Re: De LONDINIUMs afdeling

751
cremalover schreef: vr 14 jul 2023, 10:06 0.25-0.5 kwh schat ik.
als 1kWh nu rond 35 cent kost zou het opwarmen dus ongeveer 10 cent kosten of hoogstens 17 cent

Wanneer je dan liever een machine van een paar duizend euro uit laat staan om geld te besparen...

Je kunt ook om geld te besparen de machine de hele dag uit laten staan en voor €6 een latte halen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

752
cremalover schreef: vr 14 jul 2023, 10:06
HuibN schreef: vr 14 jul 2023, 09:56 De Londiniums vragen een lange opwarmtijd en ik zet maar 2-3 kopjes iedere ochtend. Op de site kan ik het niet vinden wat het vermogen is van de apparaten. Maar gezien de steeds hogere energiekosten ben ik toch wel benieuwd hoeveel kW een Londinium nodig heeft om op temperatuur te komen. Weet iemand dat?
0.25-0.5 kwh schat ik.
Daarom gebruik ik smorgens mijn Bialetti. Is goedkoper.
Dat lijkt mij aan de lage kant. Een beetje machine is 2kW en dat zal bij het opwarmen al gauw helemaal gebruikt worden. Toch?
Als het maar 0.5 kWh nodig heeft om op te warmen vind ik het geen enkel punt qua kosten
Nurri Leva / Ozik Bold MK3

753
HuibN schreef: vr 14 jul 2023, 10:31 Dat lijkt mij aan de lage kant. Een beetje machine is 2kW en dat zal bij het opwarmen al gauw helemaal gebruikt worden. Toch?
HuibN schreef: vr 14 jul 2023, 10:31
Ik denk dat mijn element minder vermogen trekt, maar kan het nakijken.

Echter die volle mep wordt alleen gebruikt terwijl de boiler opwarmt. Daarna is het element al meteen veel minder vaak aan, alleen tbv het op temp houden van de boiler. Het hete water dat langzaam door de HX stroomt verwarmt de zware zetgroep.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

754
HuibN schreef:
HuibN schreef: vr 14 jul 2023, 09:56 De Londiniums vragen een lange opwarmtijd en ik zet maar 2-3 kopjes iedere ochtend. Op de site kan ik het niet vinden wat het vermogen is van de apparaten. Maar gezien de steeds hogere energiekosten ben ik toch wel benieuwd hoeveel kW een Londinium nodig heeft om op temperatuur te komen. Weet iemand dat?
0.25-0.5 kwh schat ik.
Dat lijkt mij aan de lage kant. Een beetje machine is 2kW en dat zal bij het opwarmen al gauw helemaal gebruikt worden. Toch?
Als het maar 0.5 kWh nodig heeft om op te warmen vind ik het geen enkel punt qua kosten
De prijzen zijn flink gedaald van energie. Nog niet oude niveau maar goed betaalbaar voor de mensen met zo'n mooie espressomachine.

Hier van vandaag na opwarmen, flushen, stomen en 2 of 3 espresso.

Afbeelding

De piek is de machine op druk brengen, daarna gaat de pressostaat zijn werk doen en het element even aanzetten en weer langer uit.
Staat hier dus 1,2 uur aan.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

755
bobbee schreef: vr 14 jul 2023, 11:22
HuibN schreef:

0.25-0.5 kwh schat ik.
De prijzen zijn flink gedaald van energie. Nog niet oude niveau maar goed betaalbaar voor de mensen met zo'n mooie espressomachine.

Hier van vandaag na opwarmen, flushen, stomen en 2 of 3 espresso.

Afbeelding

De piek is de machine op druk brengen, daarna gaat de pressostaat zijn werk doen en het element even aanzetten en weer langer uit.
Staat hier dus 1,2 uur aan.
Okay bedankt. Het stroomverbruik valt mij dan reuze mee. Voor mij niet te moeite waard om enigszins rekening mee te houden

757
Op mijn huidige machine geeft deze 3,5 bar waterdruk op E61 groep aan als ik de waterpomp niet aan zet. Ik hou van licht gebrande koffiebonen.
Is het dan aan te raden om de Londinium Compressa te kopen? Of toch even door sparen voor de R24?