Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

61
SteefM schreef:Zullen we het erop houden dat er sprake is van twee Genes (allebei mee eens? ;-) ), waarvan er één sneller opwarmt dan de ander? Want het lijkt erop dat er geen manier is om Wimula te overtuigen dat er sprake is van een 220V element. Verder discussieren daarover leidt dan ook tot alleen maar meer irritaties.
Mij kun je niet overtuigen SteefM, want er WAS en niet IS een 220 V element :-)
Ik laat het er dan ook bij.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

62
Mijn excuses, ik ben natuurlijk compleet neutraal in deze kwestie ;) Ik had moeten zeggen: jullie kunnen elkaar niet overtuigen of er sprake is van een 220V element of van een 230V element in het snel-opwarmende apparaat.

(overigens, het gaat mij er niet om dat jullie moeten stoppen met discussieren, maar laat de persoonsgerichte opmerkingen over koppigheid etc. achterwege. Dat is veel beter voor ieders bloeddruk en de sfeer.).

66
Haha goed bezig jongens. Ik neem aan dat ik dus de 230v versie heb, maar ik kon het zo snel niet vinden op mijn Gene.

Als ik nog even terug ontopic mag komen :mrgreen: zie op pagina 2. Heb nu na drie nachtjes slapen mijn boontjes door de maler gehaald. Ik had er al niet veel vertrouwen in. De boontjes zagen er donker uit en roken al meer naar houtskool dan andere aroma's. Bij het malen werd dit vermoeden versterkt. Het zetten ging meteen goed. Fantastisch mooie doorloop, nèt niet te vers, goede timing. Maar de smaak viel tegen, zoals verwacht. Veels te veel houtskool smaak. Boontjes kunnen wat mij betreft meteen door naar de afvalbak.

Morgenochtend beginnen met batch 2. Na wat meer research te hebben gedaan, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik helemaal niet in de tweede krak wil komen. Een mooie city+ branding stopt namelijk voor de tweede krak. De reden dat mijn boontjes nu te donker zijn is omdat ik juist wachtte tot ik de tweede krak dacht te herkennen.

67
Ga inderdaad lekker experimenteren. Ik moet echter zeggen dat ikzelf wèl van FC+ houdt, maar echt nooit last heb van enige houtskool-smaak. Volgens mij zit je dan al voorbij Vienna, richting French.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

68
Let wel op dat de Gene veel minder geur losmaakt bij de bonen dan een professionele brander. De smaak is wel goed maar de geur blijft achter. Ze ruiken daardoor vlakker.

Een houtskoolsmaak krijg je pas vanaf een Vienna branding echt dik in de tweede krak. Een mooie Full City+ stopt in principe net bij de eerste paar pops van de tweede krak waar een Full City branding net voor de tweede krak zit. Zelf ben ik ook meer van de City+ tot Full City brandingen maar dat is een kwestie van smaak. Eigenlijk kom ik nooit in de tweede krak.

Gewoon lekker testen en spelen. Het kan best zijn dat je bonen over een paar dagen ineens een stuk beter smaken. Tot 1,5 week kun je nog best een behoorlijke ontwikkeling verwachten dus vooral niet te snel weggooien. Een dag of 3 na branding is erg vers en nog lang niet vol ontwikkeld.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

69
En dat is nou het grote voordeel van zelf branden. Je kunt het zo doen als je zelf lekker vindt!
Je kunt vanaf eind eerste krak tellen hoeveel minuten daarna je de branding stopt en dat min of meer aanhouden. Op een gegeven moment herken je geur en kleur ook, maar dat duurt nog wel een hele poos. Sommige bonen wil je juist wel op 2e krak stoppen bijvoorbeeld de malabar en voor filter een kenya juist net na einde 1e krak. FC+ kan juist heel lekker zijn zoals spiro hierboven ook al zegt. Lekker experimenteren! Zeker voor branden geld: al doende leert men!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

70
Erik82 schreef:Let wel op dat de Gene veel minder geur losmaakt bij de bonen dan een professionele brander. De smaak is wel goed maar de geur blijft achter. Ze ruiken daardoor vlakker.
Dat klopt ik heb verschillende branders waaronder open vuur gaastrommel branders en dichte trommelbranders die het gasvuur van buiten de trommel krijgen, zoals de meeste Pro branders het nog steeds doen, zoals de Giesen W6 waar ik regelmatig een batch in mag draaien voor bij m'n Koffiekar, alleen het beste is goed genoeg ;) Deze hebben inderdaad hetgeen E82 bedoelt.

Maar de open vuur branders hebben hun eigen nuances, die zijn sneller geneigd een iets rokeriger smaakgevoel te hebben, juist omdat je daar een flinke vlam in moet zetten om het geheel goed op temperatuur te krijgen en te houden.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.