Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

545
Mijn desem is mislukt!

Zo'n 10 dagen geleden begonnen een starter te maken volgens de methode beschreven door Levine. Het zag er prima uit, borrelde mooi, begon lekker fris gistig te ruiken, verdubbelde in 12 uur enz. Het zag er dus allemaal veelbelovend uit.

Vrijdag, 7 dagen nadat ik begonnen was dacht ik klaar te zijn voor het echte werk, mijn eerste zuurdesem brood. Die avond extra gevoerd om zaterdag genoeg te hebben voor het recept "millers loaf" ook weer van Levine. De volgende ochtend zag ik de bui al hangen, niet gerezen en weinig belletjes.

Ik had de familie lekker brood beloofd dus tegen beter weten in het recept gemaakt en laten rijzen, maar je voelt het al aankomen: helemaal niks. 24 uur later uit pure armoe er maar wat droge gist door gekneed om er toch maar iets eetbaars van te maken.

Mijn vraag is, waarom is het na zo'n veelbelovende start toch mis gegaan? 3 dagen later staat het restje starter op het aanrecht zo dood als een pier :(
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

546
Mijn vermoeden is dat er een vervelende bacterie bij is gekomen die langzamerhand dominant kon worden voordat de desem goed was ontwikkeld, voordat de desem voldoende zuur kon worden om 'indringers' tegen te gaan.

Weggooien en helemaal opnieuw beginnen zou ik zeggen. In de oven wordt de bacterie die het spulletje liet bederven wel gedood maar ik zou er toch niets van willen eten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

547
Mad Wally schreef:Mijn desem is mislukt!

Zo'n 10 dagen geleden begonnen een starter te maken volgens de methode beschreven door Levine. Het zag er prima uit, borrelde mooi, begon lekker fris gistig te ruiken, verdubbelde in 12 uur enz. Het zag er dus allemaal veelbelovend uit.

Vrijdag, 7 dagen nadat ik begonnen was dacht ik klaar te zijn voor het echte werk, mijn eerste zuurdesem brood. Die avond extra gevoerd om zaterdag genoeg te hebben voor het recept "millers loaf" ook weer van Levine. De volgende ochtend zag ik de bui al hangen, niet gerezen en weinig belletjes.

Ik had de familie lekker brood beloofd dus tegen beter weten in het recept gemaakt en laten rijzen, maar je voelt het al aankomen: helemaal niks. 24 uur later uit pure armoe er maar wat droge gist door gekneed om er toch maar iets eetbaars van te maken.

Mijn vraag is, waarom is het na zo'n veelbelovende start toch mis gegaan? 3 dagen later staat het restje starter op het aanrecht zo dood als een pier :(
Gewoon uithuilen en overnieuw beginnen, opkrabbelen en weer doorgaan. ;)
Was het een Roggestarter?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

548
@3aan schreef: Gewoon uithuilen en overnieuw beginnen, opkrabbelen en weer doorgaan. ;)
Was het een Roggestarter?
Ja, rogge uit de streek, gemalen in de graanmolen waar ik hem kocht (Bathmen).
Vervolgens volgens het recept geleidelijk overgegaan op tarwebloem.

Nou, gelijk dan maar opnieuw beginnen.

Is er trouwens iemand uit de omgeving Deventer/Arnhem/Apeldoorn die een mooie desem heeft die aan nakomelingen toe is?
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

549
Zo nadat ik even een karrenvracht geperste houtblokken opgehaald had (kon het gratis krijgen) de kinderen op bed gedonderd had toe gekomen aan het momentje voor mijzelf. Even brood maken. Deze keer gelijk maar 1kg meel met de losse pols 30gr gist afgewogen zwikkie water erbij gedonderd en toe kneden (ja met de machine ben geen Frans ;) ) en opgebold. Eerste rijs ging iets te denderend.
Afbeelding
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven