Re: Krijg je lekkerdere koffie als je zelf brand?

71
Ik zou me natuurlijk kunnen vergissen in het benoemen van de graad van mijn branding. Dat ik geen Full city + had maar nog wat donkerder. Hij was iig niet lekker.

Maar nu! Ik heb net mijn tweede batch helemaal op gemaakt. Deze was namelijk echt heerlijk! Een stukkie korter gebrand uiteraard, dit keer 14:30 minuten in plaats van 16:20. En eerlijk ik was echt onder de indruk van mijn eigen koffie. Heerlijke zoete sidamo met een lage zuurgraad. Erg uitgesproken smaak en ook in cappu erg goed. Hoewel ik dat laatste van mijn vriendin moest horen want heb die zelf niet gedronken. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn maar het was misschien überhaupt de lekkerste espresso die ik tot nu toe gezet heb. Ondanks alle goeie bonen die ik hiervoor altijd al haalde ( Fascino, Brandmeesters, DBC, Boon Den Haag, enz.) Dus dat belooft nog wat voor de toekomst! Ik heb nog 9,5 kilo dat gebrand moet worden.

Het enige probleem... Ik zou niet weten of ik nòg meer uit deze bonen kan halen met een ander profiel o.i.d. Lijkt me al bijna niet meer mogelijk.... :lol:

Wil niet te hard van toren blazen ofzo hoor maar ben gewoon erg blij met het resultaat ondanks pas de tweede batch.

Maar moet nog wel wat meer grip krijgen op wanneer de eerste krak start en stopt en bijvoorbeeld wat voor branding ik nou precies heb want dat weet ik nu ook nog niet zeker. Misschien heet de batch die ik nu heb wel FC+ wie weet. Maar dat komt met de ervaring die ik snel ga opdoen. Heb nog wel wat artikelen gelezen met wat interessante ideeën over brand technieken / theorieën die ik nog niet op het forum heb voorbij zien komen. Maar die zal ik t.z.t. nog eens overleggen in een ander draadje.

Nog zeker geen spijt dus van mijn stap naar thuisbranden. Helemaal niet.

73
Spironski schreef:Hier ga je vast geen spijt van krijgen. Hoogstens trek je je de haren uit de kop over waarom je dit niet eerder hebt gedaan :mrgreen: .
Ik heb je "gewaarschuwd" ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

74
Herkenbaar verhaal. Zelf branden is echt een geweldige stap in het maken van espresso. Je bent niet meer gebonden aan het profiel van de des betreffende brander maar kunt de boon branden zoals je hem zelf lekker vindt. Gewoon zo door blijven gaan en het gaat vanzelf nog beter worden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

75
Kleine wijziging in mijn eerdere bevindingen. Na het begeven van mijn 220V-element nu een 230V-element en branden gaat nog sneller en zelfs gelijkmatiger. Geel in 5 min, caramel in 6 min, eerste krak rond de 9:30 min en einde branding rond de 12:30-13:30 min.

De temperatuur klimt langzamer en het element blijft dus langer aan. Gezien de nog betere resultaten blijkt dat je met een 220V-element meer hitte in de bonen aan het stoppen bent dan ze op kunnen nemen. Met het 230V-element is dat dus ook het geval maar in mindere mate. Door het langer aanblijven van het element krijg je geen dip in de warmte-opname van de bonen en gaat alles nog sneller. Het gaat dus ook gelijkmatiger omdat je minder overcapacitiet van warmte aan de bonen aan het leveren bent.

Dit weekend nog bij Bob geweest en het hier over gehad aangezien hij mijn tijden niet haalt. Zijn output is 225V op het stopcontact. Die van mij heb ik nooit gemeten maar ik verwacht dat die boven de 230V zal liggen. Dit is dus wel een belangrijke punt en de reden waarom profielen van de gene bijna niet zijn uit te wisselen. Kleine verschillen in voltage hebben een groot effect op deze brander.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60