La Pavoni upgrades en Pressostaat

1
Beste allen,

Ik heb mijzelf zojuist voorgesteld in het forum en wil direct met de deur in huis vallen. Ik heb een mooie La Pavoni Professional op de kop getikt die wat liefde nodig heeft. Ik was even aan het kijken welke upgrades ik zou kunnen uitvoeren. Het is de 51mm Millennium, ik wil een revisie setje bij mijn vrienden van DR Trading bestellen en gelijk IMS douche en filterbakje mee bestellen. Tevens wil ik een nieuwe Pressostaat er in schroeven, heeft het zin om hier een andere 1/4 16v variant voor te gebruiken, de La Pavoni zelf is de Echo 0,5-1,2 Bar maar zou een Ciampini 1/4 16v of Ma-ter ook kunnen werken en een waardevolle upgrade zijn. Naast al het rubber en ringetjes vervangen zijn er nog makkelijke/goedkope upgrades te overwegen? Ik lees af en toe dat je een teflon pakking tussen de boiler en de zetgroep kan doen, is dit de moeite waard? ik gebruik de machine maar weinig dus ik wil er niet teveel geld in stoppen en koop liever een mooie hand maler.

Mvg Jurriaan
LR 2017, Fiorenzato F64 EVO, V60, Aeropress, La Pavoni Professional 1999 (maar toch millennium), 1Zpresso K Plus.

The deep black hole: Espresso

Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

2
Ha Jurriaan,

Elke pressostaat met de juiste aansluiting en afstelling is goed.
Ik weet niet wat de specs van de anderen zijn, of de voordelen daarvan.

De Pavoni werkt meestal het beste rond 0,8 bar.
Druk is direct gerelateerd aan boiler temperatuur, dus hoe hoger de druk, hoe heter de boiler, hoe sneller je groep oververhit raakt.
Als je max 1 espresso zet is dat geen probleem.
Maar als het er meer worden wel.

Daar kan een pakking tussen boiler en groep bij helpen, b.v. de Bong isolator.
De beste upgrade (maar niet perse goedkoop) die je kunt hebben, is een goede (hand)maler!
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

3
Jurriaan,

Ik heb net een La Pavoni Millennium gekocht en direct stevig ge-upgraded. Onderdelen gekocht via CoffeeSensor in Roemenië, goede en snelle service. Veel is ook te krijgen via Van Pommeren in Utrecht. Tudor van CoffeeSensor heeft veel ervaring met revisie van LP's. Bong Isolator leidt ertoe dat je machine een langere opwarmtijd nodig heeft (ca. half uur, kop spoelen met water uit de boiler versnelt het wat), maar daarna kan je meerdere espresso's zetten zonder dat de groeptemperatuur gigantisch omhoog vliegt. Als je wilt kunnen meten wat je doet, heeft Coffee Sensor een pressure kit met manometer voor de LP en een klein digitaal thermometertje waarmee je de groeptemperatuur aan de buitenzijde kunt meten. Zie ook mijn eerdere berichten op dit forum.
Een goede maler doet heeeeeel veeeeeeel voor de kwaliteit van de koffie kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Ik heb nu een Eureka Mignon XL doet het perfect. Weinig retentie dus constante hoeveelheid maalsel en nauwelijks klontering op de superfijne standen, ik maal op 2/3, dus vlakbij de nul op de schaal... En ja, die kost net zoveel als de LP...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

5
Keyser schreef:Sinds vandaag ook een gelukkig eigenaar van een Pavoni Professional. En ook gelijk de wens te upgraden bij Coffee Sensor. Nu vroeg ik mij af of je de brass boiler pipe connector nog nodig hebt wanneer je de Bong isolator gebruikt? Ik dacht ik een filmpje te zien dat je de boiler pijp direct in de bong isolator draait. Klopt dit?

Dit onderdeel gaat het om:
https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... -machines/
Gefeliciteerd! Geweldig leuk apparaat dat je naar hartelust kunt tweaken en upgraden. Veel plezier ermee!

6
Keyser schreef:Sinds vandaag ook een gelukkig eigenaar van een Pavoni Professional. En ook gelijk de wens te upgraden bij Coffee Sensor. Nu vroeg ik mij af of je de brass boiler pipe connector nog nodig hebt wanneer je de Bong isolator gebruikt? Ik dacht ik een filmpje te zien dat je de boiler pijp direct in de bong isolator draait. Klopt dit?

Dit onderdeel gaat het om:
https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... -machines/
Yes, pijpje draai in de isolator. Maar, wat ik had is dat het pijpje afbrak en niet kon overzetten naar de bong isolator en een nieuwe moest lopen. Dus misschien kun je kijken of je de stijgbuis los kunt draaien en zo niet, dan kun je bij coffee sensor een stijgbuis erbij bestellen.

Je had toch al een pavoni gekocht paar weken terug? Is dit een andere?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Ik ken dat spul niet, ik gebruik soms citroenzuur en soms ook een ontkalking tablet. Laat het even werken en klaar. Goed naspoelen. Kan niet veel verkeerd aan gaan tenzij het kleine buisje naar de pressostaat verstopt zit, dan is er wat meer werkt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Bong Isolator leidt ertoe dat je machine een langere opwarmtijd nodig heeft (ca. half uur, kop spoelen met water uit de boiler versnelt het wat)
Voordeel van generatie 3 machines is dat je met 'dry pumps' de groep temperatuur kan opkrikken. Lever tot pakweg horizontaal en weer terug omlaag. En dat een aantal keer herhalen Je laat een circulatie opgang komen tussen het boiler water en "sleeve" water. Werkt perfect. Met flushen trek je snel te veel hitte naar de groep en meet je aan "valse" temperatuur. Na flushen is het zaak de boel een minuut of drie te laten stabiliseren.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs