Re: Koffiefilm(pje)s

564
gilleko B. schreef: wo 19 okt 2022, 07:37 Ik hoop dat die Pradovit aan het end van zijn Latijn was. Mooie apparaten.

Afbeelding
Het apparaat was in top conditie.

Ik vond hem op zolder in de weg staan, heb hem een poosje op Martktplaats gehad met een verhaal erbij, iets meer dan €10 betaald voor meer bekijks, geen resultaat, daarna lenzen eruit getrokken en de kist met de rest buiten gezet, was in een mum van tijd verdwenen inclusief de twee pico bello 500W lampen die er nog bij zaten, het filmtransport apparaatje e.d.
Nu we terug zijn van vakantie en binnenkort de diafilm terugkomt van de ontwikkelcentrale is het moment daar om een diaprojector aan te schaffen.

Hoe leuk is dat! Binnenkort vrienden en familie uitnodigen, een hapje, drankje en rokertje klaarzetten, wat nootjes onder handbereik, lichten uit en iedereen versteld doen staan van de beelden van je bezoek aan het drielandenpunt. Stuk voor stuk blijvende herinneringen die niemand je meer afpakt.

Men houdt de adem in bij de schitterende platen, vakkundig geschoten vanuit originle invalshoek met de juiste sluitertijd en het gewenste diafragma ten behoeve de scherptediepte.

“Ik wist niet dat je”, zo zegt de een, “dit in je had!”

“Wat is”, zo roept de ander uit, “de wereld toch mooi als je door jouw ogen kijkt!”

Juist dan wil je jouw beeldmateriaal optimaal laten uitkomen met frisse intense kleuren en daartoe moet je een ferme projector hebben met krachtige kleurechte lichtbron en een projectielens van preciesiewerkplaats ERNST LEITZ uit Wetzlar.

Dit is er een van het model Elégance. Deze is reeds wettig gedeponeerd dus daar heb je verder geen omkijken naar.

Ook hoort er een filmspoel bij zodat je ruim tevoren je beeldmateriaal kunt bekijken om met zorg te kiezen welke dia's het best zijn gelukt. Deze verdienen het dan te worden ingeraamd. Hoe selectever je dit uitvoert, des te groter de impact straks op je publiek dat zal worden geïnspireerd om zelf ook eens op reis te gaan en desbetrefende plekken te bezoeken.

Snoer en handleiding zitten erbij zodat je in een keer alles compleet in bezit hebt.

Een stukje verfijnde techniek.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

565
De KODAK carrousel was destijds ook een mooie. Ik zelf heb er nog 1 van Rollei met autofocus (ja ja)waarin ik destijds een veel beter objectief had gekocht. Het apparaat ligt idd al.jaren met al mijn dia's achter een knieschot op zolder. Door je post is er een luikje in mijn grijze cellen opengegaan en er is iets geactiveerd. Een leuk voornemen dit jaar Dia's te gaan projecteren. Ontdekkingstocht wat er allemaal in de sleeën zit wat natuurlijk vergeten is en je weer herinnert als de projectie daar is.

566
Een goede vriendin met wie ik vele jaren samen was heeft een jaar of tien geleden duizenden dia's van haar overleden vader gedigitaliseerd. Daar zaten heel veel schitterende, bijna magische, beelden bij van zijn reizen, o.a. in India. Ook van grote technische installaties en de ingenieurs die er wat onbeholpen bijstaan en ernstig kijken omdat men destijds nog geen standaard insta-houding en -lippen had.
De dia's waren deels ook een beetje beschimmeld en dat gaf er ook een extra mooi 'vintage' laagje op.
Ze heeft ook een poos af en toe een ervan geprojecteerd, als een soort schilderij op de muur. Met de energieprijs van vandaag zou men dat niet snel doen, ruim 500W continu, daar kun je een batterij espressomachines voor stoken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

569
gilleko B. schreef: do 20 okt 2022, 10:49Oh ja, je kon op die Rollei ook het licht versterken en verminderen.
Uit die van mij haalde ik ook twee grijs-achtige platte ronde glaasjes die ten opzichte van elkaar iets konden worden gedraaid, mogelijk ook een dimmende werking.