Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

61
Het gaat hem er ook om hoeveel er in de chute blijft zitten, zeker als je doserless gaat daar uitborstelen dan lastig is over het algemeen.

En bij single dosing is het belangrijk hoe consistent de maler is bij een laag gewicht aan bonen in de hopper. Maar dit kan je natuurlijk omzeilen door de hopper er af te nemen en b.v. een tamper als gewich te gebruiken.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

62
Nauti schreef:Het gaat hem er ook om hoeveel er in de chute blijft zitten, zeker als je doserless gaat daar uitborstelen dan lastig is over het algemeen.

En bij single dosing is het belangrijk hoe consistent de maler is bij een laag gewicht aan bonen in de hopper. Maar dit kan je natuurlijk omzeilen door de hopper er af te nemen en b.v. een tamper als gewich te gebruiken.
Dat van die Tamper is maar een lapmiddel en werkt niet echt, op het moment dat je het nodig hebt dus met echt heel weinig boontjes, hou je toch het Popcorn effect omdat de Tamper niet diep genoeg kan. ;)

Het enigste wat echt werkt is voldoende Hoppervulling! Een echte conische maler vindt ik ook wel minder springen, zo een als een Faema MC.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

63
Over het nut van vulling in de hopper zijn de meningen verdeeld. Er staat een zeer recent topic over dit onderwerp op HB en het blijkt dat het niks uitmaakt of de hopper gevuld is of dat je singledosed.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

66
Erik82 schreef:Over het nut van vulling in de hopper zijn de meningen verdeeld. Er staat een zeer recent topic over dit onderwerp op HB en het blijkt dat het niks uitmaakt of de hopper gevuld is of dat je singledosed.
Beter lezen!! zie je beoogde artikel = precies zoals ik al aanhaalde met een Conische heb je weinig tot geen last met een vlakke wel !!

We know that conical burr grinder are not nearly as sensitive to column weight as flat burr grinders. Many of us single dose K-10 with fantastic results. Then you have Pharos hand-grinder which uses also those 68mm conical burrs and people report very good results with it. I have small 38mm conical burr Rosco Mini hand-grinder and it is working really, really nicely for espresso.

So evidence is on conical burrs being insensitive to column weight.

On another hand I do have first hand experience with Major, Vario etc. flat burr grinders and they are sensitive to column weight. You can single dose Major but you need weight on top of the beans. This works very well in my experience. But, yes, column weight is critical for flat burr grinders.

Interesting to note, Versalab which is hybrid conical/flat burr grinder works just fine as single dosing grinder.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

67
Daar begint het inderdaad mee. Als je de overige pagina's leest kom je erachter dat Jim Schulman en anderen uitgebreid double-blindtests hebben gedaan en het allemaal niks uitmaakt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

68
Daar lijkt het wel op inderdaad, al zijn de meningen verdeeld. Jim is zoals zo vaak de enige die wat metingen heeft gedaan :)

Wat ik uit da draadje leer is, aangezien ik niet veel switch tussen bonen, altijd ongeveer een zelfde hoeveelheid n de hopper te hebben anders gaat de timered doserless raar doen. Maar daar was ik al achter gekomen :)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

69
Erik82 schreef:Daar begint het inderdaad mee. Als je de overige pagina's leest kom je erachter dat Jim Schulman en anderen uitgebreid double-blindtests hebben gedaan en het allemaal niks uitmaakt.
Ik heb niks met hun van doen en heb het louter uit eigen waarneming. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

70
Ik heb niks met hun van doen en heb het louter uit eigen waarneming.
Dan moet je hen ook niet aanhalen, lijkt me.

Maar ik vind het ook vreemd dat je popcorning helemaal niet zou proeven. Allemaal hebben we toch de ervaring (of in elk geval zij met platte schijven), dat de doorloop van je koffie heel anders wordt als je laatste beetje bonen heeft rondgesprongen bij het malen? Als smaak op zich niet zou veranderen, in elk geval wordt de doorloop anders (en daarmee toch ook de smaak).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder