Re: Timemore Sculptor 064 en 078

582
Heavily used staat er. En nog wat andere dingen. Ook uit het mk verhaal blijkt voor mij dat slijtage minimaal is.

Ik heb mijn idee erover uitgesproken en volgens mij onderbouwt. Ik wil niemand overtuigen. Ga de nieuwe maler maar gebruiken, blijf objectief, mijn beleving kan anders zijn dan die van een ander.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

587
fransg schreef: ma 11 sep 2023, 08:59 Of een nieuwe zeer dure versterker die een poos moet ‘inspelen’ met de verzamrlde werken van Mendelssohn voor je de echte kwaliteit hoort.
[Off-topic] Met mijn ervaringen uit een donkergrijs verleden toen ik Hi-Fi als dure hobby had: een Solid State versterker geeft hetzelfde geluid totdat deze kapot gaat. Wat wel van geluid verandert zijn de héle dure buizenversterkers (die dure buizen verslijten in tussen de 3-5 jaar) en speakers als je ze te heftig (hard) gebruikt. Sommige gebruikers ervaren die slijtage van de laatste 2 als toenemende charme - maar het is in feite een teken dat het kapot aan het gaan is.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

588
omeCo schreef: zo 10 sep 2023, 23:15 […]

Afbeelding
Hoe moet ik dit plaatje lezen? Ik zie geen consistente verandering in vorm van de verdeling. Die lijkt slechts licht (willekeurig) te variëren van meting tot meting. Het geheel schuift wel langzaam steeds iets verder naar rechts, maar dat zou je in werkelijkheid toch gewoon corrigeren als je ziet dat de koffie iets sneller doorloopt?
Zou dit niet het effect van het opwarmen van de maalschijven zijn, zoals fransg al suggereerde?

Valt volgens mij in de categorie ‘knap gemeten, hoor’. Of snap ik iets niet?
Odyssey Argos - Lagom P64 - Hario Switch

589
“Het geheel schuift wel langzaam steeds iets verder naar rechts, maar dat zou je in werkelijkheid toch gewoon corrigeren als je ziet dat de koffie iets sneller doorloopt?”

Dat is het hele ding. Het maalsel wordt naarmate er meer kilo’s doorheen gemalen zijn, steeds iets grover. En dat bij een ongewijzigde afstelling van de maalschijven. De auteur vermoedt dat dit het gevolg is van de seasoning van de schijven; de scherpste randjes ronden wat af en malen daardoor minder fijn.

590
snap ik, maar dan is het dus een puur academische vraagstelling. Want in dagelijks gebruik merk je daar niets van omdat je toch de afstelling van de molen continue aanpast aan (versheid van) je bonen, luchtvochtigheid enz. om maar die ratio en doorlooptijd van je espresso te krijgen.
Dit zou je dus alleen kunnen merken als je er een identieke niet ge-seasoned molen naast had staan; daar krijg je dan exact dezelfde espresso uit, maar hij staat een streepje grover. :o
Merk je dus niets van in de praktijk.
Odyssey Argos - Lagom P64 - Hario Switch