Re: Kareltje stelt zich voor....

62
Ach, je moest de mijne eens zien. Als hij goed maalt, maakt het uiterlijk niet echt uit. Hoe zijn de schijven?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Kareltje stelt zich voor.... en wat daarna kwam.

66
Heren, dames,

Een onverwachte aankoop op koningsdag: een Marokkaans jongetje bood een Gaggia Coffee aan voor 6 euro. Ik heb hem gekocht.

Lang verhaal kort: het apparaat leek verstopt met een wit spul, ik vermoed soda.

Ik heb het apparaat open gemaakt en al het witte spul verwijderd.

Het apparaat wordt warm, loopt door maar maakt af en toe harde tikkende geluiden, of harde borrelende geluiden. Het klinkt onaangenaam.
Nog iets anders: het apparaat druppelt en stoomt na. Mogelijk sluit hij van onder niet goed af. Heeft iemand een idee hoe het hoort, er is ergens een rubber paddestoeltje en een veertje dat de boel afsluit...misschien is er ergens een tekening. Mogelijk is door het witte spul de boel niet meer zo goed afsluitbaar.

Heeft iemand een voetje voor deze Gaggia? Dat ontbreekt nog.
Laatst gewijzigd door Kareltje op wo 29 apr 2015, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.

67
Ik heb nog nooit van een "Ganglia Coffee" gehoord, wat is de toegevoegde waarde dat het een vermoedelijk Marokkaans jongetje was. :o

Foto's doen nog steeds wonderen, van het machientje dus niet het jongetje. ;)

Je vermoeden van soda zal wel, niet kloppen als het uit iets van aluminium kwam dan is dat een soort van corrosie, het zijn natuurlijk maar vermoedens, want we weten verder niks over dat machientje (we is ik)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Haggis" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

69
Update....voor wie het interesseert.
Eerst heb ik het apparaat gedemonteerd en schoongemaakt. In het de ketel zat een enorm stuk/bonk soda. In iedere porie zat dit witte spul. Ik heb het zo goed als mogelijk verwijdert.
Daarna bleek in het stoomventiel er ergens een rubber balletje een soort ventiel te zijn- hoge druk balletje op zijn afdichtende plek, lage druk balletje viel terug. Volgens de Gaggia usersgroup was er geen andere remedie dan dit ventiel af te sluiten, het zou altijd blijven lekken. Dat moest met een plug, een stukje koper met een imbus aansluiting, echter ik wist door een druppeltje soldeer in een tuitje waar het slangetje op ging af te dichten.
Daarna deed het apparaat het, alleen: uit de zetgroep kwam wat stoom, ook op momenten dat het niet hoorde. Een rubber paddenstoeltje had met de loop der jaren een inkeping opgelopen. Samen met een rubberen voetje de onderdelen die ik nu nog nodig heb.
http://www.mijnalbum.nl/Album=WNPVXYKI" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan de afbeelding niet plaatsen, dus u krijgt de link.
Als iemand deze onderdelen heeft (midden en rechts op de foto) dan houd ik me aanbevolen. Of een winkel die zoiets verkoopt.