Re: Gevonden: mijn eerste HX

61
Ochtend, vroeg, wekker gaat af, koud, brrrrr. Maar goed, we gaan richting Assen. Mijn telefoon vertelt mij dat ‘t 1:46 uur gaat duren. Muziekje gaat op, en we gaan op weg.
Murw van al ’t rijden, met een overvolle blaas maar met frisse moed kom ik aan bij mijn bestemming. Ik word begroet door een vriendelijke Peter en na de cultuur correcte, doch gemeende handschudding, gaan we gelijk z’n werkplaats in, die gelukkig lekker verwarmd is. Koffie incl muffin worden al gauw gebracht door mevr. Peter, en we gaan aan de slag.
Machine wordt opengemaakt en gelijk zegt Peter dat de staat werkelijk top is, als nieuwstaat. Dit doet mij goed.
Afbeelding

Mijn initiële blijdschap wordt al gauw getemperd (lees: help!) als blijkt dat het water niet doorstroomt. Peter raakt er niet van in paniek, en gaat vluchtig doch methodisch te werk. Hij frommelt wat hier en daar en ziet al gelijk waar het euvel is. Het gouden buisje (benamingen zullen ontbreken, daar ik niet meer weet wat alles is) waar het zwarte kastje (transformator??) in gaat, blijkt niet te ‘tikken’, en dat hoort.
Afbeelding

Menige reparateur zou hem vast gelijk vervangen hebben, maar peter haalt het eruit, en tikt er wat tegenaan. Het blijkt gewoon dat ’t wat vastzat, door jaren niet gebruikt te zijn. Fieuw, denk ik, scheelt weer in de kosten.

Afbeelding

Op de achtergrond overigens is het restant van de lekkere muffin te zien :D

Hij plaatst alles weer terug en voert wat testjes uit.
Afbeelding

Alles werkt nu naar behoren en het water verloopt goed (woohoo!). Het enige waar hij aan twijfelt is het element. Het laat wat residu achter en daar is hij niet helemaal tevreden over. Tevens merkt hij dat hij niet in top shape is, doordat de stroommeter iets aangeeft, waar dat 0 moet zijn. De technische kant van ’t verhaal begreep ik niet, echter alleen dat 0 goed is, 30 stoppen doorslaan, en het gizmotje op 18 uitkwam. Peter stelt voor eerst de machine goed te drogen, het zou kunnen komen dat er wat condens in zit.

Afbeelding

Ondertussen begint hij de voorkant te ontleden en schoon te maken. Alles wordt netjes uit elkaar gehaald, en alles ziet er pico bello uit, behalve wat kalk! 

Afbeelding

Tijdens het inspecteren van het apparaat komen we allemaal onderdelen tegen, waarvan Peter telkens weer verrast reageert met de opmerking dat ’t allemaal in nieuwstaat is. Zoek de verschillen. Eentje is nieuw, en eentje komt uit mijn apparaat:

Afbeelding

(linker is mijne)

Hij moest helemaal lachen toen zelfs de originele rubberen ring van ECM opdook. “ Dat maakt je nou nooit mee” : voegt hij er glimlachend aan toe. Ik voel me steeds meer gesterkt in mijn blijdschap van een goeie aankoop. :mrgreen:

Afbeelding

We maken ondertussen een espressotje! Het werkt uitstekend, en de smaak was top! Ik = blij.

Afbeelding

Inmiddels is het apparaat goed opgedroogd door het kacheltje en checkt Peter nogmaals het element. Hij kijkt niet helemaal tevreden en besluit een nieuwe erin te plaatsen. Oude wordt eruit geschroefd en de boiler wordt goed schoongemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw is geplaatst, en de machine ondergaat een laatste test.

Werkt uitstekend, en Peter kijkt tevreden, terwijl ik met een grote glimlach ( :D ) naar het apparaat kijk, terwijl de koffie stroomt.

Afbeelding

“Ik moet je wel deze water ontharder aansmeren” zegt Peter. Van binnen moet ik best lachen, daar ik van Peter alles kan zeggen, maar iig niet dat hij iemand iets zou aansmeren. Hij legt de voordelen uit en ik stem toe.
Hij knikt instemmend en sluit gelijk alle benodigde slangen aan op het apparaat als op de ontkalker. “Zo heeft de loodgieter minder werk, en scheelt het je wellicht wat” voegt hij eraan toen. SERVICE.
In conclusie (need to wrap it up, ik moet werken) heb ik een uitstekende ervaring gehad met Peter. Service was uitstekend, en beter zelfs. De factuur viel me enorm mee (echt nl.!) , en ik waardeerde het dat hij overal rekening mee hield, en niet gelijk 6 nieuwe onderdelen aansmeerde. Bij alles legde hij netjes uit wat hij deed, en ik werd overladen door handig tips en weetjes, en als ik nog vragen en/of opmerkingen had, moest ik maar bellen.

Echt WOW! Ik begrijp dat iedereen lovend is. Zulks vind je nog maar weinig. :!:

Goed, als laatste sjouwde ik alles weer naar de auto en de reis terug kan beginnen.

Afbeelding
Carpe diem, bitx!

62
Super, proficiat!

Ik had ook al gezien dat die machine weinig draaiuren heeft meegemaakt, met de lage onderhoudsrekening erbij weet je nu precies hoeveel je jezelf bespaard hebt!

Dat ding dat tikt, dat heet trouwens een 3-wegventiel, het relais zal een beetje vastgeplakt hebben gezeten van het lange niet gebruiken.
De mushroom van je groep had al meer kalk verzameld dan ik gedacht zou hebben, bij een machine in die staat. Goed dat je meteen een DVA ontkalker hebt gekocht.

Met als grootste kostenpost dat verwarmingselement en de service /uitleg van Peter erbij, weet ik zeker dat je erg blij de deur uit bent gegaan.

Je zult nog vele jaren plezier van je aankoop hebben,..mits het upgraditis fever je te pakken krijgt. 8-)

64
Ha ha, dit is inderdaad een èrg uitgebreid verslag! Hebben we zitten pushen? ;)

Maar leuk om te lezen. Blij dat alles goed is gekomen, je weet dat je nu een top-apparaat hebt. Ik heb dezelfde ervaring met Peter, het is de moeite van de rit waard, toch? Fijn dat er zulke mensen zijn...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

65
Super om te lezen en dit zijn ook echt leuke topics voor mensen die wat meer van zo'n machine willen zien voor ze hem aanschaffen.

Bedankt voor de moeite! :wink:
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

66
CarpSafari schreef:Super, proficiat!

Ik had ook al gezien dat die machine weinig draaiuren heeft meegemaakt, met de lage onderhoudsrekening erbij weet je nu precies hoeveel je jezelf bespaard hebt!
Tnx, CarpSafari!

Uiteindelijk heeft het goed uitgepakt ja. In het begin zat ik er wat mee dat ik 100 eu 'overbetaald' had, maar het heeft zich uitbetaald door de geweldige staat van 't apparaat en Peter's hulp.
Ik wil iedereen hier ook nogmaals bedanken voor het meezoeken :]

Dat ding dat tikt, dat heet trouwens een 3-wegventiel, het relais zal een beetje vastgeplakt hebben gezeten van het lange niet gebruiken.
De mushroom van je groep had al meer kalk verzameld dan ik gedacht zou hebben, bij een machine in die staat. Goed dat je meteen een DVA ontkalker hebt gekocht.
Ah ok. Ik ken de precieze benamingen niet van alle onderdelen idd, maar ik vond het enorm leuk en leerzaam om mee te kunnen kijken met Peter. Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld als je het eenmaal gezien hebt.
Met als grootste kostenpost dat verwarmingselement en de service /uitleg van Peter erbij, weet ik zeker dat je erg blij de deur uit bent gegaan.
Idd, die 30 eu (?) is het enige, met wat kleine dingetjes die echt vervangen hadden moeten worden, en zelfs dat was gewoon voor de zekerheid.
Je zult nog vele jaren plezier van je aankoop hebben,..mits het upgraditis fever je te pakken krijgt. 8-)
Ik neem aan dat je 'tenzij' bedoelt? :P
Ik zou eerlijk gezegd niet weten naar wat ik zou moeten upgraden, ik vind 't een geweldig apparaat. Goed, de strega wellicht :P
Carpe diem, bitx!

67
Spironski schreef:Ha ha, dit is inderdaad een èrg uitgebreid verslag! Hebben we zitten pushen? ;)

Maar leuk om te lezen. Blij dat alles goed is gekomen, je weet dat je nu een top-apparaat hebt. Ik heb dezelfde ervaring met Peter, het is de moeite van de rit waard, toch? Fijn dat er zulke mensen zijn...
Ik vond het leuk om te doen. Aangezien jullie ook meegeleefd en geholpen hebben met m'n aankoop, leek het me alleen maar toepasselijk dat jullie het resultaat zien. En, wellicht heeft iemand op 't forum er ooit wat aan (walkthrough).

Peter? Ja, top hoor! Dat bijna 4 uur rijden, helemaal waard.
Carpe diem, bitx!

69
Goed gedaan Elenonardo.
En wat een leuk en leerzaam verslag. Ik heb de laatste dagen erg meegeleefd, en ben blij voor je dat het zo goed heeft uitpakt.
Nu begint het zoeken naar de juiste maling enzovoort. Leuk man.
Ik krijg door jouw (beeld)verhaal zo'n zin om ook aan de slag te gaan. Maar geduld is een schone zaak. Dat heb jij wel laten zien :D .
Ik ga meteen een bakkie doen...
Jan
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

70
Jan B schreef:Goed gedaan Elenonardo.
En wat een leuk en leerzaam verslag. Ik heb de laatste dagen erg meegeleefd, en ben blij voor je dat het zo goed heeft uitpakt.
Nu begint het zoeken naar de juiste maling enzovoort. Leuk man.
Ik krijg door jouw (beeld)verhaal zo'n zin om ook aan de slag te gaan. Maar geduld is een schone zaak. Dat heb jij wel laten zien :D .
Ik ga meteen een bakkie doen...
Jan
Dank je, Jan!
Zeker, trek er je leermoment uit. :)

Hij is nog niet aangesloten hoor, de pret begint pas als de loodgieter is geweest.
Nog ff wachten, helaas.
Carpe diem, bitx!