koffiedikkertje schreef:Hmm...Zolang een goede espresso iets subjectiefs heeft is niet te zeggen of een espresso wel of niet top is. Ik ben nogal gecharmeerd van een ietwat zurige espresso dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
Hier wil ik even op reageren. Ja, je hebt gelijk, er zijn smaakverschillen mogelijk en in die zin is wat 'goed' is, subjectief. Maar: alleen binnen een bepaalde marge.
Een espresso is goed gezet of niet, net zoals een biefstuk doorbakken is of niet. Goed gezet is dan zoiets als 'de smaak die in de (groene) boon zat is op hoogwaardige manier in het kopje espresso terecht gekomen'. Dat kan mis gaan: verkeerde of oude branding, verkeerde maling, verkeerde extractie.*
De vraag of je van doorbakken biefstuk houdt is heel iets anders. Zo zijn er mensen die blij zijn met slechte espresso's: niet goed doorgelopen, verkeerde maling, noem-het-maar-op waar mensen allemaal tevreden mee zijn. (Ik heb wel eens iemand gezien die DE filtermaling gebruikte alsof het oploskoffie was. Tsja. Koffieprut tussen je tanden...) Dat is allemaal prima, maar dat maakt de espresso nog geen
goede espresso.
Binnen de goed-gezette espresso's is er ook verschil mogelijk in smaak, maar dan zonder dat de ene espresso 'beter' is dan de ander. Ik houd van fruitige/zure Ethiopische espresso's, het gros van de leden hier meer van de Italiaanse stijl (chocolade e.d., wat donkerder gebrand).
*en nee, er is helaas geen gouden formule van wanneer iets wel of niet 'goed gezet' is. Maar dat maakt de boel niet per sé subjectief.