Re: De LONDINIUMs afdeling

761
HuibN schreef:
bobbee schreef: vr 14 jul 2023, 11:22
HuibN schreef: Dat lijkt mij aan de lage kant. Een beetje machine is 2kW en dat zal bij het opwarmen al gauw helemaal gebruikt worden. Toch?
Als het maar 0.5 kWh nodig heeft om op te warmen vind ik het geen enkel punt qua kosten
De prijzen zijn flink gedaald van energie. Nog niet oude niveau maar goed betaalbaar voor de mensen met zo'n mooie espressomachine.

Hier van vandaag na opwarmen, flushen, stomen en 2 of 3 espresso.

Afbeelding

De piek is de machine op druk brengen, daarna gaat de pressostaat zijn werk doen en het element even aanzetten en weer langer uit.
Staat hier dus 1,2 uur aan.
Okay bedankt. Het stroomverbruik valt mij dan reuze mee. Voor mij niet te moeite waard om enigszins rekening mee te houden
Staat nu 45 min aan. Dit is het verbruik van de Londinium R.

Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

768
Wat ik nu begrepen heb, is dat wat de Londinium zo uniek maakt, is dat deze met de pre-infusion begint met een grote snelle uitstoot van water die de puck samendrukt. Iets wat de Decent niet kan nabootsen. Toch?
Voor licht gebrande koffie is een hogere druk nodig met de pre-infusion dan voor donkere gebrande koffie. Is dat zodat de pre-infusion dan korter duurt?
Nurri Leva / Ozik Bold MK3

769
HuibN schreef: di 18 jul 2023, 12:45 Wat ik nu begrepen heb, is dat wat de Londinium zo uniek maakt, is dat deze met de pre-infusion begint met een grote snelle uitstoot van water die de puck samendrukt. Iets wat de Decent niet kan nabootsen. Toch?
Ik denk niet dat dit uniek is voor de Londinium.

Wel specifiek iets voor de Decent dat die alles wel kan maar slechts geel geleidelijk, in stapjes, vanwege de stappenmotor.

Dat 'samendrukken' valt ook wel mee. Ik heb eens een aantal filmpjes gemaakt waarin je door een transparant filterbakje kon zien wat er gebeurt. o.a. bij een La Pavoni hevelmachine. Als de puck eenmaal door en doornat is, dan is het veranderd van een samengedrukt "los zand" in een sponsachtig orgaantje dat kan uiteenzetten en krimpen zonder te breken en waaruit gasbelletjes kunnen ontsnappen als de druk weer weg is gestroomd.
HuibN schreef: di 18 jul 2023, 12:45 Voor licht gebrande koffie is een hogere druk nodig met de pre-infusion dan voor donkere gebrande koffie.

Is dat zodat de pre-infusion dan korter duurt?
Nee, de pre-infusie duur staat daar los van. Al doende merk je het verschil van kortere of langere pre-infusie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

770
HuibN schreef: di 18 jul 2023, 12:45 Wat ik nu begrepen heb, is dat wat de Londinium zo uniek maakt, is dat deze met de pre-infusion begint met een grote snelle uitstoot van water die de puck samendrukt. Iets wat de Decent niet kan nabootsen. Toch?
Voor licht gebrande koffie is een hogere druk nodig met de pre-infusion dan voor donkere gebrande koffie. Is dat zodat de pre-infusion dan korter duurt?
Dit is een klassieke( echte :mrgreen: ) lever machine.
Basic .What you see is what you get.Met unieke groep.