79
door bgiebels
Inmiddels heb ik de bullet al weer een tijdje, en hij bevalt goed. Je merkt dat het een nieuw apparaat is, want het blijft een beetje pionieren. Onlangs een nieuwe, grotere vliezenzeef besteld. Daar kwam een setje 2 componenten siliconenkit bij. Ik dacht eerst dat ik het rubber van mijn vliezenvanger hiermee moest sealen, maar het bleek voor de printplaat van het control panel te zijn. Een ander ding is het schoonmaken van het raampje van de IR sensor. Hiervoor moet je de voorkant er helemaal af halen. Als je een bullet aanschaft moet je dus niet bang zijn een schroevendraaier aan te raken.
Maar zoals gezegd, hij gevalt goed. Koeling van de bonen is perfect, prijs is redelijk, en het kunnen lezen van de boontemperatuur is erg belangrijk. Voor traditionele machines die 1 kilo kunnen branden en ondersteund worden door software betaal je toch snel het dubbele. Door de brandsoftware ben ik een heel stuk wijzer geworden over het brandproces. Ik snap nu waarom de FC (first crack voor de nieuwkomers) betiteld wordt als "exotherm". Je ziet de temperatuur dan sterker stijgen. Ook het verschil tussen een harde boon en een zachte zie je. Bij een zachte boon (althans als een Brasil Yellow Bourbon zacht is) schiet de boontemperatuur snel omhoog. Een harde boon is massiever en kan daardoor meer warmte absorberen.
Kortom, ik heb heel wat opgestoken (met dank aan Pti en kilo), en dat is toch het leuke aspect van een hobby.
Zijn er behalve "kilo" en ik nog meer mensen die een bullet hebben of overwegen een aan te schaffen?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.