://www.kaffee-netz.de/m-hlen/45656- ... p-m7d.html

Ik heb uiteindelijk m'n upgrade maar even gelaten voor wat het was.

Wat hij o.a. mailde over de retentie:
I would say it depends on the beans you intent to grind and their hydroscopic properties. As I measured the volume of complete processed beans on roundabout 6g, you can grind 1 single dosis away over night. Actually I enjoy the Heilandt Rheingold which I can recommend you and this one survives very well over night in the grinder, I can use it completely since any waste, strange or not? But consider this first shot after night as a seasoning one, it runs slower cause of the humidity in the grint, but it is absolutely drinkable.