Erik82 schreef: ma 10 dec 2018, 17:15
Als je vindt dat de Nemox een ruime mogelijkheden biedt moet je misschien eens met echt goede malers gaan werken dan is je mening daarna wel anders. Als je geen goed referentiepunt hebt zijn dusdanig uitspraken niet echt geweldig om te maken.
Echt goede malers, wat maakt een maler tot een echt goede maler?
Is een maler pas goed als ie traploos instelbaar is? Hier op dit forum lijkt dat er wel op, mijn Rancillio Rocky is hier op dit forum al eens afgebrand / gebrandmerkt als 'totaal onbruikbaar' omdat deze molen niet traploos instelbaar is. Als dat hèt criterium is dan heb ik dus tòch een echt goede maler in de house: mijn Lido-E die traploos instelbaar is zou volgens de doctrine een echt goede maler moeten zijn. Toch?
Welnu, de Lido-E en de Nemox gebruik ik naast elkaar en blijken beiden een maalsel te kunnen produceren dat in mijn La Pavoni Europiccola tot zeer genietbare espresso leidt. Iedere dag weer feest. Voor mij en mijn vrouw en het bezoek dat ik af en toe mag verwelkomen.
De Rancillio Rocky staat bij mij in de werkplaats gezellig naast een La Pavoni Europiccola, en ook daar krijg ik nooit klachten. Niet van mijn collega's, ook niet van klanten die ik vergast op een strakke ristretto als ze daar trek in hebben.
Het blijkt dus dat je ook met een niet traploos instelbare bonenmaler een maalsel kan produceren dat in een La Pavoni Europiccola tot goede resultaten leidt, zonder kunst & vliegwerk, gewoon common sense, voor iedereen aan te leren.
Nou kan het natuurlijk zo zijn dat de Lido-E handmaler met zijn traploze instelling totaal ruk is... Maar dan snap ik niet dat ik ondanks dat toch weer iedere dag zit te genieten van mijn koffie. Of zou ik geen (goede) smaak hebben? Zou ook kunnen natuurlijk, maar dan hebben al die anderen die me ervan verzekeren dat ze een heerlijke espresso bij mij genieten ook geen smaak.
Lijkt me niet.
Je kan heel goede espresso maken met èn een bonenmaler die niet traploos instelbaar is samen met een La Pavoni hevelmachine. Echt. Als je maar wilt