Re: Bezzera Strega

651
RoosW schreef:
omeCo schreef: ma 12 sep 2022, 11:15
ronald22 schreef:
Kan ook liggen aan het moment van de dag wat je hebt gegeten. Ik zou verder testen met deze dosering. Maar wat vind jij ervan?!
Ik ben nooit zo zeker van wat ik proef. Mijn reuk- en smaakvermogen zijn niet meer wat ze geweest zijn. Wat ik ervan kan zeggen is dat ik geen zuur of bitter proef, ook geen zoet. Ik proef een ‘sterke’ smaak. Aards is misschien wel een goede term. De crema was in eerste instantie mooi van kleur maar na een minuut was de kleur duidelijk donkerder. Voor mijn gevoel heb ik de bonen net effe te lang gebrand.

Maar ik ga zo de versie van RoosW proberen.
Ik ben benieuwd of je verschil proeft, Erik was verbaasd over het verschil, maar vond de 'iets scherpere' snelle versie lekkerder als de romige wat rondere langzame versie.
Nou, je instructies opgevolgd. Een heel verschil. Meer smaak, minder aards, meer nootachtig, klein niet onprettig zuurtje. Prettiger in de mond.

Leuk dit!! Ik heb tot dusver niet zoveel geëxperimenteerd met de Strega. Was al heel blij met het ‘gewone ‘ resultaat! Ben nu wel heel benieuwd wat er gebeurt als ik deze methode loslaat op betere bonen. Beter want wat ik zelf gebrand heb is echt iets te lang gebrand. Of ze waren toch te oud. Ik heb het gevoel dat er het nodige aan smaak verloren is gegaan.

652
Naar verluid kun je met de nieuwe Bianca dus een deel die kant op komen, ik ga het meemaken, maar ik vond het echt erg leuk om met de Strega te 'spelen' en had er zeker nog niet alles uit gehaald wat er in zit.
Grappig dat juist die pomp die er in zit (ipv enkel een hevel met veer) die variaties mogelijk maakt.
Ik heb van Erik wat Malabar boontjes gekregen, ben heel benieuwd hoe die uitpakken in een machine die een hevel na probeert te doen :roll: Ze ruiken overigens goddelijk!
Helaas is het bij bonen niet zo dat de geur vooraf enige garantie is voor de smaak na het zetten :D

653
RoosW schreef: ma 12 sep 2022, 17:13 Ik heb van Erik wat Malabar boontjes gekregen, ben heel benieuwd hoe die uitpakken in een machine die een hevel na probeert te doen :roll: Ze ruiken overigens goddelijk!
Helaas is het bij bonen niet zo dat de geur vooraf enige garantie is voor de smaak na het zetten :D
Bij deze wel in mijn mening.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

654
ErikvW schreef: ma 12 sep 2022, 18:00
RoosW schreef: ma 12 sep 2022, 17:13 Ik heb van Erik wat Malabar boontjes gekregen, ben heel benieuwd hoe die uitpakken in een machine die een hevel na probeert te doen :roll: Ze ruiken overigens goddelijk!
Bij deze wel in mijn mening.
Oei, voer de spanning nog even op :D
Woensdag gaan we de Bianca halen, en dan even met bekende boontjes klungelen tot we 'hem door hebben' voor ik die Malabar op de offertafel durf te leggen ;)
Ik heb overigens de F.A. nu op 91 gezet, maal iets fijner, en krijg nu weer een betrouwbaar goed resultaat. misschien iets voor de laatste persoon die ik zag met een barista cursus en iets over wel of niet een Sage, kan ie beter hier mee starten en zijn geld gebruiken voor een goede maler :D

655
RoosW schreef: ma 12 sep 2022, 10:22
omeCo schreef: ma 12 sep 2022, 09:41 Gistermiddag. Ik maak koffie voor mijn dochter. Ze kan heel mooi smaken benoemen. Dus ik waardeer haar feedback altijd zeer.

Ik maak haar koffie: 42 gram espresso met 65 gram heet water.
Zij: PAP, wat heb je gedaan?!?!

Ik: Wat wat wat!!!!? (Kan van alles zijn want ik denk nergens bij na)

Zij: de koffie! Heerlijk! Wat heb je gedaan?!

Ik: ehhh….

En dat houdt me nu nog bezig. Volgens mij was het gewoon het vaste ritueel maar misschien iets langere preinfusie, geen 18 maar 18,2 gram? Ik weet het niet. Het is frustrerend maar ook heel gaaf. Soms heb je ineens een uitzonderlijk lekker koffietje. Niemand weet wanneer de volgende komt.

Fijne dag!
Probeer eens de pre-infusie op lagere druk een seconde of 20 te rekken voor je hem weer op volle druk zet, ik vond de smaak echt uitmuntend op die manier!
- hendel naar beneden
- 21 -22 -23 -24 -25 -26 -27
- hendel tikje omhoog, pomp stopt
- timer 20 seconden laten aftikken (soms had ik dan net een eerste druppel, vaak ook niet, maar dat was meer de variatie in hoe lang mijn getelde 7 seconden duurde :P)
- hendel weer naar beneden tot pomp stil word
- drup drup, hendel omhoog en natuurlijk tijdig bakkie er onderuit om niet de hele 70gr koffie in je kopje te krijgen ;)

Ik zal dit zoooooooo missen :(
Waarom 20 sec aftikken en niet bv 10 sec?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

656
ronald22 schreef:
omeCo schreef: ma 12 sep 2022, 09:41 Gistermiddag. Ik maak koffie voor mijn dochter. Ze kan heel mooi smaken benoemen. Dus ik waardeer haar feedback altijd zeer.

Ik maak haar koffie: 42 gram espresso met 65 gram heet water.
Zij: PAP, wat heb je gedaan?!?!

Ik: Wat wat wat!!!!? (Kan van alles zijn want ik denk nergens bij na)

Zij: de koffie! Heerlijk! Wat heb je gedaan?!

Ik: ehhh….

En dat houdt me nu nog bezig. Volgens mij was het gewoon het vaste ritueel maar misschien iets langere preinfusie, geen 18 maar 18,2 gram? Ik weet het niet. Het is frustrerend maar ook heel gaaf. Soms heb je ineens een uitzonderlijk lekker koffietje. Niemand weet wanneer de volgende komt.

Fijne dag!
Probeer eens de pre-infusie op lagere druk een seconde of 20 te rekken voor je hem weer op volle druk zet, ik vond de smaak echt uitmuntend op die manier!
- hendel naar beneden
- timer 20 seconden laten aftikken (soms had ik dan net een eerste druppel, vaak ook niet, maar dat was meer de variatie in hoe lang mijn getelde 7 seconden duurde :P)
- drup drup, hendel omhoog en natuurlijk tijdig bakkie er onderuit om niet de hele 70gr koffie in je kopje te krijgen ;)

10 sec kan ook. Of 15. Of 0. Dat lijkt me persoonlijk en afhankelijk van de gebruikte boon en maalgraad.

657
omeCo schreef: vr 16 sep 2022, 23:32
ronald22 schreef:
- hendel naar beneden

10 sec kan ook. Of 15. Of 0. Dat lijkt me persoonlijk en afhankelijk van de gebruikte boon en maalgraad.
Ja, dat dus, experimenteren is nodig :D Verschilt per boon, al kun je makkelijk 10 aanhouden, maar voor de boon die ik bij deze pogingen gebruikte gaf 20 gewoon de allerbeste herhaalbare resultaten.

658
Ik ben altijd een beetje aan het prutsen met m'n Strega en heb er de laatste dagen een drukmetertje op gebouwd.
Was wel een redelijke puzzel, maar werkt wonderwel.

Een van de grootste vragen die ik had, was hoeveel de druk was na de PSM mod. Welnu, die is 7.5 bar (edit: Net geen 8bar).
Ik zag ook dat m'n pre infusie erg laag is (1.5bar), ik ga es even kijken hoe dat kan, aangezien de manometer op de waterleiding iets van 3 bar aangeeft.
Enfin, ik ga de komende dagen eens spelen met- en zonder binnenste veder, en hoe de pre-infusie eruit ziet op de pomp of op de leidingdruk. Nutteloos, maar leuk speelgoed!

Zal hier de updates posten :-)

Zo zit het er uit:

Laatst gewijzigd door Marcje op wo 28 sep 2022, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...

660
Marcje schreef:Ik ben altijd een beetje aan het prutsen met m'n Strega en heb er de laatste dagen een drukmetertje op gebouwd.
Was wel een redelijke puzzel, maar werkt wonderwel.

Een van de grootste vragen die ik had, was hoeveel de druk was na de PSM mod. Welnu, die is 7.5 bar.
Ik zag ook dat m'n pre infusie erg laag is (1.5bar), ik ga es even kijken hoe dat kan, aangezien de manometer op de waterleiding iets van 3 bar aangeeft.
Enfin, ik ga de komende dagen eens spelen met- en zonder binnenste veder, en hoe de pre-infusie eruit ziet op de pomp of op de leidingdruk. Nutteloos, maar leuk speelgoed!

Zal hier de updates posten :-)

Zo zit het er uit:

strega.jpg

Zo, uniek!

Idee...

Als je nou een magneetklep voor de pomp zet, die verbind met schakelaar op de groep die de pomp activeert en dan de vaste wateraansluiting daarop aansluit? Dan staat er niet constant leidingdruk op de pomp.
Dan kun je spelen met het pompje voor pre infusie en de drukmeter. Dan kun je ook nog een schakelaartje maken of potmeter erop zodat je de pomp aan/uit of met potmetertje kunt aansturen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’