De B. Cormorant schreef: wo 14 sep 2022, 20:43
Hoi, ik heb een londinium overgekocht van een forumlid vorig jaar (ouder model) voor iemand en ik heb zelf een profitec 800 ( het vorige model).
Qua smaak ga je niet veel verschil merken tussen de 2, zeker als je niet 1 op 1 vergelijkt. Je combinatie maler-espressomachine zal een groter verschil geven en dan zwijg ik natuurlijk over de boon
Voor mij zijn de 2 grootste verschillen enerzijds de kracht die nodig is om de hendel te bedienen (de londinium is veel lichter) en anderzijds het geluid, als de pomp van mijn profitec aanslaat dan merk je het heel duidelijk, de pomp vd londinium is subtieler maar slaat vaker aan.
Persoonlijk prefereer ik niet specifiek 1 model boven het andere. Ik ben nog steeds heel blij met mijn profitec en mocht ik terugkeren in de tijd met wat ik nu weet kocht ik die direct opnieuw.
Door omstandigheden staat die Londinium nog steeds bij mij en switch ik met beide ( het leven is zwaar). Mocht je afkomen naar Gent (België) kan je beide vergelijken met enerzijds een conische en anderzijds een platte maler.
Dank voor je sympathieke reachtie! Ik ben helaas in de komende dagen niet in staat af te reizen naar Gent, anders was ik heel graag op dat aanbod ingegaan! In ieder geval mooi om te horen dat de verschillen tussen de twee dus helemaal niet zo groot zijn naar jouw ervaring. Als ik het zo lees zal de Pro 800 wel een interessante optie voor mij zijn, al moet ik zeggen dat ik dan nog moet overwegen of ik uberhaupt wel voor een lever machine wil gaan. Ik heb de komende paar maanden niet zo veel ruimte (ook in de hoogte niet) dus het zou dan best lastig worden die tijd te overbruggen. Dat gezegd hebbende ga ik eind dit jaar/begin volgend jaar verhuizen en dan moet ik de machine zeker makkelijk kwijt kunnen in de keuken. Tot die tijd is een Pro 700 (of Bianca) wellicht makkelijker, maar goed, ik ga geen gloednieuwe DB kopen om er slechts een paar maanden mee te doen natuurlijk. Als mijn keuze op een reguliere semi automaat valt moet ik er ook wel echt een paar jaar mee vooruit.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021