Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

62
bobbee schreef: ma 24 jan 2022, 11:03 De ppk stat niet onder Boilerdruk als de hevel naar beneden staat.
Klopt, de manometer van de PPK staat dan toch nog op een 0,5 bar. Onder druk staat hij op 1,5 bar. Dus structureel 0,5 bar te hoog... Er zitten twee kleine schroefjes in het scherm van het mansmetertje, waarschijnlijk kan ik hem daarmee kalibreren. Doe ik ff niet, eerst ff afwachten of ik doorga met de LaPav of niet. Net de bonen van Hoofdkwartier binnen, mag ze pas dinsdag gebruiken...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

63
Tsja wat moet ik nou zeggen. Als je de hevel omhoog haalt komt de boilerdruk erop. Laat hem 0,5 bar aangeven. Of dat nu wel of niet accuraat is doet er niks toe. Als jij als gebruiker maar uitvogelt wanneer jij de koffie lekker vindt en dat consistent kunt toepassen met de gegevens die het metertje aangeeft.
Net zoals dat je geen metertje hebt gaat het erom dat jij leert hoe je eea uitvoert en aanstuurt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

69
bobbee schreef: do 27 jan 2022, 19:09 Dus al jullie meters op de espressomachine zijn officieel geijkt en afgeregeld?
Afbeelding

Koffiezetten. Daar gaat het om, niet meten is weten. Proeven is weten! Met je mond, leren, weten wat je doet. Jij, de barista.

Dat is zo, maar als ik ergens een metertje op heb zitten, dan moet het kloppen!
Je wilt niet weten wat ik allemaal heb uitgehaald omdat ik ooit de data van de vermogensmeter op m'n racefiets niet vertrouwde :ugeek: :D
En de opluchting was groot toen het euvel uiteindelijk boven water kwam...
dus...

70
Nou, kom ik nu bazig over? Ik snap het niet. Het gaat toch om wat je proeft ongeacht wat een metertje aangeeft. Keep it simple denk ik dan.

Ik snap wel dat zo'n metertje moet kloppen maar het probleem in dit topic is het koffiezetten, de extractie zelf. En iedere keer komt de machine weer terug in beeld alsof het daaraan ligt. Daar reageerde ik op. Ik probeer voor TS het simpel te houden, focus op de extractie. En smaak is waar het uiteindelijk omgaat, dat is niet te meten.

Voor Oene:
Pavoni is geen makkelijk apparaatje, wel leuk. Maar als je er geen plezier aan beleeft is een E61 machine zoals een doorgewinterde Rocket of een Lelit Mara X misschien leuker voor je om mee te werken.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!