Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

71
Spironski schreef:
Ik heb niks met hun van doen en heb het louter uit eigen waarneming.
Dan moet je hen ook niet aanhalen, lijkt me.

Maar ik vind het ook vreemd dat je popcorning helemaal niet zou proeven. Allemaal hebben we toch de ervaring (of in elk geval zij met platte schijven), dat de doorloop van je koffie heel anders wordt als je laatste beetje bonen heeft rondgesprongen bij het malen? Als smaak op zich niet zou veranderen, in elk geval wordt de doorloop anders (en daarmee toch ook de smaak).
Waarom ou je popcorning proeven?de boon kan 10 minuten op en neer vliegen maar komt hij eenmaal tussen de schijven dan wordt hij toch gemalen?Zelfde machine als 10 minuten van tevoren.Waarom zou dat anders smaken?
Ik heb die ervaring dus niet.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

72
Ik heb ook geen idee waarom het zo zou zijn. Alleen merk ik wel dat als ik meerdere kopjes zet en vergeet om tijdig bij te vullen, waardoor het laatste restje bonen gaat popcornen, dat de uitloop uit dàt filter heel anders verloopt dan die van daarvoor. Alles is hetzelfde, alleen het popcornen verschilt. En ook de uitloop. Vandaar dat ik een causaal verband veronderstel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

73
Spironski schreef:Ik heb ook geen idee waarom het zo zou zijn. Alleen merk ik wel dat als ik meerdere kopjes zet en vergeet om tijdig bij te vullen, waardoor het laatste restje bonen gaat popcornen, dat de uitloop uit dàt filter heel anders verloopt dan die van daarvoor. Alles is hetzelfde, alleen het popcornen verschilt. En ook de uitloop. Vandaar dat ik een causaal verband veronderstel.
Het doet enigszins pijn, maar ik moet je gelijk geven 8-) Ik heb het allemaal geprobeerd en blijf het maar doen zoals het hoort, met een hopper. ;)

Met die Faema MC kan je ze desnoods boon voor boon er in kieperen en ik merk geen verschil :?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

74
ik vul de hoppers altijd met koffie voor een dag of twee drie.Proef niks van oxideren door zuurstof.Mijn routines worden ook steeds simpeler.Malen en een tamp met de dosertamper en klaar.

In de tijd dat deze meneer http://www.youtube.com/watch?v=h5or-gLPk0w zijn espresso maakt heb ik de machine al weer uit gezet en ben ik terug van de hond uitlaten. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door cremalover op wo 22 aug 2012, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

75
Spironski schreef:
Ik heb niks met hun van doen en heb het louter uit eigen waarneming.
Dan moet je hen ook niet aanhalen, lijkt me.

Maar ik vind het ook vreemd dat je popcorning helemaal niet zou proeven. Allemaal hebben we toch de ervaring (of in elk geval zij met platte schijven), dat de doorloop van je koffie heel anders wordt als je laatste beetje bonen heeft rondgesprongen bij het malen? Als smaak op zich niet zou veranderen, in elk geval wordt de doorloop anders (en daarmee toch ook de smaak).
Dat de Doorloop tijd anders wordt is niet het punt, het punt is of je smaak verschil proeft als je ook gaat corrigeren voor de Doorloop tijd, dus de maalgraad gaat aanpassen. Ik weet het antwoord niet daar ik het nooit heb geprobeerd. Dat de Doorloop tijd anders wordt is duidelijk, met een doserless op timer wordt dat snel duidelijk!
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

76
Ik heb samen met mijn vrouw en zoon de koffie kunnen proeven van een K10 fresh en een Macap M4D.
Wij hebben geen verschil kunnen proeven; echt niet, alledrie niet.
En nu?
de prijs van de K10 kon geen geheim blijven. Total shock dus.
Ik merk dat ik een beetje malermoe wordt.
Eind september komt met rasse schreden dichterbij.Eind van de week komt een elektricien; ik wil de machine op een aparte groep hebben.

Het wordt denk ik de macap M4D chroom op een lade.

Peter.

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

77
Pet Boon schreef:Ik heb samen met mijn vrouw en zoon de koffie kunnen proeven van een K10 fresh en een Macap M4D.
Wij hebben geen verschil kunnen proeven; echt niet, alledrie niet.
En nu?
de prijs van de K10 kon geen geheim blijven. Total shock dus.
Ik merk dat ik een beetje malermoe wordt.
Eind september komt met rasse schreden dichterbij.Eind van de week komt een elektricien; ik wil de machine op een aparte groep hebben.

Het wordt denk ik de macap M4D chroom op een lade.

Peter.
TOP TOCH?

Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

80
Ik vind het ook opvallend. En met oude koffie zal je inderdaad geen verschil proeven.

Ik begrijp dat ons pleit voor een grote maler verloren is, maar als jullie wèl verse koffie werd voorgezet: één van de verschillen tussen de Titans en de "normale" malers was wel dat die Titans zoveel constanter waren: altijd geweldig. De normale malers kunnen geweldige shots afwisselen met erg middelmatige. Wellicht dat jullie net zo'n geweldig shot van de M4D hebben gehad?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder