Ik was afgelopen week niet thuis, dus vanmorgen had ik erg veel zin om te beginnen met mijn koffie (de 42 sumatra). Ik gebruik een Rancilio Silvia (met PID) en een 50mm Eureka Mignon.
Mijn eerste shot was te snel, dus daar had ik een cappuccino van gemaakt met havermelk. Deze smaakte nog best lekker, de koffie gaf een goede tegensmaak tegen de havermelk.
De volgende shot was al iets beter, maar nog steeds wat te snel (14 gram in, 28 uit in 20 seconden). Desondanks vond ik het wel een lekkere espresso. Qua geur rook ik wat pruimen en chocolade, door de wat snelle extractie had de shot een zuurtje wat me deed denken aan citrus en er zaten noten van specerijen bij. De nasmaak vond ik lastig om te omschrijven, wat in me opkwam was warm en een tikkeltje droog. Eigenlijk vond ik deze shot best gebalanceerd en goed bij mijn smaak passen, een lekker zuurtje en niet te zoet.
Mijn derde shot was langzamer in 27 seconden. Hierbij veranderde er een paar dingen in de shot. Het was een siropige shot waarbij het zuurtje van de citrusvruchten verminderd was en het me iets meer deed denken aan gedroogde vruchten, ook kwamen de tonen van specerijen meer naar voren. Dit vond ik ook een lekkere shot.
Ik zit eraan te denken dat ik nog wat wil spelen met de maalgraad om een tikkeltje grover te malen om een combinatie van mijn eerste en tweede shot te krijgen. Echter, wil ik eerst gaan kijken hoe de koffie smaakt in cappuccino's.
Ik vind het tot nu toe erg leuk om zo aandachtig de koffie te scoren op alle punten, dat heb ik eigenlijk nog nooit eerder gedaan. Ook zijn de verhalen van de anderen ook leuk om te lezen.