De prijs van een espresso.bobbee schreef: ma 21 jul 2025, 20:37Ziek he.... Ik vind het ook niet normaal, maar heel af en toe doe ik dit om te vergelijken met mijn eigen brouwsels.cremalaver schreef:Die prijzen
Of bedoel je de prijs van de fietsen?
Re: Wat drink je nu?
5242Ik ben recent overgestapt van Nespresso naar een volautomatische bonenmachine. Ik gebruikte jarenlang capsules (vooral L'Or of Illy), maar was toch benieuwd naar het verschil met verse bonen. Ik ben een blog gaan gelezen (https://www.fleurdecafe.nl/blog/koffiem ... voor-thuis) en ik ben me er wat meer in gaan verdiepen.
Op basis daarvan heb ik uiteindelijk gekozen voor de Nirvona 820. Dat leek me een logische tussenstap: een volautomaat met melkfunctie, maar nog steeds vrij gebruiksvriendelijk. Tot nu toe bevalt het goed. De koffie is voller van smaak en het verschil in geur merk je meteen. Ik gebruik nu een medium roast uit Colombia.
Onderhoud valt tot nu toe mee: dagelijks even doorspoelen en wekelijks de zetgroep schoonmaken. Geen enorme klus, maar wel iets waar je even aan moet wennen als je van capsules komt.
Vandaag drink ik een cappuccino met havermelk. De schuim is nog niet perfect, maar dat komt vast met wat oefening.
Op basis daarvan heb ik uiteindelijk gekozen voor de Nirvona 820. Dat leek me een logische tussenstap: een volautomaat met melkfunctie, maar nog steeds vrij gebruiksvriendelijk. Tot nu toe bevalt het goed. De koffie is voller van smaak en het verschil in geur merk je meteen. Ik gebruik nu een medium roast uit Colombia.
Onderhoud valt tot nu toe mee: dagelijks even doorspoelen en wekelijks de zetgroep schoonmaken. Geen enorme klus, maar wel iets waar je even aan moet wennen als je van capsules komt.
Vandaag drink ik een cappuccino met havermelk. De schuim is nog niet perfect, maar dat komt vast met wat oefening.
5243https://lot61.com/products/los-hermanos-romero
The result is a medium body with medium-low acidity, offering a cup that bursts with bold, fruity notes of nectarine, pomegranate and brioche, complemented by a vibrant, fruity aroma. A balanced and layered profile that celebrates the richness of both the land and the Romero family’s heritage.
Fruity, rich, and expressive. Roasted for espresso.
iemand ervaring met deze boon?
ben die nu aan het drinken, maar het hele fruitige mis ik. Inderdaad bijna geen aciditeit, het fruitige mis ik.
in de smaak omschrijving pomegranate..nectarine (wat fris zuur is maar goed..) zou je denken aan een fruitige smaak.
Maar ik vind, hem eerder smaken naar donkere cacoa met als nasmaak een licht zoetig fruitsmaak.
zeker niet verkeerd, niet mijn favo koffie... ik proef wel.... iets totaaaaaaaaaaaal anders dan omschreven
The result is a medium body with medium-low acidity, offering a cup that bursts with bold, fruity notes of nectarine, pomegranate and brioche, complemented by a vibrant, fruity aroma. A balanced and layered profile that celebrates the richness of both the land and the Romero family’s heritage.
Fruity, rich, and expressive. Roasted for espresso.
iemand ervaring met deze boon?
ben die nu aan het drinken, maar het hele fruitige mis ik. Inderdaad bijna geen aciditeit, het fruitige mis ik.
in de smaak omschrijving pomegranate..nectarine (wat fris zuur is maar goed..) zou je denken aan een fruitige smaak.
Maar ik vind, hem eerder smaken naar donkere cacoa met als nasmaak een licht zoetig fruitsmaak.
zeker niet verkeerd, niet mijn favo koffie... ik proef wel.... iets totaaaaaaaaaaaal anders dan omschreven
Londonium L R 24 + niche zero
5244Ik was in de buurt van Maastricht, dus even langs gegaan bij Dutch Barista. Leuk om de branderij met eigen ogen te zien. Ze hebben in de branderij ook een shop gedeelte. Daar kan je verschillende koffie spullen kopen zoals kopjes, drippers, melkkannetjes en koffie bewaarboxen van fellow. Je kan ieder moment van de dag aanwaaien. Erg leuk.
Tot slot 3 koffies meegenomen om uit te gaan proberen. Ze waren net gebrand dus moeten nog even rusten voordat ik ze kan gaan proeven. Ben benieuwd. Eerste keer Dutch barista voor mij
Tot slot 3 koffies meegenomen om uit te gaan proberen. Ze waren net gebrand dus moeten nog even rusten voordat ik ze kan gaan proeven. Ben benieuwd. Eerste keer Dutch barista voor mij

Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
5245Filter branding voor espresso?Rosanne schreef: vr 01 aug 2025, 13:04 Ik was in de buurt van Maastricht, dus even langs gegaan bij Dutch Barista. Leuk om de branderij met eigen ogen te zien. Ze hebben in de branderij ook een shop gedeelte. Daar kan je verschillende koffie spullen kopen zoals kopjes, drippers, melkkannetjes en koffie bewaarboxen van fellow. Je kan ieder moment van de dag aanwaaien. Erg leuk.
IMG_9993.jpg
You can't buy experience
5246Haha jep ik koop tegenwoordig bijna altijd filter. Die is lichter gebrand en daardoor fruitiger van smaak. Vind ik lekkerder in m’n cappuccino. Bij Blommers bijvoorbeeld doe ik dat ook.

Heb nu ook een filter koffie van Blommers mee op vakantie die ik vervolgens als espresso zet in mn Moka potje. Smaakt top

Heb nu ook een filter koffie van Blommers mee op vakantie die ik vervolgens als espresso zet in mn Moka potje. Smaakt top

5247Wat voor maler heb jij ook alweer Rosanne? Uit interesse voor je lightroast ben ik daar benieuwd naarRosanne schreef:Haha jep ik koop tegenwoordig bijna altijd filter. Die is lichter gebrand en daardoor fruitiger van smaak. Vind ik lekkerder in m’n cappuccino. Bij Blommers bijvoorbeeld doe ik dat ook.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat drink je nu?
5248Deze boon heb ik uiteindelijk onder de duim na, maar ik moet hem flink fijn malen. Zo fijn dat de schijven elkaar ruimschoots schrapen. Hij loopt dan ook echt aan wat je merkt als je de motor uitschakelt.
Lijkt me niet helemaal de bedoeling…
Ik wil dan ook mijn maler eens goed gaan uitlijnen zodat hij gelijkmatiger maakt waardoor ik denk makkelijker fijner kan.
0: is bij mij dat de schijven elkaar duidelijk hoorbaar raken. Hij staat nu dus zeg maar op -3 met de nieuwe Specialty schijven.
Ik wil dan ook mijn maler eens goed gaan uitlijnen zodat hij gelijkmatiger maakt waardoor ik denk makkelijker fijner kan.
0: is bij mij dat de schijven elkaar duidelijk hoorbaar raken. Hij staat nu dus zeg maar op -3 met de nieuwe Specialty schijven.

Wat drink je nu?
5249Een niche zero. Niet de meest ideale maler om alles uit een light roast boon te halen maar voor nu prima. Ik wil er eigenlijk nog een maler bij met vlakke maalschijven. Bijv met lab Sweet of mizen schijven. Maar ben er nog niet helemaal uit welke maler het wordt. Ik had gehoopt dat de nieuwe zerno z2 met 80mm schijven betaalbaar zou zijn maar dat is helaas niet het geval. Dus ik blijf nog even rustig om mij heen kijken.MichaelvDuuren schreef:Wat voor maler heb jij ook alweer Rosanne? Uit interesse voor je lightroast ben ik daar benieuwd naarRosanne schreef:Haha jep ik koop tegenwoordig bijna altijd filter. Die is lichter gebrand en daardoor fruitiger van smaak. Vind ik lekkerder in m’n cappuccino. Bij Blommers bijvoorbeeld doe ik dat ook.
Wat wel echt top is is de Lelit Bianca waarop ik de temperatuur iets hoger kan instellen.
5250Die heb ik ook recent gehad! zelf 2 weken na branding gebruikt. Maar moest hem ook flink fijn op de niche. geloof zelfs standje 10! gewoon n prima espresso, maar niet heel bijzonder... ik vraag me af of die boon wel op zn best is als espressoMichaelvDuuren schreef: vr 01 aug 2025, 17:27 Deze boon heb ik uiteindelijk onder de duim na, maar ik moet hem flink fijn malen. Zo fijn dat de schijven elkaar ruimschoots schrapen. Hij loopt dan ook echt aan wat je merkt als je de motor uitschakelt.
Londonium L R 24 + niche zero