Erg leuk Marc die gegevens ! Mijn ervaringen met de Gene (voor wat het waard is, ik weet niet hoe nauwkeurig de thermostaat van mijn exemplaar is):Marcje schreef:Vanavond een batch van 250gr Bochica's opgestookt.
Begonnen op plm 140graden en na een minuut of 12 zat ik op 230 graden. Had de ingestelde temperatuur op 235 staan (en niet veranderd tijdens het branden).
Na plm 14 minuten hoor ik volgens mij de eerste krak tussen de geluiden van de Gene.
Amper hoorbaar voor me trouwens (tussen het tikken van de 'thermostaat'?).
Na 18 minuten volgens mij de 2e krak
In ieder geval iets wat duidelijker hoorbaar is.
Daarna doorgegaan om te kijken wat er gebeurde:
- Schuur stond al vrij snel blauw
- Rond 22 min begonnen de bonen hard te glimmen en zat er ook wat olie aan de binnenkant van de trommel
Als ik de kraks goed heb ingeschat, dan was de 2e krak luider dan de 1e, klopt dat?
Dacht altijd dat dat andersom was.
Morgen gaan de eerste brandingen de molen in!
Edit: Nog even oefenen om die Vimeo videos te embedden...
Ik verwarm voor tot 230 graden, duurt ca. 5 minuten. Brandtemperatuur blijft 230, snel bonen erin, temperatuur daalt dan tot ca. 170 graden. Na 10 minuten komt ongeveer de eerste crack. Mijn ervaring is dat de Malabar het duidelijkst te horen is. Het geluid lijkt op het "poppen" van popcorn. Het geluid is onregelmatig en daarmee ook te onderscheiden van het klepje en de thermostaat. Bij de eerste crack verHOOG ik de temperatuur naar 235 graden gedurende 2 minuten. Mijn redenering (correct me if I'm wrong): er "poppen" dan meer bonen en komt er meer suiker en eiwit vrij (en dus een vollere smaak). Ik houd mijn oor dicht bij de vliezenvanger (niet té dicht )Daarna gaat de temperatuur terug naar 220 gedurende 2 minuten, om het caramelisatieproces rustig te laten verlopen zonder dat er verbranding plaatsvindt (off topic: doe ik ook als ik uien bak, heel rustig en lang. Verbranden de uien niet maar carameliseren de suikers goed). Daarna snel koelen. Doe ik met 2 Tjendollzeven (aluminium met grove gaten erin), verkrijgbaar bij de toco. Als ik de bonen in de zeven stort is vaak de tweede crack aan de gang. Dat is een knisperend en dus zachter geluid zo is mijn ervaring. De 2e crack hoor ik niet als de drum draait. Aan de bonen kan je - onder een loep - zien of de tweede crack is geweest, want dan zie je een barst bovenin de boon. Ergens op internet is er een poster met de verschillende brandstadia, daar zie je die barst ook.
Veel succes en plezier met branden !